دفاع وزارت کشور از کشتار آبان ۹۸؛ با اراذل مقابله کردیم و افرادی کشته شدند

معاون پارلمانی وزارت کشور گفت رحمانی فضلی به وظیفه قانونی خودش عمل کرده است

عکس منتشر شده از سوی عفو بین‌الملل از کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸- عکس از صفحه فیسبوک عفو بین‌الملل

محمدجواد کولیوند، معاون پارلمانی وزارت کشور اعلام کرد که از یک نماینده مجلس به دلیل اظهاراتش شکایت خواهد کرد. احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز در مجلس یازدهم گفته بود که وزیر کشور صلاحیت برگزاری انتخابات پیش رو را ندارد چرا که در جریان اعتراضات آبان ۹۸ دست او به خون مردم آغشته شد.

معاون پارلمانی وزیر کشور با رد اظهارات علیرضابیگی آن را «ادعاهای گزاف و نسبت‌های خلاف واقع» خواند و گفت رحمانی فضلی وزیر موفقی بوده و به وظایفش عمل کرده است.

او در توضیح کشتار آبان ۹۸ و نقش وزارت کشور در سرکوب اعتراضات سراسری گفت که در آن رویدادها «جریاناتی اراذل و اوباش را ساماندهی و در اعتراضات مردمی وارد کردند و افراد را در مسیر جریان انحراف خارج از کشور قرار دادند.» معاون وزیر کشور گفت که «در مسیر مقابله با جریان اراذل و اوباش، متاسفانه تعدادی از هموطنانمان و همچنین عزیزانمان در نیروهای انتظامی و امنیتی، بسیج و مدافعین امنیت هم مجروح یا به شهادت رسیدند.»

اعتراضات آبان ۹۸ ساعاتی پس از اجرای طرح افزایش سه برابری قیمت بنزین در بیش از ۱۰۰ شهر ایران آغاز شد. سرکوب این اعتراضات از همان ابتدای آغاز آن با استفاده از سلاح جنگی و نیروهای نظامی (عمدتا سپاه) انجام شد. همزمان با این رویدادها، اینترنت در کشور نیز به مدت ۱۰ روز قطع شد. عفو بین‌الملل تاکنون توانسته هویت ۳۰۴ نفر از معترضانی که به دست نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی کشته شدند، را تایید کند. این سازمان حقوق‌بشری اعلام کرده که تعداد کشته‌شده‌ها بیش از آن مقداری است که تاکنون مستند شده است. خبرگزاری رویترز و وزارت امور خارجه آمریکا تعداد کشته‌شده‌های این حوادث را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی پس از چندین‌ماه سکوت در اردیبهشت سال ۹۹ اعلام کردند که ۲۲۵ تا ۲۳۰ نفر در جریان سرکوب اعتراضات کشته شده‌اند.

نماینده تبریز چه گفته بود؟

احمد علیرضابیگی در نشست علنی مجلس در روز چهارشنبه، ۱۸ فروردین ماه در تذکر شفاهی خود خطاب به هیئت‌رئیسه خواستار به جریان افتادن طرح استیضاح وزیر کشور شده بود. او در سخنانش گفت که «از ابتدای شکل گیری مجلس یازدهم نیز بار دیگر درخواست استیضاح وزیر کشور را با رعایت تشریفات مربوطه به هیئت رئیسه تقدیم کردیم اما متأسفانه این موضوع در فراموشخانه هیأت رئیسه خاک می‌خورد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در مورد دلیل استیضاح رحمانی فضلی گفت «با توجه به حساسیت زمانی این فراز از تاریخ انقلاب اسلامی اعلام می‌کنم که دست وزیر کشور آلوده به خون مردم است و وی صلاحیت فعالیت در این سمت را ندارد.»

نماینده تبریز گفت که در آبان ۹۸ «خسارت‌هایی به کشور وارد شد» که «قابل پیشگیری» بود و تقصیر وزیر کشور در آن اتفاقات محرز است.

معاون پارلمانی وزیر کشور این بخش از اظهارات نماینده تبریز را نیز بی‌پاسخ نگذاشته و گفته است که تصمیم‌گیری درباره سرکوب اعتراضات در شورای امنیت کشور گرفته شده و نمایندگان مجلس هم در این شورا حضور داشته‌اند و در جریان تصمیمات بوده‌اند: «طبق قانون، از طرف مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها عضو اصلی شورای امنیت کشور هستند و به طور کامل در جریان موضوعات و وظایف دستگاهها در خصوص اتفاقات آبان ماه قرار داشتند.»