کاهش۷۰ درصدی بازدیدکنندگان از بریتانیا در سال گذشته

در سال ۲۰۲۰، تعداد کل بازدید‌ها از ۳۰۰ مکان دیدنی موجود در فهرست انجمن آلوا، ۴۵.۴ میلیون نفر بوده است

تصویر الیزابت اول در موزه ملی دریانوردی لندن - Tolga AKMEN / AFP

در سال ۲۰۲۰، تعداد بازدیدکنندگان مهمترین جاذبه‌های گردشگری بریتانیا، در مقایسه با سال قبل ۷۰ درصد کاهش یافته است. یکی از سایت‌های گردشگری لندن، ۹۶ درصد افت اقتصادی داشته است.

به گزارش انجمن پیشروی جاذبه‌های گردشگری (آلوا)، سال ۲۰۲۰ به دلیل افزایش تعداد بازدیدکنندگان خارجی از کشور، «شروع بسیار قدرتمندی» داشت. اما با شیوع ویروس کرونا، جاذبه‌های گردشگری تعطیل شدند. با فروکش کردن موج اول عفونت‌ها، قوانین نابرابر در نقاط مختلف انگلیس نشان دادند که بازگشایی کلیه جاذبه‌ها به طور همزمان ممکن نیست.

در سال ۲۰۲۰، تعداد کل بازدید‌ها از تقریبا ۳۰۰ مکان دیدنی موجود در فهرست انجمن آلوا، ۴۵.۴ میلیون نفر بوده است، در حالی ‌که این تعداد در سال قبل به ۱۵۱.۳ میلیون نفر می‌رسید.

سه جاذبه پربازدید بریتانیا عبارتند از: موزه‌ تیت مدرن (۱.۴۳ میلیون)، موزه تاریخ طبیعی (۱.۳ میلیون) و موزه بریتانیا (۱.۲۸ میلیون). مقام چهارم، به باغ‌های کیو (۱.۲۷ میلیون بازدیدکننده) در غرب لندن اختصاص یافت.

با افت تعداد گردشگران پایتخت تا بیشترین حد کاهش در چندین دهه اخیر، برای اولین بار، ۱۰ جاذبه اول این کشور، جاذبه‌های دیدنی خارج از شهر لندن -هر دو در فضای باز- را شامل شده است. 

باغ وحش «چستر» با ۱.۱۸ میلیون بازدیدکننده، هشت پله صعود داشت و به رتبه ششم رسید. باغ سلطنتی ویزلی در ساری هم در رتبه هفتم -با ۲۱ پله صعود- قرار گرفت. جاذبه‌های فضای باز برای در اختیار گرفتن قسمت‌های پایین‌تر فهرست ۲۰ جاذبه برتر، جهش‌های بزرگی داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موزه و باغ‌های «هورنیمان» در جنوب لندن با ۶۰۶ هزار بازدید‌کننده و ۲۹ پله صعود، به مقام دوازدهم رسید؛ باغ وحش «ویپسنید» با ۵۵۰ هزار بازدیدکننده، ۴۵ پله بالا رفت و در مقام سیزدهم قرار گرفت؛ «لانگلیت» با ۴۹۵ هزار بازدیدکننده، ۲۰ پله صعود کرد و به مقام چهاردهم رسید؛ «وستونبرت»، بیشه ملی با ۴۸۵ هزار بازدیدکننده، ۵۱ پله بالا رفت و به رتبه ۱۵ رسید؛ پارک اتینگهام با ۴۸۳ هزار بازدیدکننده هم از رتبه ۷۷ به رتبه ۱۶ دست یافت.

جاذبه‌های مرتبط با ویلیام شکسپیر، به طرزی ویژه از بیماری همه‌گیر کرونا ضربه خوردند. «شکسپیر گلوب» (جهان شکسپیر) در لندن و زادگاه این نمایشنامه‌نویس در استرتفورد-اپان آون، ۸۵ درصد از بازدید‌کنندگان خود را از دست داد و مزرعه مری آردن، محل زندگی مادر شکسپیر، در تمام سال تنها ۵۹۷ بازدید‌کننده داشت؛ یعنی ۹۹ درصد افت نسبت به سال قبل.

در اسکاتلند، قلعه ادینبرا ۸۷ درصد سقوط داشت و به جای آن باغ گیاه‌شناسی سلطنتی ادینبرا (با ۴۵۲ هزار بازدیدکننده) در صدر جدول قرار گرفت.

بازدیدکننده‌های موزه‌های سلطنتی گرینویچ، همراه با «کوتی سارک»، موزه ملی دریایی و رصدخانه سلطنتی، ۹۶ درصد افت گردشگر  داشتند. 

برنارد دانوهیو، مدیر انجمن آلوا، گفت: «ارقام سالانه ما برای سال ۲۰۲۰، نشانگر سال سختی است که بخش جاذبه‌های گردشگری و اقتصاد گردشگرمحور پشت سر گذاشته است. گردشگری پنجمین صنعت بزرگ انگلیس است و همانطور که ارقام نشان می‌دهند، اولین و سخت‌ترین ضربه را خورده است و بهبودی آن بیشترین زمان را خواهد برد.»

وی از تصمیم دولت برای گشودن فروشگاه‌های غیرضروری پیش از جاذبه‌های داخلی کشور، انتقاد کرد و خواستار تعطیلات بانکی جدید در سال ۲۰۲۱ شد تا «در تنظیم ترازنامه‌ها به صنعت گردشگری کمک کند.»

برخی از باغ‌ها حالا باز شده‌اند و تعدادی از جاذبه‌ها در فضای باز هم ممکن است در روز ۱۲ آوریل باز شوند؛ مکان‌های سرپوشیده هم تا ۱۷ ماه مه  باز خواهند شد.

۱۰ جاذبه گردشگری برتر در سال ۲۰۲۰

۱. موزه تیت مدرن
۲. موزه تاریخ طبیعی
۳. موزه بریتانیا
۴. باغ گیاه‌شناسی سلطنتی کیو
۵. گالری ملی
۶. باغ وحش چستر
۷. باغ سلطنتی ویزلی
۸. موزد ویکتوریا اند البرت در ساوت کنزینگتون
۹. موزه علوم
۱۰. خانه سامرست

© The Independent

بیشتر از سفر