نامه هشدارآمیز کاظمی به ایران؛ قاآنی به عراق سفر کرد

درپی هشدار نخست‌وزیر عراق، فرمانده نیروی قدس در سفری دو روزه به بغداد خواستار حفظ آرامش شد

کاظمی به ایران هشدار داد در صورتی که نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت خود در عراق را مهار نکند، علیه آنها اقدام می‌کند-IRAQI PRIME MINISTER'S PRESS OFFICE / AFP

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست که شبه‌نظامیان مورد حمایت خود در آن کشور را مهار کنند و هشدار داد که در غیر این‌صورت، با آن‌ها مقابله خواهد کرد. درپی پیام کاظمی به ایران، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، به عراق سفر کرد و بنابر گزارش‌ها، در دیدار با فرماندهان این شبه‌نظامیان، خواستار حفظ آرامش شده است.  کاظمی به‌تازگی در سفر به عربستان سعودی و دیدار با ولیعهد این کشور نیز تاکید کرده بود که اجازه نمی‌دهد خاک کشورش برای حمله به عربستان مورد استفاده قرار گیرد.

هفته گذشته، شبه‌نظامیان مسلح شیعه در عراق با به‌راه انداختن کاروانی از ماشین‌هایشان در مرکز بغداد، حضور آمریکا در آن کشور را محکوم کردند. بنابر گزارش‌ها، آن‌ها همچنین در نمایشی که به‌روشنی برای تضعیف جایگاه نخست‌وزیر عراق ترتیب داده بودند، تهدید کردند که «گوش کاظمی را می‌برند».

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه، ۱۸ فروردین‌ماه، به نقل از دو مقام عراقی گزارش داد که نخست‌وزیر عراق در پاسخی به این رژه شبه‌نظامیان، با ارسال نامه‌ای شدیداللحن به تهران، از ایران خواسته‌ است تا از نفوذ خود برای متوقف کردن این گروه‌ها استفاده کند. به گفته این مقام‌ها، کاظمی همچنین تهدید کرده که اگر ایران این کار را نکند، او «به‌‌روشنی اعلام خواهد کرد که چه کسی از این گروه‌ها حمایت می‌کند» و به مقابله با این شبه‌نظامیان خواهد پرداخت.

پیام کاظمی به جمهوری اسلامی ایران درمورد مهار شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران هم‌زمان با سومین دور گفت‌وگوهای راهبردی واشینگتن و بغداد رسانه‌ای شد. این گفت‌وگوها میان آمریکا و عراق از ماه ژوئن گذشته آغاز شد و نشست روز چهارشنبه که به‌دلیل همه‌گیری کرونا ازطریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، نخستین دور این گفت‌وگوهای راهبردی در زمان ریاست جمهوری جو بایدن در آمریکا بود. 

محور گفت‌وگوهای روز چهارشنبه میان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و فؤاد حسین همتای عراقی او، حضور باقی‌مانده نیروهای رزمی آمریکا در عراق و همچنین مسأله شبه‌نظامیان عراقی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران بود که خارج از گستره تسلط دولت عراق فعالیت می‌کنند. 

در بیانیه مشترکی که پس از این نشست منتشر شد، آمده است که «نیروهای رزمی باقی‌مانده آمریکا براساس زمان‌بندی‌ که در مذاكرات فنی آینده مشخص خواهد شد، از عراق خارج می‌شوند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش آسوشیتدپرس، دور جدید گفت‌وگوهای راهبردی میان دو کشور با درخواست عراق انجام شده بود و این درخواست تا اندازه‌ای در واکنش به فشار گروه‌های سیاسی شیعه و شبه‌نظامیان وفادار به ایران بود که خواستار خروج کامل باقی‌مانده نیروهای رزمی آمریکا از عراق شده‌اند.

در این گزارش مشخص نشده است که پیام تند کاظمی دقیقا برای کدام مقام جمهوری اسلامی ایران فرستاده شده است؛ اما با توجه به زمان‌ ارسال آن، احتمالا کاظمی که در مقابله با شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران ناتوان به‌نظر می‌رسد، پیش از برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای راهبردی با واشینگتن، به‌دنبال جلب رضایت آمریکایی‌ها بوده است.

ازسوی دیگر، العالم، شبکه خبری عربی‌زبان جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه، ۱۷ فروردین‌ماه، از سفر اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به عراق خبر داد. به گزارش این رسانه، قاآنی در این سفر که روز سه‌شنبه خاتمه یافت، با مقام‌های ارشد عراق و رهبران احزاب سیاسی دیدار و درمورد روابط دوجانبه تهران و تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو کرده است.    

آسوشیتدپرس به نقل از یک این سیاستمدار ارشد شیعه عراقی، نوشت که سفر دوروزه قاآنی به بغداد، درپی ارسال پیام کاظمی به ایران انجام شده و او در این سفر با فرماندهان شبه‌نظامیان و رهبران سیاسی شیعه در عراق دیدار کرده و خواستار حفظ آرامش شده است.

این سیاستمدار شیعه که با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت‌وگو کرده است و همچنین دو مقام عراقی پیشین، از آنجایی که اجازه رسانه‌ای کردن این خبرها را نداشتند، با شرط ناشناس ماندن صحبت کرده‌اند. 

در عین حال، روزنامه اسرائیلی اورشلیم‌پست نیز در گزارشی، سفر قاآنی به بغداد در آستانه برگزاری گفت‌وگوهای راهبردی عراق و آمریکا را یک اقدام طراحی‌شده نمادین دانسته است برای نشان دادن این‌که جمهوری اسلامی، عراق را به‌عنوان یک کشور همسایه، بخشی از منطقه نفوذ  خود می‌داند و ایالات متحده باید محتاط باشد و بیش از حد نزدیک به حیاط خلوت ایران بازی نکند.