به افرادی که در حال مستی مرتکب جرم می‌شوند «پلاک هشیاری» متصل می‌شود

احتمال دارد به این گونه متخلفان دستور داده شود این پلاک را روی بدنشان نصب کنند تا هر سی دقیقه نمونه عرق بدنشان را آزمایش کند

فعالان اجتماعی می‌گویند این اقدام «راه حلی کوتاه‌مدت برای یک معضل بلند‌مدت است» - Social Media

دولت بریتانیا مقرر خواهد کرد، افرادی که در حال مستی  مرتکب جرم می‌شوند، باید با خود «پلاک هشیاری از الکل» حمل کنند. این پلاک‌ها بر ترکیبات عرق بدن آن‌ها نظارت می‌کند.

وزارت دادگستری بریتانیا اعلام کرده است که احتمال دارد به این گونه متخلفان دستور داده شود این پلاک را روی بدنشان نصب کنند تا هر سی دقیقه نمونه عرق بدنشان را آزمایش کند و درصورت مشاهده الکل در آن، اداره  تادیب را آگاه کند. در این صورت، فرد خاطی یا بار دیگر به دادگاه ارجاع، یا جریمه خواهد شد. 

وزارت دادگستری بریتانیا می‌گوید اعمال سیاستی مشابه در استان ولز نشان داده است که متخلفانی که پلاک هشیاری از الکل به آن‌ها نصب می‌شود، تا بیش از ۹۵ درصد روزهایی که زیر نظر هستند، از مصرف الکل خودداری می‌کنند.

اما فعالان اجتماعی می‌گویند این اقدام «راه حلی کوتاه‌مدت برای یک معضل بلند‌مدت است» و افرادی را که معتاد به الکل هستند، بیش از پیش «تحقیر» خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نونوُ آلبوکرک، از نهاد موسوم به «گروه درمان اعتیاد به الکل»، می‌گوید: «آنچه در عمل انجام می‌دهند، صرفا گذاشتن یک چسب روی زخم باز فرد است. نصب پلاک روی بدن متخلف، او را به دلیل صرف الکل تحقیر می‌کند، اما ریشه مسئله را نمی‌جوید.» 

اما دولت می‌گوید این پلاک‌ها در مورد الکلی‌ها یا کسانی که دچار برخی امراض هستند، استفاده نمی‌شود، و هدف از استفاده از این ابزار درمان اعتیاد به الکل نیست.

وزارت دادگستری می‌افزاید که این پلاک‌ها تفاوت میان مشروبات الکلی و دیگر مایعات حاوی الکل، از جمله مایعات ضدعفونی دست یا عطر را تشخیص می‌دهند، و نیز قادر به تشخیص هرگونه تلاش برای ایجاد مانع میان پوست بدن و حسگرشان هستند.

آقای آلبوکرک ضمن هشدار در مورد این که این پلاک‌ها معضل اعتیاد به الکل را حل نمی‌کند، گفت: «ما از دریافت هرگونه اطلاعاتی که به ما بگوید چگونه می‌توان پس از برداشتن پلاک از روی بدن فرد او را از نوشیدن الکل منصرف کرد، استقبال می‌کنیم.» 

«تیم‌های تادیب و گروه‌های درمان باید پس از برداشتن پلاک از روی فرد، با یکدیگر به گونه‌ای همکاری داشته باشند که فرد به جای اجبار، خود به پرهیز از الکل تمایل یابد.» 

کیت مالتهاوس، از مدیران کل وزارت دادگستری در امور جنایی و پلیس، می‌گوید: «از ماه اکتبر که این پلاک‌ها در استان ولز مورد استفاده قرار گرفتند، مولود فواید بسیاری بوده‌اند. یکی از متخلفان به من گفت این پلاک نه تنها نحوه رفتار او را عوض کرده،  بلکه جانش را نجات داده است.» 

«این ابزار جدید، هوشیار و پرقدرت به مبارزه با خشونت‌های ناشی از مصرف الکل که جان‌ها و خانواده‌های بسیاری را نابود کرده و در مراکز شهرهامان مردم را به جان یکدیگر می‌اندازد،  کمک می‌کند.»

در ۳۹ درصد جنایات خشونت‌بار، مصرف بیش از حد الکل نقش دارد و هزینه اقتصادی خسارات مرتبط با آن بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون پوند در سال است. 

وزارت دادگستری بریتانیا می‌گوید پلاک‌های هشیاری از الکل با حمایت‌های حرفه‌ای (درمان و خدمات اجتماعی) همراه خواهد بود و متخلفان را راهنمایی می‌کند که برای اجتناب از رفتارهای خشونت‌بار در آینده، کمک‌های مورد نیازشان را دریافت کنند.  

© The Independent

بیشتر از جهان