تزریق نخستین واکسن مدرنا در بریتانیا

در مرحله سوم امتحان واکسن مدرنا مشخص شد که دارای اثربخشی ۹۴.۱ درصد است

بریتانیا تاکنون ۱۷ میلیون دوز واکسن مدرنا خریداری کرده است - Louisa GOULIAMAKI / AFP

روز چهارشنبه بیماران در ولز، نخستین افراد در بریتانیا خواهند بود که واکسن مدرنا را دریافت می‌کنند، بدین ترتیب سومین نوع واکسن کرونا نیز در بریتانیا تزریق می‌شود.

به گفته دولت، ولز نخستین دوزهای این واکسن ساخت شرکت زیست‌فناوری مدرنا ایالات متحده را در بیمارستان عمومی ولز غربی واقع در شهر کارمارتن به بیماران تزریق خواهند کرد.

در بیانیه دولت همچنین آمده است، روز سه‌شنبه محموله اولیه ۵ هزار دوزی از این واکسن را هم به مراکز تزریق در دفتر بهداشت دانشگاه های‌ول ددا فرستاده‌اند.

این واکسن بعد از واکسن‌های فایزر و آسترازنکا سومین واکسن بود که در تاریخ ۸ ژانویه به تایید سازمان تنظیم مقررات دارو و درمان بریتانیا رسید. بریتانیا تاکنون ۱۷ میلیون دوز واکسن مدرنا خریداری کرده که برای تزریق به ۸میلیون و پانصد هزار نفر(حدود ۱۲ درصد جمعیت) کفایت می‌کند.

در مرحله سوم امتحان این واکسن مشخص شد که دارای اثربخشی ۹۴.۱ درصد است و همچنین در موارد شدید ابتلا به کرونا دارای اثربخشی ۱۰۰ درصد است. این واکسن هم مانند واکسن فایزر بیونتک با استفاده از تغییرات آر.ان.ای پیام رسان و دستکاری در رمزبندی ژنتیکی ویروس کرونا، بدن را در برابر آن مقاوم می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مت هنکاک وزیر بهداشت بریتانیا گفت «از آغاز تزریق واکسن مدرنا در غرب ولز که امروز انجام می‌گیرد خوشحال است». او افزود: «دولت بریتانیا واکسن‌ها را به نمایندگی از کل ملت تهیه کرده است و برنامه تزریق واکسن نشانه‌ای از همکاری به بهترین وجه در کشور ما است.»

وگان گتینگ وزیر بهداشت ولز هم گفت تزریق این واکسن «نقطه عطف مهم دیگری در نبرد ما» با ویروس کرونا است.

او گفت: «تزریق سومین واکسن در ولز باعث تقویت چشم‌گیر قابلیت دفاعی ما در برابر ویروس کرونا می‌شود و به حفاظت از افراد آسیب‌پذیرتر کمک می‌کند. به هر نفر در ولز که واکسن تزریق شود به پیروزی کوچکی در برابر کرونا دست یافته‌ایم و از همه می‌خواهیم وقتی نوبت‌شان شد بروند و واکسن را دریافت کنند.»

راس جرویس رییس بخش بهداشت عمومی دفتر بهداشت دانشگاه های‌ول ددا نیز گفت: «از این‌که می‌توانیم واکسن مدرنا را در سراسر غرب ولز به مردم تزریق کنیم خوشحال هستیم. در ادامه تزریق واکسن در مناطق کارمارتنشایر، سردیجن و پمبروکشایر از این واکسن در کنار واکسن آکسفورد آسترازنکا استفاده خواهیم کرد. خیلی خوش‌اقبال بوده‌ایم که در ولز واکسن سوم را در اختیار داریم و دارای امکانات ذخیره‌سازی طولانی و حمل و نقل آسان هستیم که به اجرای برنامه تزریق واکسن در درمانگاه‌های کوچک در نواحی روستایی ما کمک می‌کند.»

نیکلا استورجن نخست وزیر اسکاتلند نیز اعلام کرد نخستین محموله واکسن مدرنا این منطقه هم روز دوشنبه رسید و قرار است بیش از یک میلیون دوز آن را که بریتانیا سفارش داده است تحویل بگیرند.

در ضمن سخنگوی وزارت بهداشت و مراقبت اجتماعی اعلام کرد تزریق واکسن مدرنا در انگلستان نیز «همین ماه و هر چه سریع‌تر» انجام خواهد شد.

ناظم زهاوی رییس برنامه تزریق واکسن بامداد سه‌شنبه گفت تزریق این واکسن «حول و حوش هفته سوم آوریل» انجام خواهد شد.

زمان تزریق این واکسن در ایرلند شمالی هنوز مشخص نشده است.

گزارش تکمیلی در پی‌ای

© The Independent

بیشتر از جهان