لوح افتخار شهر لندن برای شاهدخت دایانا در شصتمین زادروز او

«دایانا بی تردید شخصیتی مهم در عصر پایانی قرن بیستم بریتانیا بود»

قرار است این لوح یادبود در اواخر سال جاری و به مناسبت شصتمین سالروز تولد شاهدخت دایانا نصب شود-AFP

به شاهدخت دایانا در قدردانی از زندگی و میراث او، «لوح یادبود آبی» اعطا می شود. ( لوح یادبود آبی در بریتانیا لوح یادبودی است که در انظار عمومی برای یادبود فرد یا رویدادی در نمای ساختمان یا محلی ویژه نصب می شود.)

محل نصب لوح یادبود آبی دایانا هنوز رسما اعلام نشده است، اما احتمال می رود این محل، بیرون آپارتمان او در محله «ارلز کوُرت» لندن، محل سکونت وی پیش از ازدواج با شاهزاده چارلز در سال ۱۹۸۱، باشد.

قرار است این لوح یادبود در اواخر سال جاری و به مناسبت شصتمین سالروز تولد دایانا نصب شود.

شاهدخت دایانا، بلندپایه ترین عضو سابق خاندان سلطنتی بریتانیا است که  لوح یادبود آبی میراث انگلستان به او تعلق می‌گیرد. نهاد «لاندن اَسِمبلی»، پس از کارزار «از لوح یادبود حمایت کنید» که هدف آن ارائه نام زنان برای قدردانی بود، او را نامزد دریافت لوح یادبود آبی کرد. 

آنا ایویس، مدیر برنامه‌های «میراث انگلستان»، در اشاره به حمایت مردم از اعطای لوح یادبود آبی به شاهدخت دایانا گفت: «۲۵ سال پس از درگذشت دایانا، کارنامه و محبوبیت او در میان مردم همچنان دست نخورده باقی مانده و روشن است که بخشی از آن، به دلیل راحتی او در برقراری ارتباط با همگان بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایویس گفت که امتیاز دایانا برای هیئت انتخاب لوح یادبود آبی، این بوده که او «بی تردید شخصیتی مهم در عصر پایانی قرن بیستم بریتانیا با رشته‌های ارتباطی عمیق با شهر لندن» است.  

او افزود که کارزار دایانا علیه مین‌های زمینی و نقشی که او در آگاهی دادن در مورد بیماری ایدز ایفا کرد، عوامل مهمی در اتخاذ این تصمیم بوده‌اند.

خانه شاهدخت دایانا در شماره ۶۰ «کولهِرن کوُرت»، آپارتمانی در یک ساختمان بزرگ و قدیمی در نزدیکی «کینکز روُد» در محله چلسی لندن است. گفته می‌شود این آپارتمان را والدین دایانا در ۱۸ سالگی او و به مبلغ ۵۰ هزار پوند خریداری کرده بودند.

در کتاب زندگینامه دایانا به نام «به گفته خودش»، نوشته اندرو مورتون، آمده است که دایانا اوقاتی را که در آن آپارتمان گذرانده، «شادترین دوره زندگی خود» توصیف کرده است. از شاهدخت دایانا نقل شده است:«جوانی، معصومیت، سادگی و بالاتر از همه سرخوشی بود. آن‌جا قهقهه خنده‌ام همیشه بلند بود.»

لوح یادبود آبی شاهدخت دایانا، یکی از شش لوح یادبودی است که سازمان میراث انگلستان در سال ۲۰۲۱ در لندن نصب خواهد کرد. سایر زنانی که با لوح یادبود آبی مورد تقدیر قرار خواهند گرفت، دِیم کَتلین لاندزدِیل، فعال صلح، جین موییر، طراح مد، الن کرافت، فعال مخالف برده‌داری، هلنا نورمانتون، حقوقدان و کارولین نورتون، مصلح اجتماعی هستند.

© The Independent

بیشتر از زندگی