توقیف یک کشتی دیگر در خلیج‌فارس از سوی سپاه

سردار زیراهی که ماه گذشته در لیست تحریم‌ آمریکا قرار گرفته، مقصد این کشتی را کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس اعلام کرد

AFP

یکی اعضای سپاه پاسداران در عرشه کشتی امپرو

رسانه‌های رسمی ایران به نقل از روابط عمومی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه، خبر از توقیف یک کشتی خارجی در نزدیکی جزیره فارسی و انتقال آن به بندر بوشهر داده‌اند.

سپاه در گزارش خود اعلام کرده است که : « با اشراف اطلاعاتی عملیاتی و اطمینان از قاچاق سوخت توسط یکی از کشتی‌های خارجی، در اقدامی غافلگیرکننده  این کشتی را که حامل 700 هزار لیتر سوخت قاچاق بود پس از هماهنگی و حکم مراجع قضایی در اطراف جزیره فارسی استان بوشهر توقیف کرده است».

ساعاتی پس از انتشار این خبر، باشگاه خبرنگاران جوان در مصاحبه با سردار زیراهی، فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه اعلام کرد که توقیف این کشتی « شامگاه چهارشنبه ۹ مرداد ساعت ۲۱و۳۰ دقیقه» رخ داده است.

سردار زیراهی مقصد کشتی توقیف‌شده را کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس اعلام کرده است. به گفته وی این کشتی هفت خدمه داشته است که همگی تابعیت غیرایرانی دارند. در این مصاحبه، نام و مالکیت کشتی توقیفی اعلام نشده است.

سردار زیراهی که این مصاحبه را انجام داده است، یکی از 8 فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که ماه گذشته از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در لیست تحریم‌ قرار گرفته بودند.

پیش از این رویداد و در روز 23 تیرماه گذشته نیز خبرگزاری آسوشیتدپرس از ناپدید شدن یک نفت‌کش به نام «ریاح» خبر دادند که با پرچم پاناما در مسیر تنگه هرمز در حال عبور بود. چند روز پس از انتشار این خبر و با اعلام وجود شواهدی مبنی بر حرکت این کشتی به سمت آب‌های ایران، وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که نفت‌کش ریاح به دلیل نقص فنی از ایران درخواست کمک کرده بود و یدک‌کش ایرانی هم مطابق مقررات بین‌المللی این نفت‌کش را برای حل مشکل پیش آمده به سمت آب‌های ایران منتقل کرده بود.

پس از اعلام این موضع از سوی وزارت امور خارجه ایران، سپاه وجود نقص فنی در این نفت‌کش را رد کرد و مدعی شد این نفت‌کش حامل 1 میلیون لیتر سوخت قاچاق بوده است و به همین دلیل از سوی شناورهای سپاه در خلیج‌فارس توقیف و به سمت ایران منتقل شده است. در گزارش روابط عمومی منطقه یکم دریایی سپاه درباره این رویداد آمده است که: «این شناور نفتی دارای ظرفیت حمل ۲ میلیون لیتر سوخت است که با ۱۲ خدمه خارجی قصد داشته تا سوخت قاچاق دریافتی از لنج‌های ایرانی به کشتی‌های خارجی تحویل دهد».

این کشتی نیز مانند کشتی توقیفی چهارشنبه گذشته با پرچم پاناما تردد می‌کرد.

اعلام رسمی جزییات توقیف نفت‌کش ریاح از سوی سپاه پاسداران یک روز پیش از توقیف یک نفت‌کش بریتانیایی به نام «استنا ایمپرو» در تنگه هرمز رخ داد.

نفت‌کش بریتانیایی که همچنان در توقیف ایران باقی مانده است دارای 23 خدمه است که 18 نفر آن‌ها ملیت هندی و 5 نفر دیگر اهل روسیه، فیلیپین و لتونی هستند.

درحالی‌که بریتانیا دلیل توقیف کشتی استنا ایمپرو را «راهزنی دریایی ایران» اعلام کرده است، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در مصاحبه‌ای علت توقیف کشتی بریتانیایی را برخورد او با لنج ایرانی و عدم توجه به مقررات بین‌المللی و حادثه‌آفرینی ذکر کرد. این کشتی نیز مانند کشتی ریاح توسط شناور‌های منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس پس از عدم موافقت آمریکا با معافیت تحریم‌های نفتی برای 5 کشورخریدار نفت ایران، افزایش یافته است. حسن روحانی در واکنش به تحریم‌های آمریکا گفته بود که اگر ایران نتواند نفت خود را صادر کند، هیچ کشور دیگری نمی‌تواند از خلیج‌فارس نفت صادر کند. این سخنان روحانی در فضای بین‌المللی به‌عنوان تهدید به بستن تنگه هرمز تلقی شد. رئیس‌جمهور ایران بعدتر اعلام کرد که ایران برنامه‌ای برای بستن تنگه هرمز ندارد.

در چندماهی که از کامل شدن زنجیره تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا می‌گذرد، چندین نفت‌کش در خلیج‌فارس دچار حادثه و انفجار شده‌اند. در حالی که آمریکا، ایران را مسئول این اقدامات می‌داند، مقامات رسمی ایران نقش خود را در این سوانح تکذیب می‌کنند.

تنش میان ایران و آمریکا در آب‌های خلیج‌فارس در حالی شدت گرفته است که توقیف نفت‌کش گریس 1 در جبل‌الطارق که تحت اجاره ایران و حامل 2 میلیون بشکه نفت بود، پای بریتانیا را نیز به این تنش خطرناک گشود.

تلاش‌های دیپلماتیک از سوی قدرت‌های جهانی و کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای کاستن از شدت تنش‌ها و حل دیپلماتیک اختلافات پیش آمده در جریان است. تا کنون ایران، بریتانیا و آمریکا نرمشی در مواضع خود ایجاد نکرده‌اند و در نتیجه امنیت تردد بین‌المللی در خلیج‌فارس روز‌به‌روز کاسته می‌شود.