عربستان بیش از یک تریلیون دلار در تنوع‌بخشی به اقتصاد سرمایه‌گذاری می‌کند

بخش خصوصی عربستان سعودی نقش مهمی در برنامه بلندپروازانه این کشور در رهایی از وابستگی به نفت خواهد داشت

شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی- BANDAR AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز سه‌شنبه گفت که بخش خصوصی این کشور تا ده سال آینده ۱.۳ تریلیون دلار (پنج تریلیون ریال سعودی) برای تنوع‌بخشی به اقتصاد سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

به گزارش الشرق‌الاوسط، هدف از این برنامه، تقویت همکاری میان بخش‌های دولتی و خصوصی و تسریع دستیابی به اهداف راهبردی عربستان در زمینه خودبسندگی اقتصادی و رشد و رونق پایدار این کشور است.

شاهزاده بن سلمان در مراسم افتتاح برنامه «شریک» گفت که داشتن بخش خصوصی فعال و بالنده از اولویت‌های عربستان سعودی است.

او کلیات «برنامه شراکت عربستان سعودی» با بخش خصوصی را روز سه‌شنبه در جریان نشست مجازی با شماری از وزیران دولت و مدیران شرکت‌های عمده تجاری اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولیعهد عربستان سعودی در این نشست، بر ایجاد یک بخش خصوصی پر طراوت و پررونق به عنوان یکی از اولویت‌های ملی پادشاهی عربستان، و نیز اهمیت مشارکت و نقش آنها در توسعه کشور، تاکید کرد.

به گفته ولیعهد عربستان سعودی، این کشور «شاهد جهش سرمایه‌گذاری در سال‌های آتی به میزان سه هزار میلیارد ریال (سعودی) خواهد بود که از طریق صندوق سرمایه‌گذاری عمومی تا سال ۲۰۳۰ جذب خواهد شد.»

محمد بن سلمان افزود، «مجموع سرمایه‌گذاری که تا ۲۰۳۰ به اقتصاد ملی تزریق خواهد شد ۱۲ هزار میلیارد ریال (سعودی) خواهد بود، که غیر از بودجه ۱۰ هزار میلیاردی دولت در ده سال آینده است.»

ولیعهد عربستان سعودی پنج سال پیش یک طرح بلندپروازانه را با عنوان «چشم‌انداز ۲۰۳۰» برای اصلاح نظام اقتصادی این کشور ثروتمند خاورمیانه، که تاکنون بر فروش نفت متکی بوده، ارائه کرد.