بررسی توافق ایران و چین در کاخ سفید برای اطمینان از اجرای تحریم‌ها

پولیتیکو می‌گوید آمریکا به دنبال ارایه طرحی برای خروج از بن‌بست با ایران است، اما جن ساکی می‌گوید در این مرحله توافق خاصی مورد بحث نیست

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری-CHIP SOMODEVILLA/ Getty Images via AFP

یک روز پس از اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت، برای سال‌ها نگران گسترش روابط ایران و چین بوده است، سخنگوی کاخ سفید گفت، آمریکا توافق اخیر ایران و چین را بررسی می‌کند تا از اجرای تحریم‌ها اطمینان حاصل کند.

ایران و چین هفتم فروردین ماه توافق ۲۵ ساله‌ای را امضاء کردند که به گمان بسیاری از ناظران بین‌المللی ناقض منافع ملی ایران و ضامن بقای جمهوری اسلامی است. تنها بخش‌های محدودی از این توافق به طور عمومی منتشر شده است و تحلیلگران می‌گویند این اقدامی از جانب تهران برای تحت فشار قرار دادن آمریکا و متحدانش است.

جن ساکی در کنفرانس خبری دوشنبه عصر در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا با توجه به قرارداد اخیر ایران و چین همچنان سیاست بازگشت به برجام و لغو بخشی از تحریم‌ها را دنبال می‌کند، گفت: «این موضوع مورد بحث نیست. ما همچنان امیدواریم و روی بازگشت به رویکرد دیپلماتیک با مشارکت اعضای گروه ۱+۵ متمرکز هستیم. البته چین یکی از اعضای این گروه است و البته ما این توافق را بررسی می‌کنیم تا از پابرجا بودن تحریم‌ها اطمینان حاصل کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بایدن همواره تاکید دارد که آماده مذاکره با جمهوری اسلامی و بازگشت به برجام است. نشریه پولیتیکو نیز اخیرا در گزارشی مدعی شده که آمریکا طرحی را برای خروج از بن‌بست در دست بررسی دارد. به گزارش این نشریه، این طرح بر اساس توقف بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران شامل غنی‌سازی ۲۰ درصدی و فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته است و در مقابل بخشی از تحریم‌ها را لغو می‌کند. از نگاه پولیتیکو دلیل این اقدام اضطراری نیز در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۴۰۰ در ایران است.

اما ساکی در کنفرانس خبری روز دوشنبه گفت: «هنوز در این مرحله به دنبال یک توافق خاص نیستیم و رویکرد ما تغییر نکرده است.» مقامات آمریکا پیش از این نیز اعلام کرده بودند که در پیش بودن انتخابات در ایران به معنی امتیازدهی به تهران برای نشستن پای میز مذاکره نیست. از سوی دیگر گروهی از تحلیلگران بر این باورند که اصولا این انتخابات و نتیجه آن یکی از عوامل به تاخیر افتادن مذاکرات ایران و آمریکا است، نه عامل شتاب‌دهنده آن. 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد اظهار نظر بایدن درباره اینکه سال‌ها نگران روابط ایران و چین بوده و این نگرانی به چه معنی است، پاسخ روشنی ارایه نداد.

سخنگوی کاخ سفید درمواجهه با پرسش یک خبرنگار که به طور روشن به نگرانی بایدن درباره قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین اشاره کرد، گفت: «چین عضوی از گروه ۱+۵ و شریک مهمی در دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران بوده است. به طور حتم در رویکرد دیپلماتیک پیش رو با ایران نیز شریک مهمی خواهد بود. هنوز درحال کار روی موضوع هستیم و تحول جدیدی اتفاق نیفتاده است.»

آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین و روسیه اعضای گروه ۱+۵ را تشکیل می‌دهند که مذاکرات منتهی به برجام را با ایران انجام دادند. اما بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این باورند که با توجه به تغییر شرایط و تحولات منطقه‌ای، توافقی که تنها نگرانی‌های هسته‌ای در مورد ایران را شامل شود، موثر نخواهد بود. در عین حال بحث حضور کشورهای منطقه در مذاکرات مطرح است. کشورهایی که تهدید‌ها و تحرک‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی را تهدید امنیتی می‌دانند.