«تهران نارنجی شد، مردم از سفر برگردند»

«سفر در این شرایط، نادیده گرفتن حقوق دیگران است و نوعی جرم محسوب می‌شود»

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعلام کرد مسافرانی که به شهرهای قرمز و نارنجی سفر کرده‌اند تنها ۷۲ ساعت فرصت دارند تا از آن شهرها خارج شوند. 

به گفته ایرج حریرچی، بیش از ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در ۶۷ شهر قرمز و نارنجی هستند، وضعیت نگران کننده است، و مسافران باید هر چه سریعتر از این شهرها خارج شوند. 

همزمان، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، اعلام کرد که هشت هزار و ۳۷۹ فرد مبتلا به کرونا در روز هفتم فروردین سفر کرده‌اند. به گفته آقای رئیسی، این تعداد بیمار مبتلا به ویروس کرونا،  قرنطینه را نقض کرده و از ۲۰ تا هزار کیلومتر سفر کرده‌اند. 

در عین حال، آقای حریرچی روز یکشنبه به تلویزیون دولتی ایران گفت که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور کاهش یافته است و از ۸۳ درصد به ۵۶ درصد رسیده و احتمال افزایش تعداد شهرهای نارنجی و قرمز در بین است. میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز کاهش چشمگیری داشته است و بسیاری از مردمی که به مسافرت رفته‌اند، به رستوران می‌روند و در دورهمی‌ها شرکت می‌کنند.

آقای حریرچی هشدار داد که در صورت ادامه روند کاهشی رعایت پروتکل‌های بهداشتی، احتمال می‌رود که تعداد شهرهای قرمز و نارنجی افزایش یابد و با توجه به شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی، نگرانی‌ها جدی است.

به گفته این عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا، استانهای تهران و البرز وضعیت نارنجی دارند و در شرایط نارنجی، همه مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، نمازهای جمعه و جماعت، و مراسم آیینی باید تعطیل باشند. مسافرت با پلاک غیربومی به شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع است و کسانی که قبلا به این شهرها رفته‌اند نیز از زمان اعلام این حکم، ۷۲ ساعت فرصت دارند تا آن مناطق را ترک کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته معاون کل وزارت بهداشت، تهران اکنون در وضعیت نارنجی قرار دارد. اگر چه بیشتر کارکنان ادارات در مرخصی ایام عید به سر می‌برند، ولی  بر اساس قانون ادارات، مشاغل تجاری و بازرگانی باید با ۵۰ درصد ظرفیت کار کنند و ۵۰ درصد نیروها باید دورکار باشند. البته در مشاغل ضروری و گروه‌های شغلی گروه یک، یک سوم کارکنان دورکار می‌شوند و این وضعیت حداقل دو هفته ادامه خواهد داشت. 

اما آمار جان‌باختگان براثر کرونا در تهران همچنان کمتر از میزان مشابه در سال گذشته بوده است. به گفته سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا، آمار جان‌باختگان کرونا در تهران نسبت به سال ۹۹ به میزان ٢٧ درصد کاهش یافته است.

به گفته سعید خال، در هفته اول فروردین سال ١٣٩٩ سازمان بهشت زهرای تهران و شهر تهران در مجموع، سخت‌ترین سال ۵۰ سال اخیر خود را سپری کردند. 

همزمان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمتر شده است و نشانه‌هایی از خیز جدید بیماری کووید-۱۹ در سراسر کشور مشاهده می‌شود، و توصیه اکید وزارت بهداشت این است که سفرها انجام نشود. علیرضا رئیسی با بیان این نکته که بسیاری از افرادی که تست مثبت کرونا دارند به سفر رفته‌اند، افزود: «این نوعی نادیده گرفتن حقوق سایر افراد است و نوعی جرم محسوب می‌شود. کسی که به ویروس کرونا مبتلاست، ممکن است در جایی حضور داشته باشد که افراد دارای بیماری زمینه‌ای یا سالمندان حضور دارند و در نتیجه، انتقال ویروس به سایر افراد هم اتفاق می‌افتد و منجر به بستری شدن این افراد (می)شود.» 

در روزهای گذشته، وزرات بهداشت ایران بارها در باره شیوع مجدد کرونا در کشور اظهار نگرانی کرده است و از مردم خواسته است که سفرهای نورزی خود را متوقف کنند و در شهرهای خود بمانند تا ویروس را در سراسر کشور منتقل نکنند. از جمله، ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، در روزهای پایانی اسفندماه اعلام کرد که تهران در وضعیت مناسبی نیست و سفرهای نوروزی می‌تواند شرایط  پایتخت را تغییر دهد. آقای حریرچی روز یکشنبه اعلام کرد که تهران در وضعیت نارنجی قرار گرفته است، و تعداد دیگر شهرهای نارنجی و قرمز در کشور نیز رو به افزایش است.