«مذاکرات جاری میان آمریکا و ایران تنها بر سر بازگشت به برجام است»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت مذاکرات طولانی و دشوار خواهد بود

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکاNICHOLAS KAMM / POOL / AFP

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز چهارشنبه خود در واشنگتن گفت: «ما با این توقع که یک تحول چشم‌گیر رخ بدهد وارد مذاکرات وین درباره توافق هسته‌ای (برجام) نشدیم.»

ند پرایس با بیان این که مذاکرات میان آمریکا و ایران غیرمستقیم است، افزود که در عین حال مسائل مورد بحث بسیار فنی است، و همین عوامل مذاکرات را دشوار و طولانی می کند.
سخنگوی وزارت خارجی ایالات متحده گفت کشورش همچنان معتقدی است که دیپلماسی بهترین راه برای حرکت رو به جلو است و «امیدواریم تهران این مذاکرات را با درک بهتری از موضوع ترک کند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یادآوری کرد این مذاکرات «استراتژیک» نیست و گفت، دلیل عمده آن این است که استراتژی مطلوب «پیروی [از برجام]  در برابر پیروی» است و مذاکراتی که اکنون در وین در جریان است برای آن است که ببینیم چگونه احتمالا می توانیم به آن برسیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آقای پرایس، آمریکا  برای بازگرداندن ایران به پیروی کامل از تعهداتش در برجام، به همکاری با شرکای اروپایی خود و دیگر امضاکنندگان برجام ادامه خواهد داد.

در پاسخ به پرسشی درباره احتمال لغو برخی تحریم‌های غیر هسته ای -- از جمله در زمینه نقض حقوق بشر --  برای تشویق ایران به بازگشت  به تعهدات برجامی اش تاکید کرد که مذاکرات جاری تنها در باره بازگشت ایران و آمریکا به برجام است و شامل مسائل دیگر نمی شود. او تاکید کرد: «ما برای تشویق ایران به دست به یک اقدام یکجانبه نمی‌زنیم و نخواهیم زد.»

آقای پرایس گفت که ایالات متحده آماده است  تحریم‌های هسته ای را متناسب با برجام و درصورت بازگشت تهران به تعهداتش لغو کند.