«کشورها را با نام گونه‌های کرونا بدنام نکنید»

سازمان بهداشت جهانی بر اهمیت نظارت بر «روند شیوع ویروس و توالی ژنوم آن» تأکید دارد

دانشمندان سازمان بهداشت جهانی برای گونه‌های جدید که از روی محل شناسایی‌شان نام گرفته‌اند، اسامی جدید تعیین می‌کنند - LEO RAMIREZ / AFP

کارشناسان سازمان بهداشت جهانی گفته‌اند که برای اجتناب از «انگ زدن» به کشورها یا مکان‌های خاص، نباید گونه‌های جدید کووید-۱۹ را از روی جا‌هایی که بار اول در آن‌ها شناسایی شده‌اند، نام‌گذاری کرد.

دانشمندان سازمان بهداشت جهانی برای گونه‌های جدیدی که از روی نخستین محل شناسایی‌شان  نام گرفته‌اند اسامی جدید تعیین می‌کنند. به عنوان مثال، گونه ب.۱.۱.۷ در بریتانیا به نام «گونه کنت»، و در سایر جهان به نام «ویروس کرونای جهش‌یافته انگلیسی» شناخته می‌شود.

اما سازمان بهداشت جهانی بر اهمیت نظارت بر «روند شیوع ویروس و توالی ژنوم آن» تأکید دارد و از کشور‌ها خواسته است که بدون ترس از وصله‌ای که ممکن است به آن‌ها زده شود، گونه‌های جدید را کشف کنند.

دکتر ماریا وان کرخو، سرپرست فنی این سازمان در بخش کووید-۱۹، گفت که در حال تعیین اسامی گونه‌های جدید این ویروس هستند. این روند ابداع یا تعیین نام هم مانند «نامگذاری‌های» معمول دیگر است.

او در یک جلسه توجیهی مطبوعاتی گفت: «ما همچنان شاهد این هستیم که افراد گونه‌های جدید را «ویروس جهش‌یافته کشور اکس» یا «ویروس جهش‌یافته کشور ایگرگ» می‌خوانند و به شدت در تلاش هستیم تا با کمک گروه بزرگی از دانشمندان در سراسر جهان این نام‌گذاری را انجام دهیم.»

«امیدواریم خیلی زود بتوانیم نام‌های تعیین‌شده را اعلام کنیم، زیرا نام‌های مورد استفاده دیگر نباید به فرد، نام خانوادگی، یا محل خاصی نسبت داده شوند. ما هنوز داریم روی آن قسمت کار می‌کنیم.»

«امیدواریم که کشورها و دانشمندان از گفتن «نوع جهش‌یافته آفریقای جنوبی» بپرهیزند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «هرچه بیشتر جست‌وجو کنید، گونه‌های بیشتری پیدا خواهید کرد و با افزایش توالی ژنومی که در سراسر جهان اتفاق می‌افتد، نهاد‌های منطقه‌ای بیشتری به جنبش پیدا کردن جهش‌ها و گونه‌های مختلف ویروس می‌پیوندند.»

«گروه‌های پژوهشی زیادی دارند روی هر یک از این جهش‌ها و ترکیبشان مطالعه می‌کنند تا هرگونه تغییر در میزان انتقال و شدت بیماری، و هرگونه تأثیر احتمالی در نحوه تشخیص، درمان و تولید واکسن را در حال حاضر و در آینده، ردیابی کنند.»

«به همین دلیل تمام گونه‌های جدید ویروس باید حتماً اسم داشته باشند.»

«نام‌هایی که در حال حاضر داریم به کار می‌بریم، عبارتند از: ب.۱.۱.۷، گونه‌ای که بار اول در بریتانیا شناسایی شد؛ ب.۱.۳۵۱، گونه‌ای که اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد؛ و پ۱، که بار اول در ژاپن شناسایی شد، اما حال در برزیل در حال شیوع است.»

«این گونه‌های جدید نباید به هیچ کشور یا جای خاصی نسبت داده شوند. و متأسفانه ما هنوز شاهد این قضیه هستیم.»

«كشورهايی كه روند بیماری را زیرنظر دارند، توالی آن را دنبال می‌کنند و اطلاعات مربوطه را در پلتفرم‌های عمومی در دسترس عموم قرار می‌دهند، آن‌هایی که با سازمان بهداشت جهانی و دانشمندان سراسر جهان همكاری ‌می‌كنند، نباید بابت به اشتراک گذاشتن این اطلاعات بدنام شوند.»

«درواقع، این همکاری باید گسترش یابد و ما برای دستیابی به آن به همکاری با شرکای خود ادامه خواهیم داد.»

سازمان بهداشت جهانی نام‌گذاری بيماری‌ها از روی نخستین مكان تشخیص‌شان را محکوم کرد. نام بیماری کووید-۱۹ را هم همین سازمان انتخاب کرد تا ارتباط ویروس با شهر ووهان را از بین ببرد.

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، هنگام اعلام نام رسمی کووید-۱۹ در ماه فوریه سال گذشته گفت: «انتخاب نام برای جلوگیری از استفاده از نام‌های غیردقیق و یا بدنام‌کننده، مهم است. در ضمن به ما یک شکل استاندارد می‌دهد تا در دوره‌های آتی شیوع ویروس کرونا بتوانیم از آن استفاده کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان