کشمکش سر دو طرح صلح در افغانستان؛ دولت بر حفظ قانون اساسی تاکید کرد

آمریکا خواستار ایجاد دولت انتقالی صلح و دولت افغانستان به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام است

سرور دانش بار دیگر طرح دولت موقت را رد و بر حفظ قانون اساسی تاکید کرد - معاون دوم ریاست جمهوری

اختلافات بین آمریکا و دولت افغانستان بر سر طرح صلح این کشور همچنان پابرجا است و سرور دانش، معاون دوم رئيس‌جمهوری، بار دیگر بر حفظ قانون اساسی و انتخابی بودن نظام تاکید کرده است.

آمریکا، پیش‌تر طرحی ارائه کرده بود تا براساس آن، با ایجاد دولت انتقالی صلح، طالبان و دولت به طور مشترک، دولت تشکیل دهند. در این طرح، برگزاری انتخابات، پس طی از یک دوره معین، گنجانیده شده است.

اما آقای غنی و دولت افغانستان هر نوع دور زدن قانون اساسی این کشور را مردود می‌شمارد.

معاون آقای غنی، امروز در جلسه معرفی دادستان کل جدید کشور گفت: «نقشه راه ما برای انتقال از مرحله جنگ ادامه‌دار به مرحله صلح عادلانه و پایدار، عناصر و مؤلفه‌های متعددی دارد که در میان آن‌ها چند محور اصلی قابل توجه است.» او به مشارکت عادلانه همه جوانب در دولت صلح، حفظ قانون اساسی و اهمیت آن به عنوان چارچوب حقوقی نظام به منظور تداوم حکومت و محافظت آن از گسست و انقطاع و فروپاشی، تعدیل قانون اساسی به عنوان یک ضرورت و تاکید بر انتخابی بودن نظام و کارگزاران درجه یک آن، اشاره کرد.

آقای دانش ادامه داد: «در عین حال، آمادگی حکومت فعلی به رهبری رئیس‌جمهور غنی برای انتخابات سراسری و شفاف زودرس زیر نظر مستقیم جامعه بین‌المللی و بدون مداخله حکومت در برگزاری آن، جزئی از این طرح است.»

گروه طالبان به عنوان طرف مذاکرات صلح، این پیشنهاد را رد کرده اما درباره طرح صلح آمریکا، مبنی بر ایجاد دولت انتقالی صلح، تاکنون سکوت اختیار کرده است. با این حال، معاون دوم رئيس‌جمهور افغانستان گفت: «بر همین اساس، طرح صلح دولت افغانستان از نظر اصولی بر دو اصل اساسی استوار است: یکی «عادلانه» بودن و دیگری «پایدار» بودن. من از همه حقوقدانان و روشنفکران و اهالی رسانه‌ می‌خواهم که در مورد این دو اصل، بیشتر تحلیل و تفسیر کنند تا پیام‌های نهفته در این دو اصل، برای همه مردم ما آشکار شود و همگان بدانند که صلح عادلانه چیست و صلح پایدار چیست؟ ما بدین جهت بر این دو اصل تاکید می کنیم زیرا اگر صلح، این دو ویژگی را نداشته باشد، یعنی عادلانه و پایدار نباشد، در حقیقت اصلا صلح نیست؛ بلکه در بطن و متن آن جنگ و منازعه با صورت و چهره دیگری، نهفته خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس گزارش‌ها، سازمان ملل متحد، آمریکا و ترکیه توافق کرده‌اند که نشست صلح استانبول را برای ۱۰ روز در روز ۱۶ ماه آوریل برگزار کنند تا پیش از ضرب‌الاجل خروج نیروهای آمریکایی براساس توافقنامه دوحه، توافق حاصل شود؛ اما مقام‌های افغان می‌گویند تاکنون درباره زمان، موضوعات و شرکت‌کنندگان این نشست به نتیجه‌ نرسیده‌اند.

با این حال، در آستانه مذاکراتی که سرنوشت‌سازترین جلسه برای تعیین سرنوشت افغانستان خوانده می‌شود، موج خشونت‌ها به شدت جریان دارد. طالبان با حمله به اهدافی، غیر از نظامیان آمریکا، دست به خونریزی می‌زند و نیروهای امنیتی هم در مقابل ضدحمله انجام می‌دهند.

سرور دانش، در سخنان خود بار دیگر از طالبان انتقاد کرد و گفت: «نه برای صلح‌ و ایجاد و پاسداری از آن طرحی دارند و نه در مذاکره از خود صداقت و حسن نیت نشان می‌دهند بلکه برعکس، هنوز هم بر تداوم جنگ و تشدید خشونت پافشاری می‌کنند و در ماه‌های اخیر، صدها تن از علما، قضات، دادستان‌ها، فعالان حقوق بشر، خبرنگاران، زنان، گروه‌های اجتماعی و اشخاص دیگر را آماج حملات وحشیانه تروریستی خود قرار داده‌اند تا از این طریق، هم بین مردم رعب و وحشت ایجاد کنند و هم آنان را به حکومت بی‌اعتماد کنند و سر میز مذاکره هم امتیاز بگیرند.»

بیشتر از جهان