بحران کرونا در کشور دوباره به اوج رسید

وزیر بهداشت نسبت به بی‌توجهی مردم و مسئولین به خطر موج جدید کرونا، به شدت انتقاد کرد

وزیر بهداشت از فرسودگی کادر درمان خبر داد - عکس از ایرنا

با به پایان رسیدن تعطیلات نوروزی، وضعیت کرونا در کشور نیز به شرایط بحرانی رسیده و تعداد بیماران به شدت رو به افزایش است. این در حالی است که نه‌تنها مسئولان وضعیت را جدی نگرفته‌اند، بلکه مردم نیز نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بی‌تفاوت شده‌اند.

در همین زمینه، وزیر بهداشت در پستی اینستاگرامی با انتقاد از مسئولان کشور که اجازه سفرهای نوروزی را صادر کردند، نوشت: «نوشتیم ... گفتیم ... التماس کردیم و قسم دادیم دو تا سه هفته صبوری کنید؛ گفتیم اگر به حرف‌های کارشناسی‌مان گوش ندهند بهار سختی در پیش است؛ گفتیم اقتصاد گردشگری مهم است، ولی سرمایه اجتماعی نظام هم اهمیت دارد؛ گروهی فکر کردند که فراز و فرود منحنی‌ها شاید به شیوه فتوشاپ است! روزهای سختی در پیش است، خداوند یاری‌مان کند تا در نمانیم.»

او تأکید کرد: «می‌دانیم که تاب‌آوری مردم مهم است، ولی تاب‌آوری مدافعان خسته سلامت پس از چهارده ماه تلاش بی‌وقفه نیز مهم است.»

باتوجه‌به فرارسیدن روز طبیعت و سیزدهم فروردین، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد به دلیل احتمال خیز چهارم بیماری و افزایش تعداد بیماران در کشور، هرگونه دورهمی و تجمع در بوستان‌ها و فضاهای سبز ممنوع است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیما سادات لاری در این باره گفت: «در حال حاضر وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور بسیار کاهش پیدا کرده و به ۵۶ درصد رسیده است. امیدواریم روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها در روزهای آینده بهبود پیدا کند.»

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، تا روز گذشته ۱۱ هزار و ۷۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۷۱ نفر از آنها بستری شدند. همچنین، ۹۴ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند که مجموع جان‌باختگان این بیماری را به ۶۲ هزار و ۷۵۹ نفر می‌رساند.

وزارت بهداشت مؤکداً اعلام کرد با توجه به اینکه در حال حاضر ۳۲ شهرستان قرمز و ۸۵ شهرستان نارنجی هستند، مطابق با مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ورود و خروج به شهرهایی با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است. همچنین ۲۷۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۹ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

این در حالی است که براساس آمارهای اعلام‌شده، تاکنون تنها کمتر از ۰.۲ درصد از جمعیت نزدیک به ۸۵میلیونی ایران واکسن کرونا دریافت کرده‌اند. جمعیت ایران درحال حاضر حدود ۸۵میلیون نفر است و اگر فرض کنیم ۱۶۲هزار دز واکسن تاکنون تزریق شده باشد، تعداد کسانی که تاکنون واکسن دریافت کرده‌اند، چیزی کمتر از ۰.۲درصد از کل جمعیت ایران است. ضمن این‌که برای ایجاد ایمنی حداکثری مقابل بیماری کووید-۱۹، به تزریق دو دز واکسن (درمورد واکسن‌های مورد استفاده ایران برای واکسیناسیون) نیاز است و هنوز مشخص نیست چه تعداد از واکسن‌های تزریق‌شده، به‌عنوان دوز دوم مورد استفاده قرار گرفته‌اند.