«اول آمریکا» در دادگاه با سیاست‌های بایدن می‌جنگد

گروه‌های جمهوری‌خواه هم‌اکنون فرمان‌های ریاست جمهوری را به چالش قانونی کشیده‌اند

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا - OLIVIER DOULIERY / AFP 

استیون میلر، مشاور سابق کاخ سفید می‌گوید که راه تازه‌ای برای اشاعه فلسفه سیاسی‌اش یافته است: یک گروه حقوقی جدید.

عنوان این سازمان اقتباسی از یکی از شعارهای رئیس جمهور سابق، «آمریکا اول» است: «آمریکا فِرست لیگال»، از طریق نظام قضایی ملی علیه سیاست‌های دستگاه رهبری جو بایدن از مهاجرت گرفته تا ابتکارات بهداشتی، وارد عمل می‌شود. 

آقای میلر ۳۵ ساله، که مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق بود در گفتگو با نشریه «وال استریت جورنال» در اشاره به آنچه «آمریکا فرست لیگال» روی آن تمرکز دارد، گفت: «هرچیز که رئیس جمهور انجام دهد و ما معتقد باشیم غیرقانونی است، اقدامی منصفانه (برای مبارزه با آن) است.» آقای میلر به داشتن اعتقادات سیاسی راستگرا و سیاستی افراطی در مورد مرز میان آمریکا و مکزیک شناخته می‌شود.

طرح او برای ایجاد یک گروه دیده‌بان حقوقی در ماه گذشته گزارش شده بود. نشریه «پولیتیکو» گزارش داده بود که آقای میلر احتمالا از این نهاد برای ائتلاف با دادستان‌های ایالتی علیه سیاست‌های جو بایدن استفاده خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آن هنگام یک مقام ارشد سابق کاخ سفید به پولیتیکو گفت: «در طول دستگاه رهبری ترامپ اتحادیه آزادی‌های مدنی و سه یا چهار گروه دیگر از فعالان اجتماعی بودند که با همکاری و هماهنگی با دموکرات‌ها علیه سیاست‌های ما عمل می کردند. میلر آن‌ها را سرمشق قرار داده است.»

گروه‌های جمهوری‌خواه هم اکنون فرمان‌های ریاست جمهوری را به چالش قانونی کشیده‌اند که در مورد برخی از آن‌ها نشانه‌هایی از موفقیت در دادگاه مشاهده می‌شود. دستکم یکی از این موارد تحت نظارت دادستان کل ایالت تگزاس با مسدود کردن فرمان بایدن برای توقف روند اخراج (مهاجران غیرقانونی) نتیجه داده است.

در این میان، گروه‌هایی از دادستان‌های کل در سراسر کشور با اقامه دعوا علیه دستگاه رهبری بایدن سیاست‌های او را در مورد خط لوله نفتی «کی استون اکس اِل» و نیز تمدید بهره برداری شرکت‌های نفت و گاز از منابعی که در اراضی عمومی قرار دارد، به چالش کشیده‌اند.

نشریه «وال استریت جورنال» به نقل از آقای میلر می‌گوید گروه جدید او می‌تواند از طریق دنیای ترامپ و دادستان‌هایی که مایل به بررسی چنین مواردی هستند، به منابع مالی و صندوق‌های سرمایه، حمایت‌های حقوقی ارائه دهد.

البته چالش‌های حقوقی رئیس جمهور سابق - و آنچه از حلقه داخلی او سرچشمه گرفته – در نظام قضایی سراسر ایالات متحده موفق نبوده است.

دادگاه‌های فدرال در سراسر کشور در عمل کلیه چالش‌های آقای ترامپ را در مورد روند انتخابات که به شکست او در مقابل جو بایدن انجامید، رد کرده‌اند. وزارت دادگستری و اداره امنیت داخلی شخص آقای ترامپ انتخابات ۲۰۲۰ را دست نخورده‌ترین انتخابات در تاریخ آمریکا توصیف کردند.

© The Independent