اتحادیه اروپا اجرای خدمت اجباری در کریمه توسط روسیه را محکوم کرد

حدود یکصد کشور جهان اقدام مسکو به الحاق کریمه را غیرقانونی می‌دانند

کشورهای عضو اتحادیه اروپا حدود یک سال پیش نیز در بیانیه‌ای تاکید کرده بودند الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نخواهد شناخت-STRINGER / AFP

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه روسیه را متهم کرد که خدمت سربازی اجباری را در شبه جزیره کریمه به اجرا گذاشته و آن را نقض قوانین بین‌المللی دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت «امروز فدراسیون روسیه یک کارزار خدمت اجباری دیگر را در جمهوری خودمختار کریمه که به‌طور غیرقانونی به خاک خود الحاق کرده و شهر سواستوپل برای ثبت‌نام ساکنان آن شبه جزیره جهت پیوستن به نیروهای مسلح فدراسیون روسیه به اجرا گذاشته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این بیانیه گفته شده است، «این یک نقض دیگر قوانین بشردوستانه بین‌المللی است. فدراسیون روسیه موظف به اجرای قانون بین‌الملل، و وظیفه دارد محافظت از حقوق‌بشر در شبه جزیره (کریمه) را تضمین کند.»

روسیه در سال ۲۰۱۴ و هفته‌های آغازین ناآرامی در شرق اوکراین، با اعزام نیروی نظامی به کریمه کنترل مراکز کلیدی آن در دست گرفت و اندکی بعد با برگزاری یک همه‌پرسی، کریمه را با خاک خود الحاق کرد.

حمایت مسکو از شورشیان جدایی‌طلب شرق اوکراین و جدا کردن کریمه از خاک اوکراین و الحاق آن به خاک خود، انتقادهای گسترده بین‌المللی، به ویژه از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده، را به دنبال داشت.

حدود یکصد کشور جهان اقدام مسکو به الحاق کریمه را غیرقانونی دانستند. اتحادیه اروپا و آمریکا تا کنون تحریم‌هایی را نیز علیه روسیه و برخی مقام‌ها و نهادهای آن در همین ارتباط اعمال کرده‌اند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا حدود یک سال پیش نیز در بیانیه‌ای تاکید کرده بودند الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نخواهد شناخت و تا اعاده حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین، به تحریم‌ روسیه ادامه خواهد داد.

بیشتر از جهان