دیدار سفیر آمریکا از تایوان پس از ۴۲ سال

چین «خط قرمزها» را به کشور تایوان یادآوری می‌کند

جان هنسی-نیلند سفیر ایالات متحده، سورانگل ویپس رئیس جمهوری پالائو و جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان - عکس از توییتر وزارت خارجه تایوان

در پی دیدار آخر هفته گذشته سفیر آمریکا از تایوان، چین به ایالات متحده در مورد عبور از «خط قرمزها» هشدار می‌دهد. این اولین دیدار رسمی این کشور از تایوان پس از ۴۲ سال است. 

جان هنسی-نیلند سفیر ایالات متحده در جزیره پالائو واقع در اقیانوس آرام از جمله اعضای هیئتی بود که در سفری پنج روزه با سورانگل ویپس، رئیس جمهور پالائو دیدار کرد. 

در سال ۱۹۷۹ ایالات متحده به نفع چین رابطه‌اش را با تایوان قطع کرد. اما در چند سال اخیر در پی افزایش تنش‌ها با چین، آمریکا وارد روابطی با تایپه شده، که حکومت دموکراتیکی دارد و این امر موجب آزردگی پکن است. 

روز دوشنبه ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین حین پاسخ به سؤالی در رابطه با دیدار سفیر آمریکا از تایپه گفت: «می‌خواهم بر این نکته تأکید کنم که تنها خط قرمز چین رعایت عرف روابط بین‌المللی و توافقی است که میان همه کشورها وجود دارد و اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان آن را پذیرفته و رعایت می‌کنند.» 

او تأکید کرد موضوع تایوان «مهم‌ترین و حساس‌ترین مسئله در روابط ایالات متحده و چین» است. 

آقای ژائو گفت: «تنها خط قرمز چین رعایت اصول اساسی روابط سیاسی میان چین و ایالات متحده است. چین با هر گونه تعامل رسمی میان ایالات متحده و تایوان به شدت مخالف است. این موضع‌گیری همیشگی و واضح ما است.» 

این سخنگو از ایالات متحده خواست «حساسیت موضوع تایوان را کاملاً درک کند و از این تنها خط قرمز چین و سه ابلاغیه مشترک میان چین و ایالات متحده تخطی نکند». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ژائو به ایالات متحده هشدار داد: «آمریکا باید از هرگونه تعامل رسمی با تایوان بپرهیزد، هیچ‌گونه چراغ سبزی به نیروهای استقلال‌طلب تایوان نشان ندهد، از هرگونه تلاش برای عبور از خط قرمزها خودداری کند و مسائل مربوط به تایوان را محتاطانه حل و فصل کند، وگرنه نه تنها روابط میان آمریکا و چین، بلکه صلح و ثبات در تنگه تایوان آسیب می‌بیند.» 

اما وزیر امور خارجه تایوان روز دوشنبه ضمن استقبال از دیدار سفیر ایالات متحده توییت کرد: «دیدار پیروزمندانه سه زمامدار! یکی شدن وزیر وو، رئیس جمهور ویپس و سفیر هنسی-نیلند در قالب دیداری سه‌جانبه. #تایوان، #پالائو و #ایالات_متحده سه نیروی خیرند که برای افزایش صلح، امنیت و رفاه در منطقه #هند-آرام و در سراسر جهان متحد می‌شوند.» 

روز دوشنبه ده فروند هواپیمای نظامی چین (شامل هشت جت جنگنده و دو هواپیمای مراقب) وارد محدوده شناسایی پدافند هوایی تایوان شدند. روز جمعه پکن به همان ترتیب ۲۰ فروند هواپیما فرستاد. در دو ماه اخیر، تایوان بارها از شکسته شدن حریم هوایی خود از سوی هواپیماهای جنگنده چین شکایت کرده است. 

دیدار پیروزمندانه سه زمامدار! یکی شدن وزیر وو، رئیس جمهور ویپس و سفیر هنسی-نیلند در قالب دیداری سه‌جانبه. وزارت امور خارجه جمهوری تایوان، ۲۹ مارس ۲۰۲۱

چین تایوان را جزو خاک خود به حساب می‌آورد و تایپه بیم آن دارد که چین به زور بخواهد این کشور را به تصرف خود درآورد. با وجود هشدارهای مکرر پکن به واشینگتن که مشغول ازسرگیری روابط به تایپه است، واشینگتن در سال‌های اخیر همچنان همکاری خود با تایوان را افزایش داده است. 

در سال ۲۰۲۰ ایالات متحده با فروش اسلحه به ارزش سه میلیارد و ۶۹ میلیون پوند به تایوان موافقت کرد و هفته پیش واشینگتن برای افزایش همکاری‌ها میان گارد ساحلی خود با تایپه توافق‌نامه‌ای امضا کرد، حرکتی که به مذاق چین خوش نیامد. 

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent