اروپا راه سه میلیون دوز واکسن برای استرالیا را بست

جلوگیری از صدور واکسن به استرالیا، به دلیل کمبود شدید واکسن‌های آسترازنکا در سراسر اتحادیه اروپا انجام گرفته است 

«دلیل تأخیر در واکسیناسیون استرالیا، نرسیدن محموله واکسن به این کشور بوده است» -  MARVIN RECINOS / AFP

بر اساس گزارش‌ها، اتحادیه اروپا جلو ارسال ۳.۱ میلیون دوز واکسن آسترازنکا کووید-۱۹ به استرالیا را گرفته است.

یک منبع دولتی استرالیا به خبرگزاری رویترز گفته است که این کشور تاکنون تنها ۳۰۰ هزار دوز دریافت کرده است و قرار بود تا پایان آوریل ۴۰۰ هزار دوز دیگر دریافت کند.

او گفت: «تاکنون ۳.۱ میلیون دوز بلوکه شده است. ما هنوز قطع امید نکرده‌ایم اما دیگر آن‌ها را جزو منابع خود حساب نمی‌کنیم.»

جلوگیری از صدور واکسن به استرالیا، به دلیل کمبود شدید واکسن‌های آسترازنکا در سراسر اتحادیه اروپا انجام گرفته است و روند واکسیناسیون در استرالیا را که همین حالا هم ۸۳٪ تأخیر دارد، پیچیده‌تر کرده است.

روند واکسیناسیون نسبتاً کُند اتحادیه اروپا در مقایسه با انگلیس و ایالات متحده، سرانجام دارد سرعت بیشتری می‌گیرد.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، روز سه‌شنبه گفت دلیل تأخیر در واکسیناسیون در این کشور نرسیدن محموله واکسن بوده است. وی گفت: «ما اوایل ژانویه فکر کردیم ۳.۱ میلیون دوز واکسن خواهیم داشت. اما آن واکسن‌ها به استرالیا داده نشدند. دلیلش این است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار بود مرحله اول واکسیناسیون در استرالیا با ۵۰ میلیون دوز واکسن آسترازنکا وارداتی از اروپا صورت بگیرد و بعد این واکسن توسط شرکت مسئولیت محدود «سی‌اس‌ال» در داخل کشور تولید شود.

اما انسداد اخیر، استرالیا را در تلاش برای بالا بردن سرعت واکسیناسیون با مشکل روبه‌رو ساخته است. روند واکسیناسیون در این کشور به دلیل پایین بودن تعداد مبتلایان به نسبت دیرتر از برخی کشور‌های دیگر آغاز شد. حال از چهار میلیون نفر مورد هدف تا پایان ماه مارس، تنها ۶۷۰ هزار نفر واکسن را دریافت کرده‌اند.

دولت این کشور اروپا را مسئول کندی روند واکسیناسیون می‌داند، اما برخی از دولت‌های ایالتی به توزیع کندتر از حد انتظار و عدم اطمینان از میزان عرضه نیز اعتراض کرده‌اند.

شرکت آسترازنکا بلافاصله به درخواست اظهار‌نظر از طرف خبرگزاری رویترز پاسخ نداد.

به گفته سخنگوی اتحادیه اروپا، از زمان بالا بردن شفافیت صادرات در اواخر ماه ژانویه، تنها یک درخواست (در مجموع ۴۹۱ واکسن کووید-۱۹) رد شده و هفت درخواست دیگر در حال بررسی هستند.

این شرکت در مورد بررسی درخواست ارسال واکسن به استرالیا پاسخی نداد.

استرالیا از زمان آغاز همه‌گیری کرونا، تنها ۹۰۹ مورد مرگ بر اثر ویروس کرونا داشته و روز سه‌شنبه اعلام کرد که از این ماه، سفر‌های بدون نیاز به آزمایش کووید و قرنطینه به نیوزیلند از سر گرفته خواهد شد.

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان