روز تولد مگان مارکل: یازده نقل قول فمینیستی دوشس ساسکس

«درون‌مایه فمینیسم، انصاف است»

Chris Jackson / POOL / AFP

مگان مارکل، از دوشس ساسکس بودن، بازیگری در سریال حقوقی آمریکایی «کیفرخواست» و کارهای عام‌المنفعه‌اش گذشته، در طول سال‌ها به عنوان یک فمینیست سرسخت شناخته شده است.

در ماه مه سال ۲۰۱۸ که این بازیگر سابق سینما به عقد پرنس هری در آمد، بیوگرافی او در همان روز در سایت خانواده سلطنتی انگلستان شامل جمله‌ای از سخنرانی‌اش در کنفرانس زنان سال ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد بود که می‌گفت:«افتخار می کنم که یک زن و یک فمینسیت هستم».

مارکل که اهل کالیفرنیاست، در یازده سالگی در نامه‌ای به کارخانه صابون‌سازی «پروکتِر و گَمبل» از آن‌ها خواست واژه‌های جنسیت‌گرایی را که برای تبلیغ صابون‌هایشان به کار می‌بردند ، تغییر دهند، و آن‌ها هم دادند.

حالا که دوشس ساسکس روز چهارم اوت، سی و هشتمین سالروز تولدش را جشن می گیرد، نگاهی می‌اندازیم به دقایقی از زندگی او که  پرچم‌دار برابری جنسیتی بوده‌است.

روی گالری بالا کلیک کنید تا یازده نقل قول از بهترین گفته‌های فمینیستی دوشس را از پرچم‌دار آموزش زن تا تجلیل از حق رای زنان، بخوانید.

در اکتبر سال ۲۰۱۸، سخنان پرشور دوشس که به مناسبت یکصد و بیست و پنجمین سال‌روز حق رای زنان نیوزیلندی در این کشور ایراد شد، مورد تحسین قرار گرفت.

در سال ۱۸۹۳، نیوزیلند نخستین کشور خودمختاری بود که به زنان حق رای داد.

مگان در محل فرمانداری ایالت ولینگتون گفت: «دستاوردهای زنان در نیوزیلند که برای گرفتن حق رای وارد کارزار شدند و نخستین زنانی در جهان بودند که به آن دست یافتند، در سراسر دنیا ستایش می شود».

«حق رای برای زنان، فمینیسم است، اما درون‌مایه فمینیسم، انصاف است. حق رای زنان تنها در ارتباط با دادن رای نیست، بلکه نمایان‌گر حق اساسی بشر برای شرکت در گزینه‌هایی برای آینده شما و جامعه شماست».

دوشس ساسکس، هم‌چنین، به عنوان مهمان، شماره سپتامبر مجله «ووگ» بریتانیا را که عنوان «نیروهای تغییر» را برخود دارد، سردبیری کرده است.

او پانزده زن را برای عکس روی جلد مجله انتخاب کرده که می گوید آن‌ها‌ را «تحسین» می‌کند.

در میان آن‌ها باید از جاسیندا آردن، نخست وزیر نیوریلند، لاوِرن کاکس، فعال دگرباش جنسی و بازیگر سینما، گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست و دانش‌آموز، و چیماماندا اِنگُزی، نویسنده فمینیست نام برد.

مگان در نامه سردبیر مهمان نوشت«مفتخر» است که در هفت ماه گذشته با ادوارد انیفول، سردبیر «ووگ» بریتانیا برای این شماره مجله همکاری کرده است. 

دوشس ساسکس نوشت: «از زنانی که آرزوهای مرا برای این شماره (مجله) با حضور در این مقطع از زمان روی جلد و محتوای آن محقق کرده‌اند، ممنونم؛ شما مایه الهام من هستید و با حمایت‌تان مرا شرمنده کردید. و به شمای خواننده، متشکرم و امیدوارم از آن لذت ببرید».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/life-style

© The Independent

بیشتر از زندگی