فیصل بن فرحان: به ما اطمینان داده شد، توافق با ایران شامل برنامه‌های موشکی است

وزیر امور خارجه عربستان سعودی می‌گوید حل مساله بی‌ثباتی ناشی از فعالیت‌های منطقه‌ای ایران نیز بخشی از هرگونه توافق جدید خواهد بود

فیصل بن فرحان می‌گوید در صورت تغییر رفتار جمهوری اسلامی، عربستان از مذاکره استقبال می‌کند-SLIM ABID / TUNISIAN PRESIDENCY / AFP

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در آستانه نشست وین اعلام کرد که ریاض اطمینان دارد، جامعه بین‌المللی کاستی‌های توافق هسته‌ای با ایران و بی‌ثباتی‌های منطقه در نتیجه فعالیت‌های رژیم ایران را مورد توجه قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیصل بن فرحان یکشنبه شب گفت که به کشورش تضمین داده شده که هرگونه توافق جدید با ایران محدودیت‌های بیشتری برای تهران ایجاد کند. به گفته او مساله تعهد ایران در مورد توانمندی‌های هسته‌ای و حمایت از گروه‌های مسلح در منطقه مطرح است.

او در عین حال ابراز امیدواری کرد که در صورت تغییر رفتار ایران، عربستان سعودی آماده برقراری دیالوگ با تهران است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که نمایندگان ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و آمریکا روز سه‌شنبه گرد هم می‌آیند تا در مورد بازگشت به برجام مذاکره کنند.

رابرت مالی که سرپرستی تیم آمریکایی حاضر در این مذاکرات را بر عهده دارد در مصاحبه‌ای در روز جمعه گفته بود که هدف بازگشت به برجام است و آمریکا باید برای ترغیب تهران به عمل به تعهداتش، تحریم‌ها را لغو کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در این مصاحبه اشاره‌ای به برنامه‌های موشکی و ماجراجویی‌های منطقه‌ای یا تقویت برجام نکرد. البته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پیش‌تر وعده داده بود که باید توافق هسته‌ای با ایران تقویت شود و بازه زمانی آن نیز افزایش یابد.

جلینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در یک جلسه توجیهی درباره برجام به خبرنگاران گفت: «واشنگتن لغو هیچ تحریم خاصی را پیش‌بینی نمی‌کند و در طول جلسه روز سه شنبه در وین فقط گام‌های تسهیل تحریم‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

مذاکرات روز سه‌شنبه در حالی آغاز می‌شود که کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی اعلام کرده بودند که آنها هم باید بخشی از این مذاکرات باشند.

از سوی دیگر اسرائیل نیز نسبت به پیام‌های پیچیده‌ای که دولت بایدن در مورد ایران ارسال می‌کند ابراز نگرانی کرده است.

بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این باورند که حذف نگرانی‌های منطقه‌ای از توافق سال ۲۰۱۵ با ایران از جمله نقطه ضعف‌های آن بود که در نهایت به شکست برجام منجر شد. به گفته آنها توافق با تهران در حالی ماندگارتر خواهد بود که نگرانی‌های منطقه‌ای را نیز شامل شود.

با این حال وزیر امور خارجه عربستان می‌گوید اطمینان دارد که رفع این نگرانی‌ها بخشی از توافق با ایران است.

در مقابل تهران بر لغو همه تحریم‌ها به عنوان پیش‌شرط بازگشت به تعهدات تاکید دارد. برنامه‌های دفاعی و موشکی نیز از سوی مقامات عالی جمهوری اسلامی خط قرمز اعلام شده است. پیش‌تر در جریان مذاکرات هسته‌ای دولت باراک اوباما پذیرفت که این موضوعات را از روی میز مذاکره حذف کند تا زودتر با جمهوری اسلامی به توافق برسد.

مذاکرات در حالی آغاز می‌شود که حمله‌های گروه‌های نیابتی تحت حمایت ایران از جمله حوثی‌های یمن به منافع عربستان شدت گرفته است.