برافراشته شدن پرچم بریتانیا بر فراز ساختمان‌های دولتی این کشور

سازمان‌هایی که دو تیر پرچم دارند می‌توانند در کنار پرچم بریتانیا یک پرچم دیگر را هم بالا ببرند

قدمت پرچم بریتانیا به سال ۱۶۰۶ می‌رسد - JUSTIN TALLIS / AFP

طبق ضوابط جدید وزرای دولت بریتانیا دستور داده‌اند که روی تمام ساختمان‌های دولتی هر روز پرچم بریتانیا برافراشته شود و دولت در حال برنامه‌ریزی است تا برافراشتن پرچم اتحادیه اروپا را منوط به دریافت مجوز کند. 

در حال حاضر برافراشتن پرچم بریتانیا فقط در روزهای خاص الزامی است ولی در ضوابط جدید آمده است که باید هر روز برافراشته شود تا «تاریخ پرافتخارمان و پیوندهایمان را از یاد نبریم». 

دولت همچنین «کاغذبازی‌های اداری را کاهش داده است» تا «برافراشتن مضاعف» یعنی بالا بردن دو پرچم روی یک تیر میسر شود. سازمان‌هایی که دو تیر پرچم دارند می‌توانند در کنار پرچم بریتانیا یک پرچم دیگر را هم بالا ببرند. 

وزارت امور دیجیتالی، فرهنگ، رسانه و ورزش اعلام کرد با «توافقی که در راه است» پرچم‌های سازمان ملی خدمات بهداشت را هم کنار پرچم بریتانیا می‌توان بالا برد. 

البته ضوابط مصوب سال ۲۰۰۷ در انگلستان هم که اجازه می‌داد بتوان بی‌نیاز به کسب مجوز پرچم اتحادیه اروپا روی ساختمان‌های عمومی برافراشت در پی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا لغو می‌شود. 

اولیور دودن وزیر فرهنگ هم گفت: «پرچم بریتانیا ملت ما را متحد می‌کند و مردم به درستی توقع دارند روی ساختمان‌های دولتی بریتانیا برافراشته باشد. اگر پرچم دیگری را بالا نبرده باشند، این دستورالعمل برافراشتن هر روزه پرچم بریتانیا تضمین می‌کند تا تاریخ پرافتخارمان و پیوندهایمان را از یاد نبریم.» 

رابرت جنریک وزیر دولت محلی هم در نامه‌ای خطاب به تمام شوراهای انگلستان  آن‌ها را تشویق کرد تا پرچم بریتانیا را در ساختمان‌های خود بالا ببرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «پرچم ملت ما نماد آزادی، همبستگی و استقلال است که حس افتخار مدنی مشترکی به ما می‌دهد. مردم به درستی توقع دارند بر تارک تمام ساختمان‌های عمومی و دولتی سراسر کشور پرچم بریتانیا را برافراشته ببینند زیرا نماد هویت بومی و ملی ما است. به همین دلیل از تمام شوراهای محلی می‌خواهم پرچم بریتانیا را در ساختمان‌های خود بالا ببرند و دستورالعمل امروز چنین امکانی را به آن‌ها می‌دهد.» 

اما سیمون هارت وزیر ولز در دولت بریتانیا می‌گوید به نظر وی از پرچم بریتانیا هرگز نباید برای «مقاصد سیاسی» استفاده کرد. او گفت: «به نظر من چنین کاری عجیب است و به نوعی تلاش دارند از این کار بهره‌برداری سیاسی کنند.» 

او افزود: «از نظر من پرچم هرگز نباید سلاحی سیاسی باشد. به نظر من درست نیست. به نظر من نباید اتحاد را سیاسی کرد و حالتی از حزب سیاسی به آن داد.» 

خانم مهایری بلک نماینده حزب ملی اسکاتلند در مجلس هم گفت حیران است که این ابتکار «وزرای محافظه‌کار نشسته پای مجموعه تلویزیونی "گرفتار" است یا دولتی جدی».

او گفت: «حزب محافظه‌کار فکر می‌کند با انباشتن پرچم بریتانیا روی ساختمان‌ها می‌تواند بر قدرت اتحاد بیافزاید و این نشان می‌دهد که داستان اتحاد چقدر کم‌مایه است. 

بگذارید تمام فکر و ذکر محافظه‌کارها پرچم‌ها و نمادها باشد چون نه حرف به درد بخوری برای گفتن دارند نه خط‌مشی درستی که مطرح کنند اما تمام هم‌وغم دولت حزب ملی اسکاتلند همچنان به ساحل نجات رساندن کشور از بلای همه‌گیری است.» 

قدمت پرچم بریتانیا به سال ۱۶۰۶ می‌رسد که جیمز ششم پادشاه اسکاتلند با عنوان جیمز اول پادشاه انگلستان شد و به مناسبت اتحاد دو کشور پرچم جدیدی پدید آمد. 

در سال ۱۸۰۱ در پی تصویب قانون اتحاد با ایرلند، صلیب پاتریک قدیس هم به طرح پرچم اضافه شد تا پرچمی که امروز می‌بینیم پدید آید. 

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان