پاسداران اسب انتخابات ریاست جمهوری را زین می‌کنند

حسین دهقان خود را به عنوان اولین کاندیدای نظامی انتخابات ۱۴۰۰ معرفی کرد

حسین دهقان (چپ)، کاندیدای نظامی انتخابات ۱۴۰۰ و محمد‌باقر قالیباف- عکس از خبرگزاری مهر

کمتر از سه ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، فرماندهان ارشد سابق سپاه پاسداران، در مصاحبه‌ها و دیدارهایشان، غیرمستقیم برای نامزدی خود زمینه‌سازی می‌کنند. بازار وعده و وعید گرم است.

روز دوشنبه، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و نامزد شکست خورده دو انتخابات ریاست جمهوری که برای دیدار با «گروه‌های جهادی» به استان گلستان سفر کرده است، با کاظم نورمفیدی امام جمعه گرگان دیدار کرد.

 او که هنوز نگفته است که نامزد خواهد شد یا نه، در این دیدار در حرف‌هایی که بیشتر شبیه سخنرانی انتخاباتی بود، مشکلات کشور را ناشی از «چالش‌های جدی حکمرانی» خواند و گفت: «با یک برنامه‌ریزی مدون و دقیق و تلاش همه قوا، طی پنج سال آتی، کشور به سرعت ساماندهی شده و حوزه اقتصادی به ثبات می‌رسد.»

همزمان، حسین دهقان، اولین کاندیدای نظامی انتخابات ۱۴۰۰، روز دوشنبه گفت با این که عنوان نظامی «سردار» پیشوند نام اوست، اما «به عنوان چهره‌ای غیرنظامی و مستقل در عرصه رقابت حضور خواهد داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فرمانده پیشین سپاه هم از وعده و وعید کم نگذاشت. او در گفت‌وگو با خبر آنلاین در پاسخ به این که آیا مخالف مذاکره با آمریکاست گفت: « نه! ما اکنون هم در حال مذاکره با آنها هستیم البته فقط از طریق میکروفون، دوربین و در روزنامه‌ها مواضع خود را به یکدیگر اعلام می‌کنیم.»

آقای دهقان همچنین تاکید کرد که نماینده هیچ‌یک از جناح‌های سیاسی نخواهد بود و کابینه‌اش را هم از میان نظامیان انتخاب نخواهد کرد.

از سوی دیگر، در حالی که اصلاح‌طلبان پس از شکست‌های پیاپی در سال‌های اخیر، بختی برای پیروزی در انتخابات خرداد ماه نمی‌بینند و پیش‌بینی‌ها هم حاکی از افت شدید شمار رای‌دهندگان است، محسن رهامی، معمم اصلاح‌طلبی که می‌خواهد نامزد شود، می‌گوید یک «خاتمی نو» خواهد بود.

آقای رهامی روز دوشنبه گفت که اگر محمدباقر قالیباف یا ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه هم نامزد شود، آن‌ها را شکست خواهد داد.

این‌ها در حالی است که صادق زیباکلام، استاد سابق دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید انتخابات امسال بسیار بی‌رونق خواهد بود و نتیجه آن، یک‌دست شدن حکومت در دست تندروها.