اردوگاه‌های آوارگان یمن در معرض حملات موشکی و توپخانه‌ای شبه‌نظامیان حوثی‌

دولت یمن خواستار حمایت سازمان ملل متحد از غیرنظامیان و آوارگان در یمن شد

اردوگاه "الامل" در استان مأرب در شمال شرق صنعا، پایتخت یمن. عكس از: هشام شبیلی، ایندیپندنت عربی

پس از آن‌که محمد عبدالسلام، سخنگوی رسمی شبه نظامیان حوثی با نشر تویتی در حساب کاربری‌اش، آوارگان یمن در استان مأرب را به پناه دادن اعضای داعش و القاعده متهم کرد، بحث و جدل در مورد این موضوع شدت گرفت. وی همچنان، نیروهای دولت مشروع یمن را به سنگر گرفتن در عقب اردوگاه‌های آوارگان متهم کرده و هدف قراردادن اردوگاه‌ها را به دلیل حضور افراد القاعده و داعش در میان آوارگان توجیه کرد که به گفته وی در میان ساکنان اردوگاه‌ها پناه گرفته اند.

این در حالی است که طبق بیانیه‌ای صادر شده توسط واحد اجرایی مدیریت اردوگاه‌های آوارگان، شماری از اردوگاه‌ها از جمله اردوگاه‌های واقع در منطقه روضه در استان مأرب و در مناطق صرواح و مدغل هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای قرار گرفته اند که منجر به مجروح شدن پنج کودک شده است. با این حال، گروه حوثی اتهامات وارده علیه خود را رد کرده و خاطرنشان کرد که نیروهای دولت مشروع یمن از اردوگاه‌های آوارگان بهره‌برداری نظامی می‌کنند و در عقب چادرهای آوارگان سنگر می‌گیرند.

در مقابل، دولت یمن با فراخوانی از جامعه جهانی خواست برای محافظت از اردوگاهی كه ۶۰ درصد آوارگان جنگ یمن را در خود جا داده است، مداخله كند. وزارت حقوق بشر یمن با نشر بیانیه‌ای ضمن این‌که شعارهای شبه نظامیان را تحریک آمیز توصیف کرد، افزود که حمله به غیرنظامیان از جمله آوارگان به اشتباه انجام نشده، زیرا دست زدن به چنین اقدامی برای شبه نظامیان یک امر پذیرفته شده‌ای تلقی می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده است که اظهارات مقام حوثی در حالی منتشر شد که مناطق مسکونی و اردوگاه‌های آوارگان در استان مأرب هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای قرار داشتند و این اقدام، هدف از پیش برنامه‌ریزی شده‌ شبه نظامیان برای حمله به آوارگان را فاش کرد و نشان داد که حملات قبلی به غیرنظامیان نیز توسط همین گروه انجام شده است.

در گزارش وزارت حقوق بشر یمن در مورد حمله به اردوگاه‌های آوارگان آمده است که طی چند روز گذشته اردوگاه‌های سویدا، میل و خیر هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای قرار گرفته اند. این وزارت از سازمان ملل متحد و مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه آن در امور یمن خواست مسئولیت خود را در محافظت از بیش از ۲.۲ میلیون آواره بپذیرند و افزود که آوارگان همه روزه هدف حملات و اقدامات سازماندهی شده تروریستی قرار می‌گیرند. وزارت حقوق بشر یمن از سازمان ملل متحد و نماینده آن خواست موضع‌گیری قاطعانه‌ای در قبال این جنایات که در سایه سکوت بین‌المللی و چشم‌پوشی شدت گرفته استظ، اتخاذ کنند.

در حالی‌که واحد اجرایی آوارگان یمن، اظهارات سخنگوی حوثی‌ها را پوشش مستقیمی برای جنایت حمله به آوارگان دانست و نگرانی شدید خود را نسبت به امنیت ساکنان اردوگاه‌ها ابراز داشت، افزود که سخنان تحریک آمیز محمد عبدالسلام، زندگی آوارگان را تهدید می‌کند و باعث می‌شود یکی از عمده‌ترین حقوق آن‌ها سلب شود. وی خاطرنشان کردکه "اظهارات سخنگوی گروه حوثی، منعکس کننده تصمیم شبه نظامیان و تمایل آنها برای ادامه هدف قرار دادن آوارگان است."

قابل ذکر است که از ماه فوریه گذشته، شبه نظامیان حوثی در تلاش برای کنترل استان نفت خیز مأرب که از اهمیت استراتژیک بسیاری برخوردار است، نقاط مختلف این استان را هدف حمله قرار می‌دهند، این در حالی است که سازمان ملل و جامعه جهانی همواره در مورد خطر این حملات به غیرنظامیان و هزاران شهروند یمنی آواره هشدار داده اند.

در همین حال، خالد الشجنی، معاون اجرایی مدیریت اردوگاه‌های آوارگان یمن، با اشاره به حملات حوثی‌ها به غیرنظامیان و آوارگان در استان مأرب اظهار داشت که حمله به اردوگاه‌ها، اتفاق جدیدی نیست بلکه پدیده‌ای است که همه روزه اتفاق می‌افتد. وی در مصاحبه‌ای با ایندیپندنت عربی اظهار داشت که آن‌ها در اغلب میزبان هیئت‌های بین‌المللی و سازمان‌های امدادی هستند که آخرین آن‌ها بازدید هیئت دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (OCHA) از منطقه بود و حملات حوثی‌ها به اردوگاه‌های آوارگان و اظهارات تحریک آمیز علیه آن‌ها را به شدت محکوم کرد. الشجنی تأکید کرد که آن‌ها ناگزیر شده اند به دلیل حملات موشکی و توپخانه‌ای شبه نظامیان حوثی، ۲۷ اردوگاه را در ظرف ۱۵ ماه تعطیل کنند. وی خاطرنشان کرد که حوثی‌ها در طول سه ماه گذشته صدها موشک و پرتابه را به اردوگاه‌های آوارگان شلیک کردند، اقدامی که جان آوارگان را عملاً در خطر انداخته و منجر به تعطیل شدن ۲۷ اردوگاه و مهاجرت مجدد ۲.۶۷۱ خانواده شده است و این آوارگان مجبور شدند به اردوگاه‌های دیگر در استان مأرب پناه ببرند.

با این حال، گروه حوثی اتهامات یادشده را رد كرده و مخالفان خود را متهم به این اقدامات می‌کند و تأکید دارد که مخالفان از اردوگاه‌ها و ساكنان آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌كنند.

محمد طعیمان، یکی از رهبران گروه حوثی، ارتش یمن را متهم کرد که اردوگاه‌های واقع در حومه شمال غربی استان مأرب را به سپر انسانی تبدیل کرده است. وی افزود که پس از آزادسازی استان جوف، نیروهای دولت مشروع یمن در صدد ایجاد اردوگاه‌هایی در غرب و شمال غربی استان مأرب تحت عنوان (آوارگان جوف) شده و از این اردوگاه‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و آن‌ها در تلاش برای جلوگیری از ورود سایر نیروها به شهر، شماری از اردوگاه‌های این منطقه را مین‌گذاری کرده اند.

© IndependentArabia

بیشتر از جهان