تست مکانیکی یک سانتریفیوژ جدید در ایران

از میان ۱۳۳ دستاورد هسته‌ای ایران در سال گذشته، ۴۰مورد تجهیزات مربوط به غنی‌سازی و سانتریفیوژها است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در آبان‌ماه ۱۳۹۸ گفته بود سانتریفیوژ IR-9 با ۵۰ سو،«هنوز گازدهی نشده و در حال تست های مکانیکی است»- تصویر از خبرگزاری ایسنا

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، از آغاز تست مکانیکی سانتریفیوژ IR-9 خبر داد. به گفته او توان غنی‌سازی این سانتریفیوژ ۵۰ سو است.

این درحالی است که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز در آبان‌ماه ۱۳۹۸ با اطلاع‌رسانی از ساخت سه نسل جدید سانتریفیوژ IR-7، IRS و IR-9، از تست مکانیکی  سانتریفیوژ IR-9 خبر داده و گفته بود که این سانتریفیوژ با ۵۰ سو، بلندترین نسل سانتریفیوژهای تولیدی ایران است که «هنوز گازدهی نشده و در حال تست های مکانیکی است».

کمالوندی روز سه‌شنبه، ۱۷ فروردین‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به رونمایی از ۱۳۳ دستاورد صنعت هسته‌ای ایران در ۲۰ فروردین‌ماه، اعلام کرد که ۴۰ مورد از این پیشرفت‌های هسته‌ای که در سال گذشته به‌دست آمده، مرتبط با تجهیزات و قطعات مربوط به حوزه غنی‌سازی و انواع ماشین‌های سانتریفیوژ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیستم فروردین‌ماه، از سال ۱۳۸۵ «روز ملی فناوری هسته‌ای» نام‌گذاری شده است و از آن زمان، هر سال در این روز سازمان انرژی اتمی ایران، مراسم، برنامه‌ها و نمایشگاهی برای ارائه دستاوردهای جدید در این حوزه برگزار می‌کند. به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، امسال هم پانزدهمین گرامی‌داشت این روز، در مجموعه سعدآباد برگزار می‌شود. او افزود که در این برنامه، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، ۱۲ پروژه در زمینه‌های مختلف، ازجمله کوانتوم، لیزر، پزشکی هسته‌ای و غنی‌سازی را از طریق ویدیو کنفرانس افتتاح خواهد کرد.

به گفته کمالوندی، دستاوردهای ارائه‌شده در نمایشگاه امسال «روز ملی فناوری هسته‌ای» در حوزه‌های غنی‌سازی، قطعات و تجهیزات مرتبط با راکتور آب سنگین اراک و رادیوداروهای تشخیصی و درمانی است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران یکی از پیشرفت‌های سال گذشته در حوزه غنی‌سازی را «شروع تست مکانیکی سانتریفیوژ IR-9» اعلام کرد. به گفته او، IR-9 یکی از مهم‌ترین سانتریفیوژهای «کاملاً بومی» ایران است که با «روش‌های جدید استاندارد» ساخته شده و دارای ۵۰ سو است.

توان ماشین‌های سانتریفیوژ برای غنی‌سازی با واحد سو (SWU) بیان می‌شود. توان غنی‌سازی نخستین سانتریفیوژ ایرانی، موسوم به IR-1 که در اواخر دهه‌ ۷۰ شمسی با مهندسی معکوس ساخته شده بود، تنها یک سو بود. در سال‌های بعد، ایران با ساخت نسل‌های بعدی سانتریفیوژها، توان غنی‌سازی آن‌ها را بالا برد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در خردادماه ۱۳۹۷ از سازمان انرژی اتمی ایران خواست که «هرچه سریع‌تر» مقدمات لازم برای دستیابی ایران به ۱۹۰هزار سو غنی‌سازی اورانیوم را فراهم کند.

ایران از اوایل سال جاری میلادی میزان غنی‌سازی اورانیوم را تا ۲۰درصد افزایش داده است. افزایش میزان غنی‌سازی ایران به‌دلیل کوتاه کردن فاصله زمانی دستیابی به بمب هسته‌ای، موجب نگرانی و واکنش جامعه جهانی شده است.