ابراز رضایت ایران و آمریکا از نشست وین

عباس عراقچی: بازگشت به برجام در یک مرحله خواهد بود

معترضان ایرانی در مقابل هتل گرند وین، محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای-JOE KLAMAR / AFP

اظهارات مقامات تهران و واشینگتن پس از نشست سه‌شنبه در وین با حضور اعضای باقی‌مانده در برجام حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران و ایالات‌متحده آمریکا تصمیم سیاسی اولیه برای حرکت در مسیر توافق را اتخاذ کرده‌اند. دو طرف با لحنی خوش‌بینانه نسبت به مذاکرات سخن گفتند، هرچند که هیچ یک از طرف‌ها انتظار یک توافق فوری را ندارد.

روز سه‌شنبه نمایندگان ایران و آمریکا در دو هتل جداگانه در وین حاضر بودند و نمایندگان اروپایی در نقش پیام‌رسان بین آنها ایفای نقش کردند. در خارج از هتل گرند وین نیز مخالفان جمهوری اسلامی حضور داشتند.

هم مقامات تهران و هم مقامات آمریکا از روز نخست مذاکرات «غیرمستقیم» ابراز رضایت کرده و آن را سازنده خوانده‌اند. قرار است تیم‌های کارشناسی در روز جمعه، ۲۰ فروردین‌ماه که اتفاقا با روز انرژی هسته‌ای در ایران همزمان است، تشکیل جلسه دهند. روزی که تهران می‌گوید قرار است از ۱۳۳ دستاورد هسته‌ای رونمایی کند.

عباس عراقچی که هدایت تیم مذاکره‌کننده ایران در وین را بر عهده داشت در مورد نشست وین گفت: «توافق کردیم دو گروه کاری در حوزه تحریم و هسته‌ای تشکیل شود، اگر تا جمعه کارگروه‌ها پیشرفت داشته باشند به کار خود ادامه خواهند داد وگرنه این روند متوقف می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تشکیل دو تیم کارشناسی، یکی مسئول بررسی راه‌های کاهش تحریم‌های آمریکا و دیگری نحوه بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای، نشان می‌دهد که پیش‌تر در رایزنی‌‌های پشت‌پرده، مقدمات کار فراهم شده و مذاکرات قرار نیست از نقطه صفر آغاز شود.

تعدیل تحریم‌ها در برابر توقف بخش‌های حساسیت‌برانگیز برنامه‌های هسته‌ای ایران محتمل‌ترین فرمولی است که تحلیلگران در کوتاه مدت پیش‌بینی می‌کنند.

با این حال تسنیم به نقل از عراقچی گزارش داد که بازگشت طرفین به برجام در یک مرحله صورت می‌گیرد. او تاکید کرد که «فعلا در مسیر درستی قرار داریم.»

اظهاراتی مشابه ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا. پرایس مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا درزمینه برجام را سازنده و گامی رو به جلو خوانده است.

پرایس و رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که ریاست هیات آمریکایی حاضر در وین را بر عهده داشت بر تعدیل مواضع و دست کشیدن از خواسته‌های حداکثری تاکید دارند.

مالی پیش‌تر در مصاحبه به رادیو ملی آمریکا از احتمال لغو تحریم‌ها سخن گفته و تصریح کرده بود که آمریکا برای ترغیب تهران برای بازگشت به برجام باید تحریم‌ها را لغو کند.

این در حالی است که دست‌کم هزار و ۶۰۰ تحریم در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ علیه ایران انجام شده که بازبینی آنها برای لغو تحریم‌های مغایر با برجام زمان‌بر است.

از سوی دیگر شماری از سناتورهای جمهوریخواه با بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران مخالف هستند که تازه‌ترین نمونه آن نامه چهار سناتور جمهوریخواه مخالف تحریم به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا است.