بعد از ترزیق واکسن کرونا، مشروب بنوشیم یا نه؟

مصرف الکل باعث تضعیف واکنش دستگاه ایمنی بدن برای ایجاد مصونیت می‌شود

در حال حاضر مدرکی وجود ندارد که نوشیدن الکل تداخلی با تاثیر واکسن‌های کووید-۱۹ داشته باشد - MAXIM MALINOVSKY / AFP

حدود نیمی از تمام بزرگسالان در بریتانیا یک دوز از واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند و دولت برنامه دارد تا پایان ژوئیه ۲۰۲۱ تمام شهروندان بالغ کشور را واکسینه کند.

با بازگشایی انگلستان بعد از ماه‌ها تعطیلی، یک سوال خیلی رایج برای بسیاری از مردم در سال ۲۰۲۱ این است که آیا قبل یا بعد از دریافت واکسن کووید-۱۹، خواهند توانست با خیال راحت یک لیوان آبجو، یا هر نوشیدنی الکلی دیگری بنوشند، یا نه.

آیا قبل یا بعد از دریافت واکسن کووید نوشیدن الکل مجاز است؟

گرچه به شهروندان روس گفته شده است که بعد از دریافت واکسن اسپوتنیک نوشیدنی الکلی استفاده نکنند، اما هیچ توصیه رسمی یا راهنمایی از طرف دولت بریتانیا یا سازمان بهداشت همگانی درباره امکان نوشیدن الکل،  نزدیک به تاریخ دریافت واکسن ارائه نشده است.

با این حال، سازمان نظام بهداشتی و داوریی بریتانیا، همان سازمانی که استفاده از واکسن‌های آسترازنکا-آکسفورد، و فایزر و مدرنا را تایید کرده است، اظهار داشت: «در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نوشیدن الکل تداخلی با تاثیر واکسن‌های کووید-۱۹ داشته باشد.  به هر کسی که در این باره نگران است، توصیه می‌کنیم با پزشک خود در این زمینه مشاوره کند.»

بنابراین در حال حاضر هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم نوشیدن الکل در تاثیر واکسن زدن مشکلی ایجاد کند.

گروه پزشکی مستقل «درینک‌اور» که گروهی خیریه برای مشاوره در زمینه مصرف الکل است، نیز درباره استفاده از الکل و واکسن کووید-۱۹ نظر داده و از همه خواسته است که فارغ از این که الکل می‌نوشند یا نه، وقتی نوبت‌شان شد، واکسن خود را دریافت کنند. آنها همچنین درباره منافع احتمالی ننوشیدن الکل هنگام قبل یا بعد از دریافت واکسن سخن گفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر فیونا سیم، دبیر این گروه گفت: «اول و مهم‌تر از هر چیز، از همه می‌خواهیم به توصیه‌های جاری گوش کنند و تا جای ممکن در خانه بمانند تا از شیوع این ویروس جلوگیری شود. بعد، قویا از شما می‌خواهیم وقتی نوبت واکسن کووید-۱۹ می‌رسد، فارغ از این که اصلا الکل می‌نوشید یا خیر، حتما آن را دریافت کنید.»

گرچه هیچ اطلاعات منتشر شده‌ای درباره تاثیر مشخص الکل بر واکنش بدن انسان نسبت به واکسن کووید-۱۹ در دست نیست، اما مدارکی هست که نشان می‌دهد نوشیدن الکل، به ویژه در مورد کسانی که زیاد می‌نوشند، باعث تضعیف واکنش سیستم ایمنی بدن برای ایجاد مصونیت بعد از دریافت برخی از واکسن‌ها می‌شود.

دکتر سیم ادامه داد: «می‌خواهیم بسیار بر اهمیت دریافت واکسن‌تان تاکید کنیم. می‌دانیم که از شروع این بیماری عالم‌گیر در سال گذشته میزان مصرف الکلی یک‌سوم تا یک‌پنجم افراد، از حد معمول‌شان بیشتر شده است. به همین دلیل تا جایی که به الکل ربط دارد، به شما توصیه می‌کنیم دو روز پیش از تزریق واکسن و تا دو هفته بعد از آن الکل ننوشید تا مطمئن باشید که سیستم ایمنی بدن‌تان بهترین واکنش را به واکسن‌ها نشان می‌دهد و از شما محافظت خواهد کرد. ولی بسیار مهم است که بدانید حتی اگر هم الکل می‌نوشید، از منافع دریافت واکسن برخوردار خواهید شد. پس لطفا به هر صورت از آن صرف‌نظر نکنید.»

او ادامه داد: «اگر معمولا زیاد الکل می‌نوشید، به ویژه در صورت ابتلا به بیماری کووید-۱۹، احتمال ابتلای وخیم‌تان به این بیماری زیاد است. پس لطفا وقتی نوبت‌تان شد، برای واکسن زدن بروید.»

در نهایت، به نظر می‌رسد که هر دو واکسن‌ موجود در هر یک نفر از ۱۰ فرد واکسینه شده عوارضی جانبی داشته باشند، ولی تمام این موارد ایمن تلقی شده است و نباید به عنوان دلیلی برای صرف نظر کردن از دریافت واکسن در نظر گرفته شوند. رایج‌ترین عوارض جانبی شامل حس کوفتگی در بازو، خستگی، سردرد، درد در ماهیچه و مفاصل، و تب است. این عوارض جانبی چندان تفاوتی با احساس خماری صبح بعد از نوشیدن ندارند و در صورت استفاده از الکل نیز ممکن است تشدید شوند. پس وقتی نوشیدنی خود را به نشان پیروزی دریافت واکسن بالا می‌برید، شاید بد نباشد عوارض جانبی احتمالی آن را نیز مد نظر داشته باشید.

© The Independent

بیشتر از زندگی