روحانی: دولت من پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد، آمریکا می‌خواهد توبه کند

رئیس‌حمهور ایران می گوید آمریکا بدون مذاکره هم می‌تواند تعهدات خود را اجرا کند

روحانی بر موضع پیشین جمهوری اسلامی تاکید کرد و گفت در ابتدا آمریکا باید تعهدات خود را اجرا کند- president.ir

یک روز پس از برگزاری نخستین دور نشست فنی کمیسیون مشترک برجام در وین، حسن روحانی در جلسه هیئت دولت ایران گفت که از نظر او آمریکا می خواهد توبه کند: «بازگشت به تعهدات به معنای دینی ما همان توبه است. آمریکا آمده و می‌خواهد توبه کند و به برجام برگردد. حال اینکه چقدر راست می‌گوید و در مقام اجرا به حرف خود وفادار است این را باید ببینیم. ما اکنون نمی‌خواهیم قضاوت نهایی کنیم. ما قضاوت تا امروز را انجام می‌دهیم و تا امروز این حالت را می‌بینیم.»

روحانی در سخنان خود گفت که جمهوری اسلامی به دنبال فعالیت غیرصلح‌آمیز هسته‌ای نیست و اگر آمریکا به تعهداتش برگردد، ایران نیز تعهدات برجامی‌اش را اجرا می کند: «ما می‌گویم که به تمام تعهدات برجامی‌مان برمی‌گردیم در صورتی که آمریکا برگشته باشد و ببینیم در عمل هم اجرا می‌کند. ما دنبال این نیستیم که فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز انجام دهیم.  اینکه گفتیم اکنون پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کنیم، سانتریفیوژهای جدید و مدرن را فعال می‌کنیم، همه اینها موقت است. اگر آنها به همه تعهداتشان برگردند ما هم به همه تعهدات‌مان برمی‌گردیم.»

در نشست فنی روز ۱۷ فروردین در وین هیئت مذاکره‌کنندگان آمریکا به سرپرستی رابرت مالی حضور داشتند. هرچند مقام‌های جمهوری اسلامی مذاکره مستقیمی با آن‌ها انجام ندادند. مذاکره با هیئت آمریکایی به صورت غیرمستقیم و با واسطه‌گری اعضای باقی‌مانده در برجام انجام شد.

در دور نخست این نشست، اولویت‌های کاری برای بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات برجامی‌شان بررسی شده است.

روحانی در جلسه امروز خود از دستاوردهای دولتش در زمینه هسته‌ای و عمرانی دفاع کرد و گفت قدرت نظامی ایران در دوران ریاست‌جمهوری او به صورت قابل توجهی رشد کرده است. او همچنین سرنگونی پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک را از دستاوردهای دولتش خواند: « هیچ زمانی قدرت پدافندی ما این گونه نبوده است و در عمل هم ثابت کردیم که توانستیم پهپاد مدرن آمریکایی را با سامانه ساخت داخل سرنگون کنیم بعد می‌گویند این دولت آیا در زمینه نظامی و دفاعی فکر می‌کند یا فقط به فکر مذاکره است؟ چه کسی این سامانه‌ها را و در چه دولتی درست کرد؟ کدام دولت بود که توانست پهپاد مدرن آمریکایی را سرنگون کند؟»

پهپاد گلوبال هاوک در در روز ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ و برفراز آب‌های خلیج فارس با شلیک موشک سرنگون شد. این رویداد در میانه تنش دولت ترامپ و جمهوری اسلامی رخ داد. پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال ۱۳۹۷، جدال دو کشور بیشتر در سطح لفظی شدت یافته بود. با سرنگونی پهپاد آمریکایی در خرداد ۹۸، سطح تنش به برخورد نظامی کنترل‌شده گسترش یافت. در ماه‌های بعد از سرنگونی این پهپاد حملات غیرمستقیم به نیروهای آمریکایی در عراق هم شدت گرفت و نهایتا منجر به سلسله رویدادهایی شد که نقطه اوج آن ترور قاسم سلیمانی در بامداد ۱۳ دی‌ماه و حمله به پایگاه عین‌الاسد در روز ۱۸ دی‌ماه همان سال بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا که در زمان دولت اوباما نیز در دستیابی به توافق برجام نقش داشته است، از زمان تبلیغات انتخاباتی بر بازگشت به برجام تاکید داشت. در سه ماه گذشته تلاش‌ها برای احیای برجام به بن‌بست رسیده بود. اینکه کدام کشور باید در ابتدا به تعهدات خود ذیل برجام بازگردد مانع اصلی بر سر احیای برجام بوده است.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی چند روز پیش از برگزاری نشست فنی در وین گفته بود دو طرف بر نوعی از برنامه گام‌به‌گام برای خروج از بن‌بست توافق اولیه کرده‌اند. با این حال روحانی در سخنان امروز بر موضع پیشین جمهوری اسلامی تاکید کرد و گفت در ابتدا آمریکا باید تعهدات خود را اجرا کند: «اگر طرف مقابل ما یعنی آمریکا، جدیت کافی و صداقت لازم از خود نشان دهد و ما همین ۲ کار را بیشتر نمی‌خواهیم، به اعتقاد من اگر در جایی مذاکره نیاز است ما می‌توانیم در یک زمان کوتاهی با ۱+۴ مذاکره کنیم. آمریکا بدون مذاکره هم می‌تواند تعهدات خود را اجرا کند.»