بیت‌کوین؛ چگونه این رمزارز را بخرید، نگه دارید و خرج کنید

ممکن است بیت‌کوین نخستین رمزارز جهان باشد اما لزوما بهترین آن‌ها نیست

اکنون می‌توان در مقابل یک سکه رمزارز بیت‌کوین، یک خودرو تسلا خرید-REUTERS/Dado Ruvic/File Photo/File Photo

«تسلا» هم از این هفته به جمع هزاران شرکت دیگر در سراسر جهان پیوسته است که اجازه می‌دهند مشتریانشان پرداخت‌های خود را با استفاده از رمزارز دیجیتالی «بیت‌کوین» انجام دهند.

این شرکت تولید خودروهای برقی یک گام بیشتر برداشته و شاخه خود را در شبکه رمزارز ایجاد کرده است؛ به این معنی که از این به بعد برای دریافت وجه، مجبور نیست به «کیف دیجیتالی» واسطه یا خدمات ارزهای دیجیتالی متکی باشد.

افزایش بهای اخیر بیت‌کوین که در هنگام انتشار این مقاله به سکه‌ای بیش از ۵۰ هزار دلار رسیده است، به معنای آن است که می‌توان در مقابل یک سکه رمزارز بیت‌کوین، یک خودرو تسلا خرید. پنج سال پیش، قدرت خرید بیت‌کوین برای یک ماشین تسلا، ۱۰۰ سکه بود.

سوال اینجا است که چگونه می‌توان بیت‌کوین را خرید و پس انداز و خرج کرد؟ ما این راهنما را با در نظر گرفتن نکات موردنیاز شما تهیه کرده‌ایم: 

بیت‌کوین چیست و چگونه آن را بخرید؟

در سال ۲۰۰۸ برای نخستین بار، شخص (یا اشخاصی) با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو»، بیت‌کوین را به عنوان نوعی «وجه رایج الکترونیکی میان افراد» اختراع  کردند که به معنی آن است که هیچ نوع مقررات مرکزی بر آن حکمفرما نیست و عملکرد آن در گرو هیچ بانک، دولت یا نهادی قرار ندارد.

برای خرید بیت‌کوین سه راه وجود دارد: می‌توانید از راه‌های دیجیتالی آن را استخراج کنید؛ می‌توانید آن را بخرید؛ یا می‌توانید به عنوان وجه پرداختی یا هدیه آن را از شخص دیگری دریافت کنید. 

برق و توانایی قابل ملاحظه کامپیوتری که برای استخراج بیت‌کوین لازم است، این گزینه را برای بسیاری از مردم که با رمزارز آشنا نیستند، غیرممکن می‌کند. آسانترین راه دسترسی به بیت‌کوین، خرید آن از طریق بازار معاملات یا پرداخت وجه نقد در دستگاه‌های خودپرداز ویژه بیت‌کوین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازارهای تثبیت شده معاملات بیت‌کوین مثل «باینَنس»، «کوین بِیس» یا «آپ هولد» در مجموع آسانترند و به خریدار امکان می‌دهند بیت‌کوین و دیگر رمزارزها را از طریق نقل و انتقالات بانکی یا با کارت‌های اعتباری و پرداخت، خریداری کند. البته بازرسی‌های هویتی و امنیتی مختلف برای گشودن حساب، می‌تواند وقت‌گیر باشد.

هنگامی که موفق شدید رمزارز بخرید، می‌توانید آن را به آسانی به «کیف‌پول»های دیجیتالی دیگر -چه آنلاین و چه در فضای غیرمجازی- منتقل کنید یا آن را با انتقال به حساب شخص دیگری، خرج کنید. به این منظور باید آدرس «کیف‌پول» طرف پرداخت را داشته باشید که از یک رشته طولانی از اعداد و الفبایی تشکیل شده است و می‌تواند به صورت یک «رمزینه پاسخ سریع» (کیوآر کُد) درآید.

تسلا هشدار داده است که اگر بیت‌کوین خود را دقیقا در سخت‌افزار دیجیتالی «کیف‌پول» بیت‌کوین نگذارید، تمام وجه پرداختی برای خودرو مورد درخواست خود را از دست خواهید داد.

مقررات و شرایط شرکت تسلا با حروف درشت هشدار می‌دهد که «این مسئولیت شما است» که کد مورد استفاده شما با آدرس کیف‌ پول دیجیتالی تسلا «همخوانی داشته و تایید شده باشد.»

چگونه می‌توان بیت‌کوین را خرج کرد؟

نخستین خرید با رمزارز بیت‌کوین، در ماه مه سال ۲۰۱۰ انجام شد و در جریان آن، «لازلو هانیِچ» برای خرید دو عدد پیتزا، ۱۰ هزار بیت‌کوین پرداخت کرد که به نرخ امروز برابر با ۲۵۰ هزار دلار است.

۱۰ سال پس از پیتزاهای لازلو، هزاران بازرگان در سراسر جهان تراکنش‌های بانکی خود را با استفاده از بیت‌کوین و دیگر رمزارزها انجام می‌دهند. اعلامیه شرکت تسلا، تازه‌ترین مورد در فهرست بلندبالای شرکت‌ها و نهادهای بزرگ از جمله مایکروسافت، اوُوِراستاک و ویکیپدیا است که پرداخت با این وجه دیجیتالی را می‌پذیرند. 

خدمات کارت‌های هدیه مثل «ای گیفتِر» و «گیفت» به معنای آن است که بیت‌کوین را حتی می‌توان در مراکز فروشی مثل آمازون و «بِست بای» که لزوما آن را به عنوان پرداخت مستقیم تلقی نمی‌کنند، هم خرج کرد.  

رمز ارزهای دیگر چه؟ 

ممکن است بیت‌کوین نخستین رمز ارز جهان باشد اما لزوما بهترین آن‌ها نیست. روند کند تراکنش و کارمزد سنگین آن به معنای آن است که در واقع این پول دیجیتالی جایی که پای خریدهای روزمره در میان است، چندان عملی نیست.

کیم داتکام، شخصیت شناخته شده اینترنتی در توییتر به ایلان ماسک خاطرنشان کرد که کارمزد (کار با شبکه اصلی) بیت‌کوین ۸.۹۲ دلار است که مثلا برای خرید یک شیشه نوشابه آن را بی‌صرفه می‌کند اما برعکس، میانگین کارمزد برای «بیت‌کوین کَش» که شاخه‌ای از این پول دیجیتالی است (نقل و انتقالات پولی در این شاخه تراکنشی بیت‌کوین که در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد، بسیار سریعتر از شبکه اصلی بیت‌کوین است و تنها ظرف چند ثانیه انجام می‌شود) ، تنها یک هزارم دلار است.

او در این توییت نوشت: «بیش از نیمی از پرداخت‌های پولی در جهان زیر ۱۰ دلار است. بیت‌کوین کَش در خدمت بازار بزرگ است نه تنها یک درصد. ایلان ماسک@»

ایلان ماسک در پاسخ گفت: «نکته درستی است.»

راجر وِر، یکی از نخستین مشوقان و سرمایه‌گذاران بیت‌کوین، در کنار سایر نظرات در مورد موثر بودن آن به عنوان وجه پرداختی، همواره بر این نکته تاکید کرده است. او درسال ۲۰۱۸ به ایندیپندنت گفت: «آنچه مهم است این است که این (رمزارز) به عنوان یک نظام پولی الکترونیکی فرد به فرد موثر باشد. بیت‌کوین کَش بهتر عمل می‌کند.» 

نهاد موسوم به «کوین مارکت کَپ» که بازار رمزارز را ردیابی می‌کند اعلام کرده است که بیش از چهار هزار نوع گزینه دیگر به جای بیت‌کوین وجود دارد که بسیاری از آن‌ها خود را پول آینده جهان معرفی می‌کنند؛ اما بازرگانانی که با پرداخت‌های رمزارزی کار می‌کنند، عموما تنها کمتر از ۱۲ نوع آن را قبول دارند.

مراقب کلاه‌بردارها باشید

هر کس برای نخستین بار به دنیای رمزارز و بیت‌کوین وارد می‌شود باید مراقب تبهکاران و کلاش‌هایی که این زمینه بکر به خود جلب کرده است هم باشد.

در توییتر از شخص ایلان ماسک به عنوان طعمه برای جذب قربانیان بالقوه استفاده شده است. تبهکاران با جعل حساب کاربری ماسک، رمزارز جعلی به مردم عرضه کردند.

در سال ۲۰۱۸، تحقیقات ایندیپندنت چنین نتیجه گرفت که بیش از ۴۰۰ نفر، هزاران دلار رمزارز به شیادها پرداخت کرده‌اند، اما ماسک سال گذشته گفت که این معضل همچنان عمیقتر شده است. 

او در توییتی نوشت: «میزان تقلب در پول‌های دیجیتالی به سطح جدیدی رسیده است. این خوب نیست. شبکه‌های ترول (اوباش اینترنتی) در توییتر، یک مشکل جدی علیه عموم است که جیب مردم را خالی می‌کند.»

در دنیای این فناوری، شخصیت‌های پرنفوذ دیگری از جمله «ویتالیک بوترین»، بنیان‌گذار سکوی ایجاد رمزارز و «جان مک‌آفی»، پیشکسوت ایمنی سایبری، هم هدف قرار گرفته‌اند. 

تقلب‌های دیگر در این زمینه، خرید و فروش بیت‌کوین تقلبی، رمزارزهای مشکوک و سایر حیله‌های استاندارد و معمول شیادان از جمله به دست آوردن کلید صاحب بیت‌کوین برای خالی کردن کیف‌های دیجیتالی او را شامل می‌شود.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد