رزمایش‌های همزمان چین در اطراف تایوان و هشدار به آمریکا

پکن ادعای می‌کند تایوان، جزیره‌ای با ۲۴ میلیون جمعیت، تحت حاکمیت کامل چین است

جنگنده های ج-۱۰ نیروی هوایی چین در یک رزمایش هوایی - STR / AFP

نیروهای مسلح چین روز دوشنبه تمرین‌های نظامی همزمانی را در غرب و شرق تایوان انجام دادند که تحلیلگران معتقدند هشداری به این جزیره خودمختار و حامی عمده آن، یعنی ایالات متحده، است.

به گزارش شبکه سی ان ان، ارتش چین اعلام در بیانیه‌ای اعلام کرد که ناو هواپیمابر «لیائونینگ» و ناوچه‌هایی که آن را اسکورت می‌کردند، رزمایشی را در آب‌های اطراف تایوان برگزار کردند.

در بیانیه گفته شده است «این یک تمرین آموزشی معمول بوده که طبق برنامه‌ریزی‌های سالانه جهت امتحان کارایی آموزش‌ها و محک زدن توانایی آنها در پاسداری از حاکمیت ملی سازماندهی شد.»

در همین حال، وزارت دفاع تایوان اعلام کرد دست‌کم ده هواپیمای جنگنده ارتش آزادیبخش خلق و یک هواپیمای نظامی ضد زیردریایی نیز وارد منطقه دفاع هوایی اعلام شده از سوی تایوان شدند.

پکن ادعای می‌کند تایوان، جزیره‌ای با ۲۴ میلیون جمعیت در جنوب سرزمین اصلی چین، تحت حاکمیت کامل آن است؛ هر چند حدود هفت دهه است که دو طرف به صورتی کاملا مجزا اداره می‌شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شی جین پینگ رییس جمهوری چین وعده داده که پکن هرگز اجازه نخواهد داد که تایوان به صورت رسمی مستقل شود و در عین حال استفاده از زور برای این منظور در صورت لزوم را رد نکرده است.

تایوان از حمایت ایالات متحده برخوردار است و مقام‌های ارشد دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا اظهارات قاطع و محکمی در حمایت از تایوان در برابر پکن ابراز کرده‌اند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته پس از دیدار با مقام‌های ژاپنی هشدار داد که واشینگتن و توکیو برای عقب راندن تهدید چینی‌ها علیه نظم و ثبات در آسیا آمادگی دارند.

بیشتر از جهان