سعید محمد به دلیل تخلف از فرماندهی قرارگاه خاتم برکنار شد

معاون سیاسی سپاه می‌گوید نماینده علی خامنه‌ای از آن‌ها خواسته از افراد و مصادیق انتخاباتی حمایت نکنند

سعید محمد اسفندماه سال گذشته از فرماندهی قرارگاه خاتم برکنار شد- رکنا

برکناری سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم همچنان پرحاشیه است. در جدیدترین و رسمی‌ترین موضع اعلامی از سوی سپاه، معاون سیاسی این ارگان نظامی اعلام کرده است که سعید محمد از مقررات داخلی سپاه تخطی کرده و به همین دلیل برکنار شده است.

یدالله جوانی در گفتگو با خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران گفت: «سپاه نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد. اساساً ورود سپاه و بسیج به انتخابات به‌طور مصداقی و حمایت از افراد و گروه‌ها و فهرست‌ها دارای منع قانونی و شرعی است.»

سعید محمد در میانه اسفند سال گذشته از سمت خود برکنار شد، ولی حسین سلامی، فرمانده سپاه او را به عنوان مشاور خود منصوب کرد. سعید محمد و معدود حامیانش در فضای مجازی اعلام کرده‌اند که این اتفاق به دلیل استعفای او رخ داده و برکناری در کار نبوده است.

یدالله جوانی در این مصاحبه، «برکناری» او را تایید کرد و گفت که او از مقررات سپاه تخطی کرده است: «سپاه به جد با ورود پاسداران و از جمله ایشان به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرآیندهای قانونی تعریف شده مخالف است. اتفاقاً منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.»

پس از برکناری سعید محمد در اسفند ماه، حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در مصاحبه‌ای گفت که این اتفاق به دلیل تخلفات او در سپاه صورت گرفته است. بلافاصله سعید محمد به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت او به دلیل آغاز فعالیت‌های انتخاباتی‌اش از سمت فرماندهی قرارگاه خاتم استعفا داده است. نهایتا ترقی نیز در مصاحبه دیگری از سعید محمد عذرخواهی کرد و اظهاراتش را ناشی از «اشتباه در تحلیل اخبار» دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یدالله جوانی در مصاحبه با فارس همچنین گفت که سپاه پاسداران به صورت رسمی و سازمانی نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری حمایت نمی‌کند.

درحال حاضر قریب به اتفاق افرادی که فعالیت خود را برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده‌اند سابقه حضور در رده‌های بالای سپاه پاسداران را دارند.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در خرداد ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد و سپاه از دو سال گذشته برنامه ریزی گسترده‌ای برای تشکیل «دولت جوان حزب‌اللهی» انجام داده است. علی خامنه‌ای در خرداد ۱۳۹۸ در دیدار با گروهی از دانشجویان بسیجی از آن‌ها خواست تا زمینه را برای روی‌ کار آمدن دولت جوان حزب‌اللهی فراهم کنند تا «غصه‌های ما و شما» برطرف شود.

جوانی در این مصاحبه نیز تایید کرد که سپاه خود را موظف می‌داند تا از دستورات علی خامنه‌ای برای تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی تبعیت کند. او گفت که منظور علی خامنه‌ای از دولت جوان این نیست که رئیس دولت الزاما کم‌سن‌ترین کاندیدای انتخابات باشد.

او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ابلاغ راهبردهای سپاه برای انتخابات ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: «در آبان سال ۹۹ اهداف و سیاست‌های سپاه در قبال انتخابات ۱۴۰۰ از سوی نماینده محترم ولی فقیه در سپاه و فرمانده کل سپاه به همه رده‌های سپاه ابلاغ شد. این یک سند ابلاغی است مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله دکترین رفتار سیاسی سپاه. در سند مربوط به انتخابات ۱۴۰۰ پنج هدف راهبردی تعریف شده و ۲۵ اقدام بایدی و ۱۷ سیاست منعی و نهی‌ای که این کارها نباید بشود و اگر هر کسی انجام دهد باید کمیسیون پیگیری فرامین حضرت امام و رهبر انقلاب به‌عنوان یک امر تخلفی رسیدگی و برخورد کند.»