گذرنامه واکسن برای ورود به میخانه «اجتناب‌ناپذیر نیست»

وقتی تعداد مبتلایان «خیلی پایین بیاید» مردم می‌توانند دوباره یکدیگر را بغل کنند

نتیجه بررسی‌های صورت گرفته درباره استفاده از گذرنامه واکسیناسیون تا ماه آینده منتشر می‌شود - Oli SCARFF / AFP

همزمان با بررسی جنبه‌های کاربردی و اخلاقی در به‌کارگیری گواهی یا گذرنامه واکسیناسیون از سوی دولت بریتانیا، مشاور ارشد و پیشین دولت در امورعلمی، صدور و به‌کارگیری چنین مدرکی را «اجتناب‌ناپذیر» نمی‌داند. 

این اظهار نظر سر مارک والپرت، متعاقب واکنش خشمگینانه تعدادی از نمایندگان محافظه‌کار مجلس عوام به سخنان هفته گذشته بوریس جانسون در خصوص احتمال صدور گذرنامه‌های واکسیناسیون، و این که با همگانی شدن چنین «پاسپورت»‌هایی، صاحبان میخانه‌ها می‌توانند از ورود افراد واکسینه نشده به میخانه جلوگیری کنند، ابراز شده است.

مایکل گوو، وزیر امور کابینه، هم قرار است نتیجه بررسی‌های صورت گرفته درباره استفاده از گذرنامه واکسیناسیون را تا ماه آینده منتشر کند. با این حال، وزرای دولت روشن کردند که هر گونه طرح ملی در این زمینه تا هنگامی که همه بزرگسالان ساکن بریتانیا واکسینه نشده‌اند، اجرا نخواهد شد. 

یکی از طرح‌هایی که از سوی مایکل گوو در حال ارزیابی است، استفاده از برنامک سازمان سلامت بریتانیا است که بر روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود. از طریق این برنامک، «گواهی وضعیت کووید» کاربر از طریق «لینک» یا پیوندی که نشانگر مشخصات مربوط به واکسیناسیون، آزمایش‌ها و نیز تصویر کاربر است، قابل مشاهده خواهد بود.

همچنین، با استفاده از این برنامک، امکان به استفاده مشترک افراد گوناگون از گواهی‌های یکدیگر هم ناممکن می‌شود. 

بوریس جانسون تاکید کرده است که هنوز هیچ تصمیمی قطعی نشده، اما به نمایندگان مجلس عوام گفت که به اعتقاد او، گذرنامه واکسیناسیون «کاربرد» خواهد داشت. 

او همچنین گفت که اجرای چنین طرحی، برای افرادی نیز که به ویروس کرونا مبتلا شده و بهبود یافته‌اند و دارای پادتن آن هستند و افرادی که پاسخ آزمایش کرونای آن‌ها منفی شده باشد، کارایی دارد و امکان ورود [به مکان‌های سرپوشیده] را برای آنان فراهم خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مصاحبه‌ای با روزنامه تایمز، سر مارک گفت: «ابعاد اثباتی و سلبی (خوب و بد) به‌کارگیری چنین طرحی، زمانی روشن خواهد شد که ما دقیقا بدانیم که واکسیناسیون تا چه حدی [در جلیوگیری از ابتلا به کووید-۱۹] موثر است.»

او افزود: «نمی دانیم انجام واکسیناسیون چه مدتی طول می‌کشد، اما می‌دانیم که زمان‌بر است. بنابراین، تصمیم‌گیران درگیر چنین پرسش‌هایی هستند و واقعا هم پرسش‌های دشواری است.» 

رابرت جنریک، وزیر امور محلی در دولت بریتانیا، هفته گذشته تصریح کرده بود که [صدور] گواهی واکسیناسیون تا زمانی که «مردم سراسرکشور واکسینه نشده‌اند»، شروع نخواهد شد. در عین حال، هشدار داد که اجرای طرح گذرنامه واکسیناسیون برای سفرهای بین‌المللی، «فراتر از حیطه تصمیم‌گیری دولت بریتانیا است.»

او افزود: «در حال بررسی ابعاد کاربردی و نگرانی‌های اخلاقی این طرح هستیم و در این  فرایند، از نظر بهترین متخصصان پزشکی وعلمی بهره می‌گیریم و نتیجه آن را طی هفته‌های آینده ارایه خواهیم داد. هیچ برنامه فوری برای اجرای این طرح در دست نداریم. تمرکز و اولویت ما در حال حاضر بر اجرای سراسری واکسیناسیون همگانی است.» 

همزمان با اعلام دولت در کاهش محدویت معاشرت افراد در فضای باز در انگلستان از روز دوشنبه، پروفسور والپورت گفت هنگامی که تعداد مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ «خیلی خیلی پایین» بیاید، مردم می‌توانند دوباره یکدیگر را به آغوش بگیرند. 

او گفت: «در نهایت، انتقال ویروس از یک فرد به فردی دیگر، در صورت نزدیک بودن افراد به یکدیگر صورت می‌گیرد، و نزدیک شدن می‌تواند در فضای باز هم رخ دهد.»

هنگامی که ازسر مارک پرسیده شد که چه زمانی مردم خواهند توانست یکدیگر را به آغوش بگیرند، پاسخ داد: «به نظر من، هنگامی که شواهد [میدانی] نشان دهد که تعداد مبتلایان بسیار بسیار بسیار کاهش یافته است. این معیار اصلی است و این که محتاط بودن امری است عقلانی.»

او در ادامه افزود: «همان طور که می‌گویم، شمار مبتلایان تازه باید بسیار کمتر از رقمی باشد که الان هست. ثبت روزانه حدود ۵۰۰۰ نفر مبتلای جدید، برابر نرخی است که اواخر ماه سپتامبر گذشته داشتیم. اگر آمار روزانه رو به بالا بود، مطمئناً باید بسیار نگران می‌بودیم. این که حدود ۰.۳ یا ۰.۴ درصد جمعیت بریتانیا روزانه مبتلا شوند، نشان از فراگیر شدن بیماری دارد.» 

© The Independent

بیشتر از جهان