هادی خامنه‌ای: بی‌حجابی‌ها به دلیل لجاجت و تقابل سیاسی با مسئولان نظام است

«پس از انقلاب همه چیز تحت سیطره اسلام بود، اما حجاب آزاد بود و در راه‌پیمایی‌ها بی‌حجاب‌ها فراوان بودند»

هادی خامنه ای می گوید الان هرچه اصرار می‌کنید حجاب باشد، مردم عکسش را عمل می‌کنند- جماران

برادر علی خامنه‌ای در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است شرایط حجاب به اوایل انقلاب برگردد و ایران شبیه لبنان شود، گفت: «اگر مسئولان بخواهند می‌توانند سخت‌گیری‌های بی‌رویه و غیرمنطقی را کم کنند. اما الان مسائل سیاسی هم وارد کار شده و تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از بی‌حجابی‌ها به‌خاطر لجاجت و تقابل سیاسی با مسئولان نظام است.»

هادی خامنه‌ای در گفتگو با انتخاب، در مورد قوانین فعلی جمهوری اسلامی در مورد حجاب اظهار داشت که از قدیم‌الایام یک عده با این بینش و تفسیر از حجاب موافق نبودند.

وی در ادامه در رابطه با این موضوع که آیا ایران ممکن است بتواند مانند لبنان شود تا بی‌حجاب‌ها و افراد محجبه هر دو در کنار هم، در مجلس عزاداری عاشورا شرکت کنند، گفت: «ما با آن زمان فاصله زیاد داریم چون این شرایطی که به وجود آمده شرایط مرکبی از خیلی از عواملی است که در این ۴۰ سال پیش‌آمده. یکی دو تا نیست. یکی از نمودهای ظاهری‌اش این است که الان هرچه اصرار می‌کنید حجاب باشد عکسش عمل می‌کنند.»

او شرایط لبنان، سوریه و عراق امروز را با سال‌های ابتدایی پس از انقلاب مقایسه کرد و در مورد شرایط ایران در آن روزها گفت: «پس از انقلاب همه چیز تحت سیطره اسلام بود، اما حجاب آزاد بود و در راه‌پیمایی‌ها بی‌حجاب‌ها فراوان بودند. حالا چه اتفاقی افتاد که آن زمان تصمیم گرفته شد حجاب را اجباری کنند الان حضور ذهن و آمادگی برای توضیح ندارم.»

نظرات هادی خامنه‌ای به‌عنوان برادر کوچک‌تر رهبر جمهوری اسلامی در مورد حجاب با نظرات علی خامنه‌ای متفاوت است. علی خامنه‌ای در فرصت‌های مختلف با انتقاد از حامیان حجاب اختیاری و فعالان حوزه زنان، بر ضرورت رعایت حجاب تأکید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در این مورد گفته بود: «آنچه بنده را حسّاس می‌کند، این است که ناگهان شما می‌بینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو خواص محسوب می‌شوند، مسئله «حجاب اجباری» مطرح می‌شود ... در بین اینها روزنامه‌نگار هست، در بین اینها روشنفکرنما هست، در بین اینها آخوند و معمّم هست. [می‌گویند] «امام که فرمودند باید زن‌ها باحجاب باشند، همه زن‌ها را نگفتند»! حرف بی‌خود! ما بودیم آن‌وقت، ما خبر داریم؛ چطور این‌جور است؟ امام در مقابل یک منکر واضحی که به‌وسیله پهلوی و دنباله‌های پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد.»

به گفته او: «اینکه شما می‌بینید در اسلام، حجاب و روگیری و عدم معاشرت زن و مرد و این چیزها هست، و یک عده آدم کوته‌بین و کوته‌نظر خیال می‌کنند اینها یک حرفهای قشری است، نه! اینها عمیق است.»

رهبر جمهوری اسلامی در جایی دیگر و در واکنش به حجاب اجباری که از سوی اغلب زنان و حتی زنان ملتزم به حجاب نیز مورد انتقاد گرفته، گفته است: «اینکه شما می‌بینید در اسلام محرم و نامحرم و جدایی زن و مرد و اینها مطرح است. اینها مسائل ارتجاعی نیست. اینها جزو دقیق‌ترین مسائل انسانی و بشری است.»

در مقابل، مهدی نصیری، مدیرمسئول سابق روزنامه کیهان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که ۷۰ درصد مردم در ایران با حجاب اجباری مخالف‌اند و سالانه حدود ۵ درصد از شمار کسانی که ملتزم به حجاب هستند کاسته می‌شود.

او گفت که در جریان نظرسنجی‌های ۱۵ سال گذشته شورای فرهنگ عمومی کشور قرار دارد و نتایج آخرین نظرسنجی که وزارت ارشاد انجام داده نشان می‌دهد حتی در شهرهای مذهبی مانند قم نیز اکثریت مردم با حجاب اجباری مخالف‌اند.

او همچنین گفت که وقتی اکثریت افراد جامعه با قانون حجاب اجباری مخالف‌اند، حکومت باید این قانون را کنار بگذارد.