انتقال ناوالنی به بیمارستان زندان به دلیل «بیماری تنفسی»

ناوالنی گفت که ۱۵ زندانی در بند زندان محل حبس او در روسیه، برای بیماری سل در بیمارستان تحت مداوا هستند

الکسی ناوالنی، در ماه ژانویه پس از بازگشت از آلمان به کشور بازداشت شد - MAXIM ZMEYEV / AFP

یکی از روزنامه‌های روسیه گزارش کرد الکسی ناوالنی برای مداوای بیماری تنفسی به بیمارستان زندان منتقل شده و برای ابتلا به کووید-۱۹ آزمایش داده است.

آقای ناوالنی، از منتقدان برجسته ولادیمیر پوتین و کرملین پیشتر گفته بود تب داشته و به گونه‌ای بد سرفه می‌کند.

این منتقد ۴۴ ساله گفت ۱۵ زندانی در بند زندان محل حبس او در روسیه برای بیماری سل در بیمارستان تحت مداوا هستند و با طنزی تلخ گفت ابتلا به این بیماری شاید او را از شر بیماری‌های دیگرش راحت کند.

او در اینستاگرام نوشت: «اگر سل داشته باشم ممکن است درد کمرم را پایان داده و به بی‌حسی پاهایم خاتمه دهد. اینجوری خوب خواهد شد.»

روزنامه ایزوستیا بعدتر بیانیه‌ای از طرف سازمان زندان‌های کشور منتشر کرد که می‌گفت آقای ناوالنی به واحد بهداشتی زندان منتقل شده است بعد از آنکه در آزمایش‌های ابتدایی «نشانه‌هایی از بیماری تنفسی، از جمله تب بالا» داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش مشخص نشده که واحد درمانی کجا قرار دارد، اما به گزارش شبکه تلویزیونی رین، یکی از وکلای او ظهار داشت: «ظاهرا این مرکز در مجموعه بازداشتگاه‌های تادیبی آی‌کی۲ در ۶۰ مایلی شرق مسکو واقع است که همان زندان محل حبس او است».

آقای ناوالنی در ماه ژانویه پس از بازگشت از آلمان به کشور بازداشت شد. او به خاطر مسموم شدن با گاز سمی (خودش کرملین را مقصر می‌شناسد) ۵ ماه در آلمان تحت مداوا بود. روسیه این اتهامات را انکار کرده است.

در ماه فوریه او به خاطر نقض ملزومات حکم تعلیقی خود هنگام مداوا شدن در آلمان، به دو سال و نیم حبس محکوم شد. حکم تعلیقی اصلی هم مربوط به محکومیتی به خاطر اختلاس در سال ۲۰۱۴ است که آقای ناوالنی آن را به عنوان پاپوشی علیه خود، انکار کرده و دیوان اروپایی حقوق بشر نیز آن را غیرقانونی اعلام کرده است.

تیم آقای ناوالنی گفت که او میزان قابل توجهی وزن کم کرده است؛ حتی پیش از اعتصاب غذایی که از چهارشنبه در اعتراض به عدم رسیدگی مناسب مقامات به درد در ناحیه کمر و پاهای خود گرفته بود.

او از اجتناب مقامات زندان در فراهم کردن داروهای مناسب و اجازه ملاقات با دکتر شکایت داشت و همچنین از میزان سر زدن‌های شبانه زندانبان‌ها به خود شکایت می‌کرد و می‌گفت موجب بی‌خوابی او شده‌اند.

اگنس کالامارد، دبیر کل عفو بین‌الملل گفت درباره «بازداشت خودسرانه و وضعیت سلامت رو به وخامت» آقای ناوالنی با آقای پوتین تماس گرفته است.

او توییت کرد: «واقعا این دغدغه وجود دارد که روسیه او را به مرگی تدریجی محکوم کرده است. او باید بلافاصله به دکتری که مورد اعتمادش است دسترسی داشته باشد و باید آزاد شود.»  

© The Independent