سیل شدید در اندونزی و تیمور شرقی جان بیش از ۱۰۰ نفر را گرفت

در اندونزی دست‌کم ۷۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۷۰ نفر دیگر مفقود شده‌اند

اندونزی در سه هفته نخست سال ۲۰۲۱ شاهد ۱۸۵ فاجعه طبیعی بوده است- REUTERS/Lirio da Fonseca

روز دوشنبه شمار کشته‌شدگان در اثر سیل در اندونزی و تیمور شرقی به دست‌کم ۱۰۰ نفر رسید. مقامات نسبت به خطرات احتمالی ادامه شرایط جوی وخیم  تا روز ۹ آوریل هشدار دادند.

طوفان گرمسیری «سروجا» با باد‌های شدید، به بارندگی‌های سیل‌آسا از جزیره فلورس در اندونزی تا تیمور شرقی منجر شده و اکنون در حال حرکت به سوی استرالیا است.

در تصاویر حیرت‌انگیز از کشورهای جنوب شرقی آسیا، یک پل آهنی عظیم و ساختمان‌هایی دیده می‌شوند که سیلاب آن‌‌ها را می‌برد و خانه‌ها در آب فرو می‌ریزند.

تنها در اندونزی دست‌کم ۷۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۷۰ نفر دیگر مفقود شده‌اند. در تیمور شرقی هم دست‌کم ۲۷ نفر کشته شده‌اند. به گفته مقامات، بیش از ۴۰۰ نفر در جاکارتا آواره شده‌اند.

تیمور شرقی یک کشور جزیره‌ای کوچک بین اندونزی و استرالیا با ۱.۳ میلیون نفر جمعیت است.

رادیتیا جاتی، سخنگوی آژانس کاهش بلایای اندونزی، به خبرنگاران گفت:«گل و لای و شرایط جوی بد چالشی جدی ایجاد کرده و آوار جمع شده، تیم جست‌وجو و نجات را با مشکل روبه‌رو کرده است.»

مقامی دیگر از آژانس بحران فلورس شرقی گفت:«ما حدس می‌زنیم که تعداد زیاد دیگری آن زیر دفن شده‌ باشند، اما تعداد مفقود‌ شده‌ها دقیق مشخص نیست.»

سازمان مدیریت بحران ملی اندونزی (BNPB) با استناد به گزارش آژانس هواشناسی کشور، پیش‌بینی کرده است که احتمالاً بین ۳ تا ۹ آوریل مناطق بیشتری در اندونزی شاهد شرایط آب و هوای بد خواهند بود.

آژانس بلایا هشدار داد که انتظار می‌رود طی روز آینده بارندگی شدیدتر شود و امواج دریایی تا ۶ متر ارتفاع داشته باشند.

عملیات نجات به دلیل شکستن پل‌ها و آسیب جاده‌ها بر اثر جاری شدن سیل و رانش زمین که جلو حرکت خودرو‌ها و تجهیزات سنگین را گرفته، با مشکل روبه‌رو شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آگوستینوس پایونگ بولی، معاون رئیس دولت فلورس شرقی، عملیات استخراج بر اثر توفان شدیدی که جلو حرکت تجهیزات را به محل حادثه می‌گیرد، متوقف شده است.

به گفته مقامات در لمباتا، یکی از آسیب‌دیده‌ترین مناطق با دست‌کم ۲۰ نفر کشته، امکان دارد آب اجساد را با خود به اقیانوس برده باشد.

توماس اولا لانگودی، معاون رئیس دولت منطقه لمبتا، به خبرگزاری رویترز گفت:«برای پیدا کردن اجساد در دریا از قایق‌های لاستیکی استفاده می‌کنیم. سیلاب در چندین روستا موقعی جاری شد که مردم خواب بودند.»

بصیر لانگودای، شاهدی عینی، گفت که پس از وقوع سیل ناگهانی در لمباتا، جزیره‌ای در شرق فلورس، فریادهای بلند مردم را شنیده است.

آقای لانگودای به خبرنگاران گفت:«چهار نفر بودند. سه نفرشان زنده ماندند اما یک نفرشان نجات پیدا نکرد.»

او گفت که نفر چهارم داشت فریاد می‌زد دیگر نمی‌تواند مقاومت کند که آب‌های خروشان او را بردند.

جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی، ضمن ابراز همدردی بابت تلفات ناشی از سیل، به مردم اطمینان داد که عملیات امداد در حال انجام است.

او خطاب به مردم گفت:«غم و اندوه عمیق خواهران و برادرانمان بر اثر این فاجعه را خوب درک می کنم. دستور داده‌ام اقدامات امدادرسانی سریعاً انجام شوند، از جمله ارائه خدمات بهداشتی، دسترسی به تجیهزات و نیازهای اساسی برای آوارگان و جبران خسارت زیرساخت‌ها.»

تخریب و مرگ ناشی از جاری شدن سیل در اندونزی امری نامعمول نیست. به گفته دولت، این کشور تنها در سه هفته اول سال ۲۰۲۱ شاهد ۱۸۵ فاجعه طبیعی بوده است.

به گزارش اخبار شبکه «ای‌بی‌سی»، تنها در ماه ژانویه ۲۰۲۱ حدود ۱۶۶ نفر جان خود را در این نوع حوادث از دست داده‌اند. تعداد تلفات در همین زمان در سال ۲۰۲۰ حدود ۹۱ نفر بود.

به ساکنان غرب استرالیا نیز در مورد طوفان گرمسیری سروجا، که در حال شدت گرفتن است و به سمت این کشور در حرکت بوده است، هشدار داده شده است. طوفان سروجا شامل باد‌هایی با ۱۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت است و با حرکت به سمت سواحل استرالیا قدرت بیشتری پیدا خواهد کرد.

جوئل پیپارد، کارشناس هواشناسی، به شبکه «۹نیوز» گفت امکان دارد این طوفان تا روز چهارشنبه به یک توفان گرمسیری درجه ۳، و تا اواسط هفته بعد به توفانی درجه ۴ تبدیل شود.

© The Independent

بیشتر از جهان