فیسبوک ۳۰۰ حساب کاربری گروه مخالف جمهوری اسلامی را مسدود کرد

مقامات جمهوری اسلامی بارها درخواست بسته شدن حساب‌های کاربری جعلی مجاهدین خلق در آلبانی را مطرح کرده بودند

اعضای مجاهدین خلق در اتاق خبر قرارگاه اشرف در آلبانی-Gent SHKULLAKU / AFP

فیسبوک روز سه‌شنبه اعلام کرد که صدها حساب کاربری «جعلی» مرتبط با یک گروه مخالف جمهوری اسلامی و «مرزعه ترول»‌های اینترنتی (اوباش مجازی) در آلبانی را مسدود کرده است.

گزارش آسوشیتدپرس حاکی از  آن است که این حساب‌های کاربری محتوا‌هایی در نقد حکومت جمهوری اسلامی و حمایت از مجاهدین خلق منتشر می‌کردند. در بسیاری موارد این حساب‌های کاربری در فیسبوک و اینستاگرام جعلی بوده و از نام و عکس جعلی استفاده می‌کردند.

فیسبوک به این نتیجه رسیده است که حساب‌های مسدود شده از یک مکان واحد در آلبانی هدایت می‌شدند. گفته می‌شود که افراد در آلبانی برای انتشار این پست‌ها و اطلاعات غلط در شبکه‌های اجتماعی دستمزد دریافت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ادعایی است که مقامات جمهوری اسلامی نیز همواره آن را مطرح می‌کنند و اغلب همه منتقدان خود در شبکه‌های اجتماعی را به حساب‌های جعلی و آلبانی نسبت می‌دهند که محل استقرار نیروهای مجاهدین خلق است. مقامات جمهوری اسلامی از جمله محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بارها درخواست بسته شدن این حساب‌ها را مطرح کرده بودند.

محققان به این نتیجه رسیدند که فعالیت حساب‌های کاربری مسدود شده در زمان کاری اروپای مرکزی بوده است. بر این اساس که اوج انتشار پست‌ها پس از ۹ صبح بوده و به تدریج از سرعت انتشار پست کم می‌شده و در وقت ناهار نیز انتشار پست‌ها متوقف می‌شود.

به گفته بن نیمو که هدایت عملیات تهدید اطلاعاتی جهانی فیسبوک را بر عهده دارد، حتی «ترول»‌های نیز نیاز دارند غذا بخورند.

مجاهدین خلق، گروه مخالف جمهوری اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارد. با این حال مقاماتی از هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات آمریکا در نشست‌های این گروه در گذشته سخنرانی کرده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، حساب‌های جعلی این شبکه در سال ۲۰۱۷ بیشترین فعالیت را داشته‌اند و در اواخر سال ۲۰۲۰ نیز دوباره فعال‌تر شدند. فیسبوک ۳۰۰ حساب کاربری را مسدود کرده که برخی از آنها بیش از ۱۱۲هزار دنبال کننده در اینستاگرام داشتند.

بیشتر از جهان