ظریف: اگر سند توافق با چین سال قبل افشا نشده بود، همان موقع امضاء می‌شد

وزیر خارجه ایران در «کلاب هاوس» درخواست کرد، فیلمی درباره «بدبختی»‌ او بسازند

ظریف می‌گوید نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌شود-ATTA KENARE / AFP

ساعتی قبل در شبکه اجتماعی کلاب هاوس محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران مطالب بحث برانگیزی در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو، رابطه ایران با چین، اروپا و روسیه و همچنین «دروغ بودن مسائل طرح شده» در سریال گاندو و دروغ‌پردازی خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طرح کرد.

ظریف در پاسخ به سؤالی درباره آخرین موضع او برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد عضو ستاد و کمپین انتخاباتی هیچ‌کس نخواهد شد، نه لاریجانی و نه هیچ‌کس دیگر و همچنین تأکید کرد قصد نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارد.

او همچنین در این شبکه اجتماعی به مسائل مختلف دیگری نیز اشاره کرد از جمله اینکه تا به حال در مراسم سیاسی کسی شرکت نکرده است و تنها یکبار که حسن روحانی، رئیس‌جمهور به شهر محل تولد وی رفته، در آن مراسم حاضر بوده است. وی تأکید کرد، اگر دوستان «گاندوساز» اجازه دهند همین کار فعلی‌مان را انجام دهیم مخلصشان هم هستیم.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص اینکه چرا از «گاندو‌سازان» شکایت نکرده است، گفت: «به‌اندازه کافی گرفتاری داریم که در کاری که می‌دانیم نتیجه‌ای ندارد وارد شویم. نمی‌خواهم خودم را بیش از این گرفتار کنم. همین‌الان هم مشکلاتی که درباره FATF داریم مانع همکاری ما با روسیه و چین می‌شود. حتی اگر نگاه به شرق داشته باشیم تحریم و FATF مانع هستند. نگاه به شرق زمانی که خود چین نگاهش به غرب است معنا ندارد. »

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظریف در پاسخ به رضازاده نماینده مجلس که پرسید بهتر نبود از سال ۹۲ روی شرق سرمایه‌گذاری می‌کردید، گفت: «من نه به نگاه به شرق اعتقاد دارم و نه نگاه به غرب. معتقدم نگاه ما در سیاست خارجی باید تعاملی و متناسب با همه دنیا باشد. این چینی‌ها بودند که از سال ۹۲ که ما به سرکار آمدیم و درخواست رابطه استراتژیک کردیم تا سال ۹۴ به ما پاسخ ندادند، چون شرایط قطعنامه‌های قبلی زمینه را برایشان فراهم نمی‌کرد.»

ظریف همچنین مدعی شد روسیه تا تیر ۹۴ هیچ دعوت رسمی از سلیمانی نکرد و اولین دعوت از او مربوط به مرداد ۹۴ یعنی چند روز پس از انعقاد برجام بوده است.

او همچنین در خصوص این موضوع که چینی‌ها لاریجانی را برای تفاهم ایران و چین پیشنهاد کرده باشند گفت: «چنین مطلبی دون شأن کشور است و صحیح نیست. حضور لاریجانی در این تفاهم‌نامه پیشنهاد من بود. صادقانه می‌گویم هیچ فشاری بر وزارت خارجه نبوده که این توافق را امضا کنیم. نگرش من این است که اصالتاً باید با چین رابطه داشت کمااینکه اصالتاً باید با غرب رابطه داشت.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت: «شش سال است دنبال امضای تفاهم‌نامه با افغانستان هستیم. اگر سند توافق با چین سال قبل در رسانه‌ها افشا نشده بود، همان موقع امضا می‌شد. همه چیز را انتخاباتی نبینید. ما تا چهار ماه دیگر در دولت هستیم و باید به کارمان تا روز آخر ادامه بدهیم.»

ظریف در پاسخ به سید محمود رضوی که در قامت یک کارگردان از سریال گاندو دفاع کرد نیز مطالب بحث برانگیزی را مطرح کرده و گفت: «شما که فیلمساز هستی و من خودم به‌خاطر جایزه «ماجرای نیمروز» به شما جایزه دادم بیا یک فیلم درباره بدبختی‌های من بساز تا ببینیم که چه کسی حاضر می‌شود پخش کند، آن هم فیلمی که حتی یک دروغ و اتهام هم نداشته باشد. گاندو از اول تا آخر دروغ است.»

وی همچنین ادعا کرد که خبرگزاری فارس صحبت‌های او در دانشگاه تهران را تکه‌تکه کرده است.

وی در پاسخ به جبرئیلی که در آن زمان معاون خبرگزاری فارس بود و مدعی شد علی خامنه‌ای به ظریف گفته است تور دفاعی بگذارید و در آن شرکت کنید، گفت: «بله آقا به ما گفت، چون ایشان هم همان را شنیدند که خبرگزاری فارس به دروغ از من پخش کرده بود.»