«در صورت عدم تعهد آسترازنکا به اتحادیه اروپا، بریتانیا واکسنی دریافت نمی‌کند»

آسترازنکا، قراردادی برای تولید ۳۰۰ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹، با اتحادیه اروپا امضا کرد

آسترازنکا، تعهداتش به اتحادیه اروپا را به ۳۰ میلیون دوز در سه ماه نخست سال جاری کاهش داد - JUSTIN TALLIS / AFP

بروکسل به بریتانیا هشدار داد تا زمانی که موسسه تولید داروی آسترازنکا به تعهدات خود در قبال تولید واکسن برای اتحادیه اروپا عمل نکند، از صدور واکسن‌های تولیدی آن به بریتانیا ممانعت خواهد کرد.

تیری بریتون، کمیسر اتحادیه اروپا در امور بازار داخلی، ضمن اشاره به گفت‌وگوهایی که بر سر تولید واکسن در جریان است، تاکید کرد: «چیزی برای مذاکره وجود ندارد.»

نشریه فایننشال تایمز به نقل از آقای برتون می نویسد که تولیدات واکسن ویروس کرونا در تاسیسات «زِنِف» بلژیک و «هَلیکس» هلند، به همان میزانی است که آسترازنکا برای توزیع واکسن به اتحادیه اروپا تعهد داده و درنتیجه، این واکسن‌ها متعلق به اتحادیه اروپا است.

او گفت: «اگر آسترازنکا واکسن بیشتری تولید کند، ما گرفتاری نخواهیم داشت اما تا زمانی که به تعهداتش در قبال ما عمل نکرده، این واکسن‌ها - به استثنای واکسن کووکس- در اروپا خواهند ماند.» کووکس یک برنامه بین‌المللی است که هدف عمده آن، توزیع واکسن کرونا در میان کشورهای فقیرتر است.

او اظهار داشت که آن‌ها تنها در تلاش حصول اطمینان از آن هستند که مفاد قرارداد با موسسه آسترازنکا «به اجرا گذاشته می‌شود، البته ما آماده کمک به دوستان بریتانیایی خود هم هستیم اما چیزی برای گفت‌وگو وجود ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موسسه تولید داروی آسترازنکا، در ماه اوت سال ۲۰۲۰ قراردادی برای تولید ۳۰۰ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ با گزینه توزیع ۱۰۰ میلیون دوز دیگر، با اتحادیه اروپا امضا کرد. اما میزان تولید این واکسن ها کم بود. گفته می‌شود آسترازنکا در نهایت تعهداتش به اتحادیه اروپا را در مقایسه با ۱۲۰ میلیون دوز مقدماتی، به ۳۰ میلیون دوز در سه ماه نخست سال جاری کاهش داد.

کمبود واکسن، به وارد آمدن فشار بر اعضای اتحادیه انجامید و باعث شد برخی اعضا امید خود به بروکسل برای تامین واکسن مورد نیازشان را از دست بدهند. برای نمونه، مجارستان در ماه فوریه ۲۰۲۱ به رغم بیانیه‌های اتحادیه اروپا مبنی بر این که به واکسن‌های «اسپوتنیک وی» روسیه نیاز ندارد، این واکسن‌ها را خریداری و در میان شهروندانش توزیع کرد.

در این میان، کمیسیون اروپا همچنان اعلام می‌کند که «برنامه واکسیناسیون در اتحادیه اروپا به خوبی پیش می‌رود.» روز چهارشنبه، کمیسیون در توییتی نوشت: «تا پایان هفته جاری، ۱۰۷ میلیون دوز واکسن (کرونا) به کشورهای اتحادیه اروپا وارد خواهد شد.»

آقای برتون روز چهارشنبه، یک رشته توییتی نوشت که تا نیمه ماه ژوئیه، تحویل «دوزهای کافی به اعضای اتحادیه اروپا به منظور دستیابی به مصونیت جمعی (حدود ۷۰ درصد جمعیت بزرگسال)  میسر خواهد شد: البته منوط به این که دوزهای واکسن به مردم تزریق شود.»

او در توییتی نوشت: «اعضا باید با سازماندهی برای تسریع واکسیناسیون جمعی و به راه انداختن کارزار برای متقاعد کردن مردم به تزریق، خود را آماده کنند. این آمار همچنین نشانه‌ای مثبت از توانایی ما برای افزایش تولید در (اتحادیه اورپا) در بلندمدت و میان‌مدت است.» 

اتحادیه اروپا تاکنون به واکسن‌های تولیدی شرکت‌های فایزر-بایون‌تک، مدرنا، آسترازنکا- آکسفورد و جانسون اند جانسون، مجوز استفاده (درشرایط اضطراری) داده است. تا هفته گذشته، بروکسل تعداد ۸۸ میلیون دوز واکسن در اختیار اعضای اتحادیه گذاشت که بیش از ۶۲ میلیون دوز آن تزریق شده است. 

در این میان، بریتانیا ، بیش از ۳۰.۹ میلیون دوز مقدماتی و ۴.۱ میلیون دوز دوم واکسن کووید-۱۹ را تزریق کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان