موج چهارم کرونا، بخش‌های غربی ایران را قرمزتر کرد

حدود ۶۳ درصد بیماران شناسایی‌شده در استان خوزستان، مبتلایان به ویروس کرونای انگلیسی هستند

با افزایش تعداد افراد بستری‌شده در بیمارستان‌های ایران به دلیل عوارض ناشی از آلودگی به ویروس کرونا، تعداد بیشتری از شهرهای ایران به سمت وضعیت پرخطرتری تغییر وضعیت دادند و قرمز شدند.

با اعلام رنگ‌بندی شهرها، قبل از تعطیلات نوروز، جهت مشخص کردن شهرهایی با ممنوعیت ورود و خروج مسافر و بر اساس آمار قبلی وزارت بهداشت مشخص بود که تراکم شهرهای قرمز و نارنجی بیشتر در قسمت غربی ایران هستند. همان زمان و در آستانه سفرهای نوروزی، مقامات بهداشتی اعلام کردند که در دو هفته اول فروردین به دلیل خریدهای نوروزی در اسفندماه شاهد موج جدیدی از مبتلایان خواهیم بود.

همچنین عنوان شد که به‌احتمال‌زیاد در اوایل اردیبهشت، دو هفته بعد از ایام تعطیلات نوروزی، موج پنجم بیماری شهرهای ایران را فرا خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون باگذشت ده روز از سال جدید، نشانه‌های وقوع این پیش‌بینی‌ها خود را نشان می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز درباره خیز دوباره کرونا در استان خوزستان گفت: «پیش از تعطیلات عید تقریباً پیک سوم بیماری را پشت سر گذاشته بودیم اما با شروع دیدوبازدیدها روند بیماری مجدداً افزایشی شد.»

فرهاد ابول نژاد بدون اشاره به اینکه بارها با درخواست قرنطینه خوزستان از سوی ستاد کرونا، مخالفت شد، با مقصر دانستن شهروندان در شیوع کرونا در موج جدید گفت: «قطعاً اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از حضور در تجمعات و برپایی مراسم و دورهمی ها اجتناب کنند قبل از ماه رمضان پیک بیماری را کنترل می‌کنیم.»

در حال حاضر حدود ۶۳ درصد بیماران شناسایی‌شده در استان، مبتلایان به ویروس کرونای انگلیسی هستند که از نظر قدرت انتشار، بسیار قدرتمندتر است.

هم‌زمان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز از افزایش ۶۰ درصدی شمار بستری‌شدگان روزانه کرونا در بیمارستان‌های استان خراسان رضوی خبر داد.

مهدی قلیان اول، «مسافرت‌ها، رفت‌وآمدها و دیدوبازدیدها» را در روند افزایشی در این استان مؤثر دانست. در روزهای اول سال جاری اعلام شد یک و نیم میلیون مسافر به این استان وارد و همین میزان از آن خارج‌شده‌اند.

سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری ایلام نیز با هشدار درباره «ورود مهمانان نوروزی به ایلام» آن را تهدید جدی برای افزایش شیوع کرونا دانست و گفت: «از هفته گذشته تاکنون تعداد مبتلایان و بستری‌های کرونا در این استان افزایش یافت و اگر چنانچه این روند ادامه داشته باشد ایلام به بحران کرونا مواجه خواهد شد.»

رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا درباره میزان شیوع کرونا در ایام ماه رمضان، تجربه سال گذشته را موفقیت‌آمیز دانست و گفت: «بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مناسبت‌های مذهبی و دینی بیشترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعمال‌شده است.»

امروز کرونا  در حالی جان ۹۱ نفر دیگر را در ایران گرفت که  ۲۵ شهرستان ایران در وضعیت قرمز، ۵۶ شهرستان نارنجی، ۲۷۷ شهرستان و ۹۰ شهرستان در وضعیت آبی، کم‌خطر قرار دارند.