آمریکا برای مقابله با پهپادها و موشک‌های کروز سپاه آماده شده است

جنگنده‌های اف-۱۵ئی نیروی هوایی آمریکا و اف-۱۶سی گارد ملی آمریکا به پایگاه العدید قطر اعزام شده‌اند

عکس بالا: دو فروند جنگنده اف-۱۶سی بلاک ۳۰-عکس پایین: دو فروند جنگنده ضربتی اف-۱۵ئی استرایک ایگل- U.S. Air Force Photo

در روزهای ۹ تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ (۲۹ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۱)، ۳۰ فروند جنگنده بمب‌افکن آمریکایی از خاک این کشور و همچنین کشور انگلستان، به پایگاه هوایی العدید در قطر منتقل شدند تا جایگزین ۳۶ فروند جنگنده بمب‌افکنی شوند که از مهرماه سال گذشته به امارات متحده عربی و قطر اعزام شده بودند.

تصمیم دولت ایالات‌متحده آمریکا برای اعزام این ۳۰ فروند جنگنده، شامل ۱۸ فروند اف-۱۵ئی و ۱۲ فروند اف-۱۶سی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، به دلیل ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق و همچنین تداوم خطر احتمالی حملات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به تاسیسات نفتی و گازی کشورهای منطقه، اتخاذ شده است.

پیش‌تر و در دوران زمامداری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده آمریکا، او فرمان خروج آخرین دسته نیروهای آمریکایی از خاک عراق را صادر کرد. با توجه به آسیب‌پذیری نیروهای آمریکایی در حال خروج از عراق در روزهای آخر زمامداری ترامپ و به خصوص همزمانی آن با سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان یک حمله پهپادی آمریکا در بغداد، ۷۲ فروند جنگنده در دو نوع اف-۱۵ئی و اف-۱۶سی از چهار اسکادران شکاری نیروی هوایی آمریکا مستقر در پایگاه‌های موفق السلطی در اردن، شاهزاده سلطان در عربستان سعودی، العدید در قطر و الظفره در امارات در کنار جنگنده‌های اف/اِی-۱۸ئی و اِف نیروی دریایی آمریکا، ده‌ها ماموریت گشت مسلح هوایی بر فراز عراق انجام دادند.

از میان ۷۲ فروند جنگنده نیروی هوایی آمریکا اعزامی به خاورمیانه، ماموریت ۳۶ فروند شامل ۱۸ فروند اف-۱۵ئی از اسکادران ۳۹۱ شکاری اعزامی به پایگاه هوایی موفق السلطی و ۱۸ فروند اف-۱۶سی‌جی از اسکادران ۷۷ شکاری اعزامی به پایگاه هوایی شاهزاده سلطان تا پایان هفته جاری به پایان خواهد رسید و جنگنده‌های اف-۱۵ئی اسکادران ۴۹۴ شکاری و اف-۱۶سی های گارد ملی هوایی، از ابتدای هفته آینده ماموریت‌های گشت مسلح هوایی عملیات «عزم راسخ» (Inherent Resolve) علیه داعش را ادامه خواهند داد. این جنگنده‌ها، در صورت حمله گسترده نیروهای نیابتی سپاه قدس هم وظیفه دارند به سریع‌ترین و موثرترین شکل ممکن واکنش نشان دهند.

آشنایی با عقاب‌های ضربتی اعزامی به قطر

وینگ ۴۸ام شکاری نیروی هوایی ایالات‌متحده آمریکا مستقر در پایگاه هوایی لِیکِن هیث در انگلستان در مجموع سه اسکادران شکاری در اختیار دارد که شامل اسکادران ۴۹۲ شکاری مجهز به ۲۷ فروند جنگنده ضربتی اف-۱۵ئی استرایک ایگل (F-15E Strike Eagle)، اسکادران ۴۹۳ شکاری مجهز به ۱۸ فروند جنگنده برتری هوایی اف-۱۵سی ایگل (F-15C Eagle) و دو فروند نمونه آموزشی آن یعنی اف-۱۵دی ایگل و در نهایت اسکادران ۴۹۴ شکاری است که ۲۷ فروند اف-۱۵ئی استرایک ایگل دیگر در اختیار دارد و در حال حاضر، ۱۸ فروند آن‌ها به قطر اعزام ‌شده‌ است.

نیروی هوایی ایالات‌متحده آمریکا در مجموع ۲۱۹ فروند اف-۱۵ئی استرایک ایگل دارد که ۱۹۶ فروند از آن‌ها در خدمت هشت اسکادران شکاری مستقر در سه پایگاه هوایی سیمور جانسون، لِیکِن هیث و مونتِین هوم است.

 از این میان، پایگاه لیکن هیث در انگلستان، تنها پایگاه هوایی کاربر این جنگنده‌ها در خارج از خاک امریکا است و طبیعتا همچون دو پایگاه دیگر، در نوبت اعزام اف-۱۵ئی به امارات و قطر در راستای پشتیبانی از عملیات «عزم راسخ» از سال ۱۳۹۳ قرار داشته است. این جنگنده‌ها با قابلیت انجام انواع ماموریت‌های هوا به هوا و هوا به سطح، نخستین هواپیماهای رزمی نیروی هوایی آمریکا خواهند بود که برای انجام هرگونه عملیات هوایی در عمق خاک دشمن در شرایط جنگی استفاده خواهند شد؛ البته با پشتیبانی هواپیماهای جنگنده سرکوبگر پدافند هوایی دشمن.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اف-۱۵ئی های اعزامی اسکادران ۴۹۴ شکاری به پایگاه هوایی العدید، در سه دسته شش فروندی و با استفاده از مجموعا پنج فروند هواپیمای سوخت‌رسان، در روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ به این پایگاه منتقل شدند. در جریان انتقال هر دسته شش فروندی، مجموعا دو فروند هواپیمای سوخت‌رسان بویینگ کِی‌سی-۱۳۵ آر استراتوتانکِر (Boeing KC-135R Stratotanker) در دو نوبت به آن‌ها سوخت رساندند. نوبت نخست بر فراز غرب دریای مدیترانه و با سوخت‌رسان‌های هنگ ۱۰۰ سوخت‌رسانی هوایی از پایگاه میلدِنهال  و نوبت دوم بر فراز شرق دریای مدیترانه، اسرائیل و اردن.

این جنگنده‌ها با ۱۸ فروند اف۱۵ئی استرایک ایگل مشابه، جایگزین می‌شوند. اما اسکادران ۳۹۱ ام شکاری پایگاه هوایی مونتِین هوم، از ماه اکتبر سال گذشته میلادی در خاورمیانه حضور دارند. جنگنده‌هایی که در زمان استقرارشان در پایگاه هوایی شهید موفق السلطی، در یک حمله هوایی محدود و نمایشی آمریکا علیه چندین کانکس مورداستفاده شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله در گذرگاه مرزی قائم در تاریخ هشتم اسفند ۱۳۹۹ (۲۶ فوریه ۲۰۲۱) شرکت کردند. حمله‌ای که تنها دو کشته بر جای گذاشت.

با استقرار ۱۸ فروند اف-۱۵ئی اسکادران ۴۹۴ ام شکاری در العدید، ۱۸ فروند جنگنده اف-۱۵ئی اسکادران ۳۹۱ که پیش‌تر در روزهای دوم تا پنجم اکتبر ۲۰۲۰ (۱۱ تا ۱۴ مهر ۱۳۹۹) به پایگاه موفق السلطی اعزام شده بودند، به پایگاه مونتِین هوم در جنوب غربی ایالات آیداهو بازخواهند گشت. در حین بازگشت آن‌ها به ایالات‌متحده، ۱۸ فروند جنگنده اعزامی از اسکادران ۴۹۴ شکاری به موفق السلطی منتقل خواهند شد تا از آنجا پروازهای روزانه گشت مسلح هوایی و همچنین ماموریت‌های بمباران داعش را در کنار ماموریت‌ محافظت از نیروهای آمریکایی در خاک سوریه را انجام دهند.

آشنایی با شاهین‌های شکاری اعزام شده از گارد ملی آمریکا

در روز نهم فروردین ۱۴۰۰، ۱۲ فروند جنگنده اف-۱۶سی گارد ملی آمریکا از سه اسکادران ۱۰۰، ۱۱۹ و ۱۲۱ شکاری به ترتیب از گاردهای ملی آلاباما، نیوجرسی و واشنگتن دی‌سی به پایگاه هوایی العدید در قطر اعزام شدند. این اسکادران‌ها به‌طور سنتی وظیفه محافظت از حریم هوایی آمریکا در برابر حملات هوایی روسیه و چین بر عهده دارند؛ به‌ گونه‌ای که در سال‌های اخیر، خلبانانشان برای استفاده از موشک‌های هوا به هوای بردبلند هدایت فعال راداری ایم-۱۲۰ سی/دی موسوم به آمرام (AIM-120C/D AMRAAM) علیه هرگونه موشک‌های کروز خا-۱۰۱ و خا-۱۰۲ با برد یک هزار تا پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر نیروی هوایی و دریایی روسیه که توانایی آسیب رساندن به تاسیسات حیاتی و نظامی آمریکا را دارند، کاملا آموزش‌ دیده‌اند.

به نظر می‌رسد که علاوه بر ۱۲ فروند اف-۱۶سی بلاک۳۰ اعزامی از سه اسکادران فوق‌الذکر به العدید در قطر، در روزهای آینده شش فروند دیگر گارد ملی آمریکا از همین نوع نیز به قطر اعزام شوند. پس از آن، اسکادران ۷۷ شکاری نیروی هوایی آمریکا که از تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۹ (۱۲ اکتبر ۲۰۲۰) در خاورمیانه حضور دارد، به پایگاه مادر خود یعنی شاو در ایالات کارولینای جنوبی باز خواهند گشت. جنگنده‌های اف-۱۶سی اسکادران ۷۷ شکاری از نوع بلاک ۵۰ با قابلیت استفاده از موشک‌های اِی جی اِم-۸۸سی‌ هارم (AGM-88C HARM) بودند و به همین دلیل ماموریت اصلی آن‌ها سرکوب پدافند هوایی و ماموریت‌های ثانویه گشت مسلح هوایی و بمباران نقطه‌ای بود.

حال با اعزام جنگنده‌های اف-۱۶سی بلاک۳۰ شاهین شکاری (F-16C Block 30 Fighting Falcon) از گارد ملی هوایی آمریکا به پایگاه هوایی العدید در قطر، توانایی مقابله نیروی هوایی آمریکا با هرگونه حمله گسترده نیروی هوافضای سپاه پاسداران یا نیروهای نیابتی سپاه قدس آن علیه تاسیسات نظامی و نفتی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس افزایش یافته است. خلبانان این جنگنده‌ها می‌توانند با استفاده از موشک‌های ایم-۱۲۰ دی آمرام (AIM-120D AMRAAM) و ایم-۹ ایکس سایدویندر (AIM-9X Sidewinder) به ترتیب از فاصله ۱۶۰ و ۳۲ کیلومتری، به جنگ پهپادها و موشک‌های کروز ایرانی بروند.

اعزام ۱۲ فروند اف-۱۶سی بلاک۳۰ گارد ملی هوایی از شرق آمریکا به پایگاه هوایی العدید در قطر، به یک توقف در پایگاه هوایی مورون نیروی هوایی اسپانیا در جنوب این کشور نیاز داشت. در مسیر پرواز این جنگنده‌ها برفراز اقیانوس اطلس، دو فروند سوخت‌رسان متوسط کِی‌سی-۱۳۵ آر (KC-135R) و دو فروند سوخت‌رسان سنگین کِی‌سی-۱۰ آ اکستِندر (KC-10A Extender) نیروی هوایی آمریکا، به آن‌ها سوخت‌رسانی کردند. دو روز بعد، این جنگنده‌ها با پشتیبانی همین چهار فروند سوخت‌رسان، پایگاه مورون را به مقصد العدید در قطر ترک کردند.

اعزام این جنگنده‌های اف-۱۶سی گارد ملی هوایی آمریکا به العدید در قطر به معنی تغییر دکترین نیروی هوایی آمریکا در قبال حملات سپاه پاسداران از «تهاجمی محدود» به «تدافعی فعال» است؛ به‌گونه‌ای که در صورت بروز درگیری نظامی با ایران، ماموریت اصلی این جنگنده‌ها و خلبانانش، مقابله با تهدید پهپادهای انتحاری و موشک‌های کروز نیروی هوافضای سپاه و همچنین نیروهای نیابتی سپاه قدس خواهد بود. این ۱۲ فروند اف-۱۶سی و احتمالا شش فروند دیگر که در روزهای آینده به آن‌ها خواهند پیوست، تا مهرماه سال جاری در خاورمیانه می‌مانند و پس از آن به خاک آمریکا بازخواهند گشت.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه