اکثریت اروپایی‌ها تا دو ماه دیگر واکسینه می‌شوند

سران اتحادیه اروپا در بروکسل به خاطر کندی در اجرای برنامه تزریق واکسن مورد انتقاد بوده‌اند

طبق هدف‌گذاری کمیسیون اروپا، باید تا پایان ماه اوت به ۷۰ درصد بزرگ‌سالان واکسن تزریق شده باشد - Jane Barlow / AFP

طبق یک گزارش جدید، اکثر کشورهای اتحادیه اروپا باید آن قدر واکسن کووید۱۹ در اختیار داشته باشند که تا پایان ماه ژوئن اکثریت شهروندان‌شان را در برابر ویروس کرونا مصون کرده باشند.

براساس گزارش کمیسیون اروپا و به نقل از بلومبرگ آلمان، فرانسه، ایتالیا، هلند و اسپانیا در وضعیتی قرار دارند که می‌توانند تا قبل از فرا رسیدن ماه ژوئن به بیش از ۵۵ درصد جمعیت‌شان واکسن تزریق کنند.

سران اتحادیه اروپا در بروکسل به خاطر کندی در اجرای برنامه تزریق واکسن و کندی تزریق واکسن در قیاس با بریتانیا و سایر نقاط جهان مورد انتقاد بوده‌اند.

طبق گزارش مورخ اول آوریل که بلومبرگ آن را گزارش کرده است کمیسیون اروپا اکنون انتظار دارد اکثر کشورهای اتحادیه اروپا زودتر از آنچه انتظار می‌رفت، به هدف تزریق واکسن به اکثریت جمعیت‌شان دست یابند.

طبق هدف‌گذاری کمیسیون اروپا، باید تا پایان ماه اوت به ۷۰ درصد بزرگسالان واکسن تزریق شده باشد که تقریبا معادل حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد جمعیت در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتظار می‌رود آلمان، فرانسه، ایتالیا، هلند و اسپانیا همگی در پایان ژوئن به این هدف برسند. دانمارک و مالت در تزریق واکسن پیش‌تاز هستند و قرار است تا همان تاریخ به ۸۰ و ۹۳ درصد جمعیت‌شان واکسن زده باشند.

با آنکه به نظر می‌رسد برنامه تزریق واکسن سرعت گرفته باشد، برخی از کشورها همچنان از این برنامه عقب هستند و بعید است که اتریش، کرواسی و بلغارستان بتوانند تا پایان ژوئن به ۵۵ درصد جمعیت کشورشان واکسن تزریق کرده باشند.

تیری برتون، عضو انجمن بازار داخلی کمیسیون اروپا، به تازگی گفته است اواسط ژوییه تاریخی واقع‌بینانه برای تحقق هدف‌گذاری اتحادیه اروپا است.

این در حالی است که یکی از مقامات دولت استرالیا ادعا کرده است اتحادیه اروپا  از ارسال ۳میلیون و ۱۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا به استرالیا جلوگیری کرده است.

یک منبع آگاه در دولت استرالیا روز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفت:« تا کنون جلو ارسال ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دوز را گرفته‌اند»

او افزود فقط ۳۰۰ هزار دوز دریافت شده و قرار بوده تا پایان آوریل، ۴۰۰ هزار دوز دیگر تحویل داده شود.

کمیسیون اروپا سخت‌گیری در صادرات واکسن‌های کووید تولید اروپا را افزایش داده است تا مقدار واکسن در دسترس این اتحادیه افزایش یابد.

سخنگوی اتحادیه اروپا می‌گوید از ماه ژانویه که مقررات شفافیت صادرات را افزایش داده‌اند، فقط با یک درخواست صادرات واکسن کووید  از کل ۴۹۱ درخواست مخالفت کرده‌اند و اکنون هفت درخواست در دست بررسی است. او حاضر نشد در مورد تحت بررسی بودن یا نبودن ارسال واکسن به استرالیا اظهارنظر کند.

دو تن از نیرومندترین رهبران اتحادیه اروپا در مورد احتمال استفاده از واکسن اسپوتنیک‌وی روسیه به منظور مقابله با کمبود واکسن دراروپا صحبت کرده‌اند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، هفته قبل در همایش ویدیویی مشترکی با ولادیمیر پوتین رئیس ‌جمهوری روسیه در مورد «همکاری» احتمالی در زمینه تامین واکسن صحبت کردند.

گزارش تکمیلی در رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان