کار ساخت سد «شاه وعروس» به پایان رسید

افغانستان مدیریت منابع آبی خود را در اولویت قرار داده است

کار احداث سد شاه و عروس در حاشیه کابل تکمیل شده است- فرهاد نوری، ایندپندنت فارسی

پس از افتتاح «سد کمال خان» در استان نیمروز، کار ساخت «سد شاه و عروس» در کابل که یک از سدهای بزرگ و مهم افغانستان نیز به شمار می‌رود، ۹۹ درصد تکمیل شده و قرار است که در سال جاری افتتاح شود و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

نظام‌الدین خپلواک، سخنگوی اداره ملی تنظیم آب افغانستان، در گفت‌وگو با ایندپندنت فارسی، گفت: «بیش از ۱۰‌ سال است که کار سد شاه و عروس در روستای شکر دره کابل جریان دارد و در حال حاضر، ۹۹ درصد کار تکمیل شده و قرار است در اردیبهشت یا خرداد سال جاری افتتاح شود و به بهره‌برداری برسد.»

آقای خپلواک، دلیل به درازا کشیدن ساخت سد شاه و عروس را همکاری نکردن ساکنان محل و کندی کار شرکت‌های پیمانکار خواند و افزود: «سد شاه و عرس یک پروژه بزرگ است. کار ساخت پروژه‌های عظیم، زمان‌بر است، اما اینکه چرا کار ساخت این سد با تاخیر مواجه شد، اول این است مردم با ما همکاری نکردند. دوم، موضوع مالکیت زمین‌های بود که زیر پوشش این سد قرار می‌گرفتند و سوم هم بی‌توجهی اساسی شرکت‌های پیمانکار ساخت سد شاه عروس بوده است. اکنون کار به شکل جدی در جریان است و کار ۱۰ سال  ظرف یک سال انجام شده است و به زودی تمام خواهد شد.»

سد شاه و عروس، در شمال افغانستان در روستای شکر دره استان کابل قرار دارد. افتتاح و بهره‌برداری این سد برای مردم شکر دره و ساکنان کابل بسیار مهم و باارزش است. این سد ظرفیت ذخیره ۹ میلیون مترمکعب آب و تولید ۱.۲ مگاوات برق را دارد که کار و ساخت آن از چندین سال به این ‌سو جریان داشته اما در یک سال پسین شدت گرفته است و به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

قرار است که این سد پس از افتتاح، حدود دو هزار و ۷۰۰ هکتار زمین را آبیاری و چهار میلیون مترمکعب آب آشامیدنی برای ساکنان کابل تامین کند. این سد پنج میلیون مترمکعب آب هم برای آبیاری زمین‌ها و تولید برق فراهم خواهد آورد.

قرارداد کنونی ساخت‌وساز سد شاه و عروس را یکی از شرکت‌های ایرانی به نام «تابلیه پرهون طرح»، بر عهده دارد و نظر به گفته‌های سخنگوی اداره ملی تنظیم آب افغانستان، آنان از کارکرد این شرکت رضایت دارند و به همین دلیل گفته‌اند که کار ۱۰ سال این سد، ظرف یک سال انجام شده است و به زودی شاه و عروس افتتاح می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد

گفته می‌شود برای ساخت سد شاه و عروس، ۵۲ میلیون دلار از بودجه دولت افغانستان هزینه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی اداره ملی تنظیم امور آب افغانستان تاکید کرد که پس از افتتاح و بهره‌برداری سد شاه و عروس، کار ساخت سد شور آبک در استان بدخشان و سد پاشدان در هرات نیز در حال تکمیل است و به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهروندان افغانستان از افتتاح و بهره‌برداری سدها در کشور خود بسیار خرسندند و می‌گویند که خبر افتتاح سد کمال خان در نیمروز و حالا خبر افتتاح سد شاه و عروس در کابل و چند سد دیگر، خبرهای خوشی است که پس از چندین سال جنگ به گوش آنان می‌رسد.

محمود کوهستانی، ساکن شمال افغانستان استان کاپیسا است. وی شادی خود را چنین توصیف می‌کند: «همیشه از جنگ، کشتار و ویرانی شنیدم. بیش از ۴۰ سال است که خبری که باعث شادی ما و آبادی بنیادی افغانستان باشد نشنیده بودیم. الحمدالله در سال جدید شنیدیم و این خبرهای خوش ادامه دارد. افتتاح بند کمال خان، حال شاه و عروس و سدهای دیگر، شادی ما را بیشتر کرد، چون افغانستان به کارهای بنیادی نیاز دارد تا بتواند روی پاهایی خود بایستد و به سوی ترقی گام بردارد. من از رئیس‌جمهور غنی و سایر همکارانشان که تلاش کردند تا کار ساخت این سدهای بزرگ به سرعت تمام شود و به بهره‌برداری برسد، تشکر می‌کنم.»

نبی‌الله نور، ساکن کابل است. او هم می‌گوید:«همان‌طور که ما قبلا آرزو کردیم که ۱۴۰۰، سال پایان جنگ و تامین صلح و ترقی افغانستان باشد، ان‌شاءالله همان خواهد بود. زیرا نخستین نشانه‌های آن افتتاح سد کمال خان در نیمروز و حالا سد شاه و عروس در شکر دره کابل و چندین سد دیگر که در حال تکمیل است. امیدوارم خداوند مهربان کمک کند تا نشست استانبول، افغانستان را به یک صلحی پایدار برساند تا ما از این پس، فقط خبر  آبادانی و ترقی و پیشرفت را بشنویم نه جنگ و کشتار.»

بیشتر از جهان