شماری از شخصیت‌های برجسته اردن به دلایل امنیتی بازداشت شدند

عربستان می‌گوید در کنار اردن ایستاده و از ملک عبدالله پادشاه اردن حمایت می‌کند

عبدالله دوم (چپ) پادشاه اردن- REUTERS/Vincent Kessler/File Photo

خبرگزاری دولتی اردن روز شنبه از قول یک منبع امنیتی آن کشور گزارش داد شریف حسن بن زید رئیس سابق دربار سلطنتی، باسم ابراهیم عوض الله و چند شخصیت دیگر به دلایل امنیتی دستگیر شدند. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز تایید کرده که شریف حسن بن زید و بسام ابراهیم عوادالله رییس سابق دادگاه سلطنتی بازداشت شده‌اند.

به گزارش شبکه العربیه، خبرگزاری پترا گفته است که شاهزاده حمزه برادر ناتنی عبدالله دوم پادشاه اردن بازداشت نشده و تحت هیچ‌گونه محدودیت خاص یا بازداشت خانگی قرار ندارد. برخی رسانه‌ها پیشتر گفته بودند شاهزاده حمزه نیز در میان بیست نفری است که در این ارتباط بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، بازداشت تعدادی از شخصیت‌های برجسته اردن به «دلایل امنیتی» بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

العربیه در حساب توییتری خود نیز در همین ارتباط نوشته است که ارتش اردن در بيانيه‌اى اعلام كرد اين دستگيرى‌ها در پى تهديداتى كه امنيت كشور را هدف قرار داده بود، صورت گرفته است.

در بخشى از بيانيه ارتش آمده است، در مورد افراد بازداشت شده تحقيق به عمل خواهد آمد و نتايج با شفافيت كامل اعلام خواهد شد.

ارتش اردن از شاهزاده حمزه خواست تا تحركاتى را كه  می‌تواند برای هدف قرار دادن كشور مورد سو استفاده واقع گیرد، متوقف كند.

خبرگزاری رسمی اردن جزئیات بیشتری از هویت بازداشت‌شده‌ها منتشر نکرده است.

اما ساعاتی بعد از اعلام این خبر شبکه جهانی بی‌بی‌سی گفت یک فایل ویدئویی به دستش رسیده که در آن حمزه بن حسین، ولیعهد سابق اردن، می‌گوید در راستای آنچه «عملیات سرکوب منتقدان» خوانده، در بازداشت خانگی قرار گرفته است.

در پی انتشار این اخبار، عربستان سعودى اعلام كرد در كنار اردن ایستاده و از تصميمات ملک عبدالله دوم براى حفظ امنيت كشورش پشتيبانى مى‌كند. دیوان پادشاهی عربستان در پی این تحولات، اعلام کرد بین ما و اردن پیوندهای نزدیکی وجود دارد که بر اساس برادری و سرنوشت واحد است.

سخنگوى رئيس جمهور مصر، نیز حمايت قاهره را از اقدامات ملك عبدالله پادشاه اردن، براى حفظ امنيت و ثبات در كشورش اعلام كرد.

به گزارش خبرگزارى دولتى بحرين، حمد بن عيسى آل خليفه، پادشاه بحرين نيز حمايت خود را از ملك عبدالله پادشاه اردن و اقداماتش براى حفظ امنيت و ثبات در اين كشور اعلام كرد.

دبير شوراى همكارى خليج فارس هم روز شنبه در بيانيه‌اى اعلام كرد اين شورا در كنار اردن ايستاده و از تمام اقدامات اين كشور براى حفظ ثبات و امنيت حمايت مى‌كند.

سعد حریری هم در توییتی ضمن حمایت از پادشاه اردن نوشت، امنیت و ثبات اردن پایه و اساس امنیت و ثبات در جهان عرب است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفت «ما از نزدیک گزارش‌ها را دنبال می‌کنیم و با مقام‌های اردنی در تماس هستیم.» به گزارش آسوشیتدپرس، ند پرایس اضافه کرد «ملک عبدالله یک شریک کلیدی ایالات متحده است و حمایت کامل ما را دارد.»

عبدالله دوم از سال ۱۹۹۹ میلادی و در پی درگذشت ملک حسین، پدرش که حدود نیم قرن پادشاه اردن بود، به جای او بر تخت سلطنت نشست.