برق بیار، آبجو ببر: طرح استرالیا برای ترویج انرژی خورشیدی

خانوارهای استرالیایی به زودی می‌توانند برق مازاد خورشیدی را به شبکه سراسری بدهند و پول دریافت کنند

بابت هر واحد برق خورشیدی، ۲۴ بطری آبجو داده می شود -  WILLIAM WEST / AFP

طبق طرحی که اکنون در استرالیا به اجرا در آمده است، خانوارها می‌توانند برق اضافی مولدهای خورشیدی پشت‌بام‌های‌ خود را بدهند و آبجو بگیرند.

آبجوسازی کارلتون و یونایتد (سی‌یوبی) متعلق به گروه آساهی، در قبال برق خورشیدی، آبجو می‌دهد و معتقد است چنین طرحی برای نخستین بار در جهان اجرا می‌شود.

به گفته سی‌یوبی، خانوارها بابت تولید هر واحد اعتباری برق خورشیدی به ارزش ۳۰ دلار استرالیا (۱۷  پوند)، ۲۴ قوطی آبجو (معروف به یک وعده در استرالیا) دریافت می‌کنند. قیمت هر قوطی آبجوی ویکتوریا بیتر در بازار که شرکت سی‌یوبی تحویل می‌دهد، ۵۰ دلار استرالیا است.

برایان فان، مدیر بازاریابی آبجوی ویکتوریا بیتر، می‌گوید: «چه بهتر از این که هم برق تولید کنیم هم آبجو نازشست بگیریم که نوشیدن تگری آن در آفتاب استرالیا، می‌چسبد.»

این شرکت آبجوسازی این طرح را برای رسیدن به هدف خود که استفاده ۱۰۰ درصدی از انرژی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۵ است، پیاده کرده است. این شرکت در کارخانه‌ خود در ملبورن نیز صفحه‌های خورشیدی نصب کرده است و از نیروگاه‌های خورشیدی برق می‌خرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته پیش در خبرها آمد که خانوارهای استرالیایی به زودی می‌توانند برق اضافی خورشیدی را به شبکه برق بدهند و پول دریافت کنند.

انجمن بازار انرژی استرالیا می‌گوید این خط‌ مشی، از ایجاد «اختلال گذردهی» برق در روزهای آفتابی جلوگیری می‌کند و همچنین امکان می‌دهد خانه‌های بیشتری که برق خورشیدی دارند، به شبکه وصل شوند.

برق خورشیدی خانگی در استرالیا رواج زیادی دارد (حدود ۲۰ درصد خانه‌ها برق خورشیدی دارند) که در کربن‌زدایی از بخش برق، نقشی کلیدی دارد.

به رغم پیشرفت‌های استرالیا در برق خورشیدی، این کشور به دلیل بی‌توجهی به بحران آب‌وهوایی، با انتقاد جهانی روبه‌رو بوده است.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، که نظر محققان در مورد ارتباط آتش‌سوزی‌های مخرب این کشور با تغییرات آب‌وهوایی را قبول ندارد، اجازه نیافت در نشست جهانی دسامبر سخنرانی کند زیرا دولت وی برای مقابله با این بحران، مسئولیت چشمگیری نپذیرفته است.

طبق گزارشی که فرهنگستان علوم استرالیا در روز چهارشنبه منتشر کرد، سال ۲۰۵۰ که این کشور برای به صفر رساندن انتشار کربن هدف‌گذاری کرده، برای مقابله با اثرات تغییرات آب‌وهوایی، «حداقل مطلق» مورد نیاز است. در این گزارش از دولت درخواست شده است تا کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی را شتاب دهد.

© The Independent

بیشتر از زندگی