اعتراف به سرقت نقاشی‌های اندی وارهول و فروش نسخه‌های جعلی در ای‌بِی

برایان والش دو نسخه جعلی از نقاشی‌های اندی وارهول را به قیمت ۸۰ هزار دلار فروخت.

خریدار، یک روز پس از خرید نقاشی‌ها پی برد که آنها جعلی هستند-REUTERS/Henry Nicholls

مردی اهل بوستون به سرقت نقاشی‌های اندی وارهول از یکی از دوستانش و فروش نسخه‌های جعلی آن به یک مجموعه‌دار آثار هنری در ای‌بِی اعتراف کرد.

برایان والش ۴۶ ساله، بابت دو نسخه جعلی از نقاشی‌های اندی وارهول که مربوط به مجموعه‌ «سایه‌ها»ی او بودند، از یک مجموعه‌دار آثار هنری ۸۰ هزار دلار گرفت.

والش نخستین‌بار در سال ۲۰۱۶ این نقاشی‌ها را برای فروش به قیمت ۱۰۰ هزار دلار روی تارنمای ای‌بِی قرار داد، با این ادعا که قیمت خرید آن‌ها بالغ بر ۲۴۰ هزار دلار بوده است.

روی ریولین، صاحب یک نگارخانه در لس آنجلس، اقدام به خرید این آثار به شرط امضای قراردادی مبنی بر بازپرداخت کامل هزینه بعد از سه روز در صورت اصل نبودن آثار کرد.

بر اساس گفته مقامات، دستیار خریدار برای تحویل گرفتن آثار به بوستون سفر کرد و یک روز بعد از تحویل، مبلغ مورد توافق به حساب والش واریز شد.

ناتانیِل مِندِل، دادستان ایالات متحده، می‌گوید: «براساس سوابق بانکی، چک حامل به حساب آقای والش واریز شده و طی ۱۴ روز مجموعا مبلغ ۳۳ هزار و ۴۰۰ دلار از آن حساب برداشت شده است.»

اما یک روز بعد از خرید نقاشی‌ها، خریدار متوجه ایراداتی در آن‌ها می‌شود.

بر اساس گفته‌های دادستان، «خریدار بعد از برداشتن قاب‌های نقاشی متوجه شد که نقاشی‌ها مهر تائیدیه بنیاد وارهول را ندارند، و بوم‌ها و منگنه‌ها نو به نظر می‌رسیدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه می‌گوید: «او با مقایسه نقاشی‌ها و عکس‌های موجود در ای‌بِی متوجه تفاوت‌های آن‌ها شد و نتیجه گرفت که نقاشی‌های خریداری شده از والش اصل نیستند.»

طبق تحقیقات پلیس، والش که قبلا در سال ۲۰۱۱ سعی کرده بود نقاشی‌ها را به نگارخانه‌ای در شهر نیویورک بفروشد، به بهانه‌های واهی در بازپرداخت پول تعلل می‌کرد.

دادستان می‌گوید، والش این نقاشی‌ها را از یکی از همکلاسی‌های سابقش در دانشگاه کره جنوبی و پس از موافقت او برای فروش مجموعه در آمریکا تحویل گرفته و سپس آن مجموعه را که شامل آثاری از وارهول نیز بوده است، با خود به منظور فروش به آمریکا آورده است.

اما والش، که در سال ۲۰۱۸ به اتهام کلاهبرداری بازداشت شد، با آن مجموعه آثار ناپدید شد تا زمانی که یکی از دوستان مشترک‌شان رد او را گرفت و موفق شد تعدادی از آثار هنری را پس بگیرد.

بعد از دستگیری، والش به کلاهبرداری مالی-بانکی از راه دور (wire fraud)، حمل و نقل آثار هنری به منظور کلاهبرداری، مالکیت کالای تقلبی، و معاملات مالی غیرقانونی اعتراف کرد.

حکم او در ماه اوت صادر خواهد شد. حکم کلاهبرداری مالی از راه دور (wire fraud) تا ۲۰ سال زندان و ۲۵۰ هزار دلار جریمه نقدی است.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر