برزیل در چنگال اوج‌گیری بی‌سابقه شیوع ویروس کرونا

شمار مرگ‌و‌میر کرونا در برزیل به بیش از چهار هزار نفر در روز رسید

 ظرفیت بیمارستانهای برزیل جوابگوی مبتلایان کرونا نیست - MIGUEL SCHINCARIOL / AFP

فقط در روز سه شنبه در برزیل بیش از ۴۰۰۰ مورد مرگ ناشی از کرونا اتفاق افتاده است. کارشناسان اوج‌گیری همه‌گیری در برزیل را «فوکوشیمای بیولوژیک» توصیف کرده‌اند.

با افزایش نمایی شمار مرگ و میر در برزیل، انتظار می‌رود به زودی مرگ‌ومیر کرونا در این کشور از رقم ۸۰ هزار  مرگ‌و‌میر کرونا در امریکا در ماه ژانویه پیشی بگیرد.

میگل نیکوللیس، دکتر برزیلی و استاد دانشگاه دوک که با دقت شیوع ویروس کرونا را ردیابی می‌کند، گفت: «این یک راکتور هسته‌ای است که یک واکنش زنجیره‌ای خارج از کنترل ایجاد کرده است. این یک فوکوشیمای بیولوژیک است.»

این کشور آمریکای جنوبی سومین کشوری است که شاهد مرگ بیش از ۴۰۰۰ نفر بر اثر کرونا در یک روز است. فقط ایالات متحده آمریکا و پرو چنین تجربه‌ای را پیش از این داشته‌اند.

این ویروس اکنون ظرفیت بیمارستان‌های برزیل را پر کرده است. فقط در هفته گذشته ۱۹۳۰۱ مورد جدید بیماری کرونا در این کشور ثبت شده است.

افزایش موارد ابتلا به کرونا تنها مخصوص برزیل نیست، بلکه در کل آمریکای جنوبی دیده می‌شود. این امر به «نوع برزیلی» ویروس کرونا نسبت داده می‌شود که تصور می‌شود دو برابر بیشتر از نسخه اولیه قابلیت انتقال دارد.

از زمان آغاز همه‌گیری‌، ۱۳.۱ میلیون مورد ابتلا به کرونا و ۳۳۷ هزار کشته در برزیل ثبت شده است. این کشور پس از ایالات متحده از نظر تعداد موارد تایید شده کرونا در جایگاه دوم جهان است.

۹۰ درصد تخت‌های مراقبت ویژه در بیشتر ایالت‌های برزیل توسط بیماران کرونایی اشغال شده است. صدها نفر نیز در حال انتظار برای دریافت مراقبت ویژه در حال مرگ هستند. منابع حیاتی مانند اکسیژن و آرامبخش در چندین ایالت در حال اتمام است.

در حالی که برای برخی از کشورها پایان بحران با اجرای سریع واکسیناسیون کرونا قابل رویت شده است، فقط کمتر از ۳ درصد از ۲۱۰ میلیون نفر جمعیت برزیل هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

با این وجود، علی‌رغم وخیم‌تر شدن بحران در برزیل، بسیاری از فرمانداران، شهرداران و قضات در حال بازگشایی اقتصاد این کشور هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میگل لاگو، مدیر اجرایی موسسه مطالعات سیاست سلامت برزیل که به مقامات بهداشت عمومی مشاوره می‌دهد‌، گفت که بازگشایی اقتصاد تصمیم اشتباهی است و او می‌ترسد که این کار مرگ و میر بیشتری را به همراه داشته باشد. با این وجود، او فکر می‌کند بازگشایی از نظر سیاسی گریزناپذیر است.

لاگو به آسوشیتدپرس گفت: «واقعیت این است که روایت قرنطینه‌ستیز رئیس جمهور جائر بولسونارو برنده شده است. شهرداران و فرمانداران از نظر سیاسی از تقویت سیاست‌های فاصله اجتماعی ممنوع شده‌اند، زیرا آنها می‌دانند طرفداران رئیس جمهور، از جمله رهبران تجاری، مانع اجرای آن خواهند شد.»

در روز سه شنبه گذشته که ۴۱۹۵ مورد مرگ‌ومیر کرونا ثبت شد، یک قاضی ریودوژانیرو اجازه داد مدارس طبق خواسته شهردار ادوارد پائس بازگشایی شوند. ساعاتی بعد، شهرداران کمپیناس و سوروکابا، دو شهر پرجمعیت در ایالت سائوپائولو، پس از ۱۰ روز اجرای منع آمد و شد، توافق کردند که با اجاره خرید از فروشگاه‌ها بدون خروج مشتریان از اتومبیل‌شان اقتصاد را بازگشایی کنند.

مدیران حرفه‌ای فوتبال در سائوپائولو گفتند که آنها انتظار دارند پس از ۱۵ روز وقفه، این هفته بازی کنند و به دادستان‌های محلی قول می‌دهند که دستورالعمل‌های بهداشتی سخت‌تری را دنبال کنند.

میگل لاگو گفت: «آنچه ما آموخته‌ایم این است كه قربانیان کرونا، چه در بریتانیا، چه در فرانسه، چه ایالات متحده، چه هند، چه خاورمیانه، چه برزیل، در درجه اول در میان گروه‌های محروم هستند. ما چه به عنوان یک جامعه جهانی و چه به عنوان یک جامعه ملی، در آزمایش کرونا شکست خورده‌ایم.»

© The Independent

بیشتر از جهان