محدودیت جدید برای تزریق واکسن آسترازنکا در آلمان

مشاهده مواردی از تشکیل لخته خونی در مغز دلیل اتخاذ این تصمیم از سوی وزارت بهداشت آلمان است

آلمان تزریق واکسن آسترازنکا را بسیار محدود کرد-ANDREAS SOLARO / AFP

آلمان از روز چهارشنبه، ۱۱ فروردین، ۳۱ مارس، تزریق واکسن کرونای تولیدی شرکت آسترازنکا را که برای افراد ۶۰ سال به بالاتر و گروه‌های پرریسک به صورت کامل متوقف کرده بود برای افراد زیر ۶۰ سال نیز محدود کرد.

این محدودیت تزریق به دلیل انتشار گزارش‌هایی درباره بروز یک اختلال خونی نادر در مغز پس از تزریق این واکسن صورت گرفت.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه گفت: «برای تقویت اعتماد عمومی نسبت به واکسن کرونا، شفافیت بهترین راه برای رویارویی با چنین وضعیتی است.»

طبق توصیه کمیته واکسیناسیون، وزیر بهداشت آلمان و وزرای بهداشت ایالت‌ها موافقت کردند که افراد زیر ۶۰ سال نباید واکسن  آسترازنکا را دریافت کنند مگر اینکه در گروه‌هایی باشند که دارای اولویت اصلی هستند، که شامل بیماران پرخطر و کادر درمان است آن‌هم به شرطی که ابتدا با پزشک مشورت کنند.

افراد زیر ۶۰ سال که اولین دوز واکسن آسترازنکا را دریافت کرده‌اند، این گزینه را دارند که در صورت داشتن اولویت بالا، دریافت دوز دوم را با دیگر واکسن‌ها انجام دهند یا منتظر بمانند تا کمیته واکسیناسیون فدرال توصیه‌های خود را تا پایان ماه آوریل به‌روز کند.

پیش از اینکه این تصمیم در سراسر آلمان اتخاذ شود، دو شهر مهم آلمان یعنی مونیخ و برلین، این محدودیت‌ها را در مورد تزریق واکسن آسترازنکا اعمال کرده بودند.

محدودیت‌های جدید در استفاده از واکسن آسترازنکا برنامه واکسیناسیون در آلمان را که تا الان هم با تاخیرهای فراوان انجام شده بود بیشتر به عقب می‌راند.

این تصمیم در پی انتشار گزارش‌های موسسه پاول ارلیخ بود که مواردی از لخته شدن خون در مغز به نام «ترومبوز سینوس وریدی» را نشان می داد.

این مسسه اعلام کرد ۳۱ مورد از این عارضه را در میان ۲,۹ میلیون نفری که واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند، ثبت کرده است. به استثنای دو مورد، همه گزارش‌ها مربوط به زنان ۲۰ تا ۶۳ ساله بود.

در هفته‌های گذشته، پس از انتشار گزارش هایی در مورد بروز مواردی از خونریزی داخلی پس از تزریق واکسن آسترازنکا، کشورهای اروپایی برای چند روز استرازنکا را از برنامه واکسیناسیون عمومی خود خارج کردند. پس از آنکه آژانس دارویی اروپا مجددا تایید کرد که واکسن آسترازنکا بی‌خطر است، تزریق آن از سر گرفته شد.

دیگر کشورهای اروپایی هنوز واکنشی به تصمیم دولت آلمان نشان نداده‌اند. این دولت‌ها نیز ممکن است تحت فشار افکار عمومی از برنامه تزریق آسترازنکا عقب‌نشینی کنند.

بیشتر از جهان