معترضان به کاریکاتور پیامبر اسلام چرا مقابل دبستان صف کشیدند؟

آموزگار تعلیمات دینی تا پایان تحقیقات، از کارش تعلیق شد

كاریكاتوری از پیامبر اسلام که در مجله طنز فرانسوی شارلی ابدو چاپ شده است- Pascal GUYOT / AFP

پس از آن که یکی از معلمان مدرسه‌ای در وست یورکشایر بریتانیا، هنگام تدریس تعلیمات دینی کاریکاتوری به دانش‎‌آموزان نشان داد که از نظر باورهای اسلامی توهین‌آمیز تلقی شد، معترضان برای دومین روز پیاپی بیرون از مدرسه تجمع کردند.

ده‌ها نفر در بیرون مدرسه «باتلی» ایستادند و بخشی از خیابان را مسدود کردند تا درخواست خود را مبنی بر اخراج معلم منتقل کنند.

پس از عذرخواهی صریح به خاطر نشان دادن مطالب «کاملاً نامناسب» به کودکان، این مدرسه روز جمعه تعطیل شد و کلاس‌هایش به صورت آنلاین برگزار شد. گفته شد که یکی از کارکنان مدرسه تا زمان انجام تحقیقات معلق شده است.

پلیس غرب یورکشایر صبح روز پنج‌شنبه به دلیل این اعتراض، به محل اعزام شد. پلیس تایید کرد که خیابان برای مدت کوتاهی بسته شده، اما هیچ دستگیری صورت نگرفته و هیچگونه جریمه‌ای صادر نشده است.

چرا برخی به مدرسه اعتراض کردند؟

والدین خشمگین و رهبران جامعه مسلمان گزارش دادند كه یکی از معلمان این مدرسه روز ۲۲ مارس در یك كلاس تعلیمات دینی كاریكاتوری از پیامبر اسلام نشان داده که در مجله طنز فرانسوی شارلی ابدو چاپ شده بود.

این مدرسه روز چهارشنبه به دلیل این اقدام عذرخواهی کرد، اما معترضان صبح روز پنج‌شنبه بیرون از مدرسه تجمع کردند و تا اواخر بعدازظهر به تجمع ادامه دادند.

بسیاری از معترضان نشان دادن کارتون به دانش‌آموزان را اقدامی «توهین آمیز» و«اسلام هراسانه» توصیف کردند و خواستار برکناری معلم شدند که کاریکاتور را به دانش‌آموزان نشان داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

والدین روز جمعه برای دومین روز بیرون مدرسه جمع شدند و پلیس دوباره در آنجا حضور یافت. اکنون مدرسه تعطیل شده و به آموزش از راه دور روی آورده است.

محمد سجاد حسین، بنیانگذار خیریه «پرپس آو لایف» (به معنای هدف زندگی) در نامه‌ای به مدیر مدرسه باتلی گفت: «از کاریکاتورهای توهین‌آمیز پیامبر عزیزمان محمد به شدت متاثر شدیم.»

با این حال، «انجمن سکولار ملی» این اعتراض را «تلاش برای تحمیل تابوی توهین به مقدسات به یک مدرسه» خوانده است.

مدت‌هاست که شارلی ابدو محل بحث و مجادله قرار گرفته است. این مجله فرانسوی به دلیل انتشار کاریکاتورهایی که به عقیده بسیاری، نژادپرستانه یا اسلام‌هراسانه است مورد انتقاد قرار گرفته است.

دفتر این مجله در پاریس در سال ۲۰۱۵ مورد حمله افراد مسلحی قرار گرفت که با داعش همسو بودند. این حمله منجر به کشته شدن ۱۲ نفر شد.

مدرسه چه پاسخی داد؟

گری کیبل، مدیر مدرسه، عذرخواهی کرد و گفت که آموزگار موردنظر تا زمان اتمام تحقیقات از کار تعلیق شده است.

او در بیانیه‌ای گفت: «مدرسه به دلیل استفاده اخیر از منبع كاملا نامناسب در کلاس تعلیمات، دینی بی‌قیدوشرط عذرخواهی می‌كند. معلم مذکور هم صمیمانه ترین عذرخواهی را کرده است.»

این بیانیه ادامه داده است: «ما بلافاصله تدریس این بخش از درس را متوقف کردیم و در حال بررسی چگونگی ادامه کار خود با پشتیبانی از همه جوامعی هستیم که در مدرسه حضور دارند. یادگیری درباره ایمان و اعتقادات برای کودکان مهم است، اما این کار باید به روشی حساب‌شده انجام شود.»

این بیانیه گفت که «معلم مدرسه تا زمان تحقیقات رسمی مستقل، از کارش تعلیق شده» و افزود که «برای کمک به حل این موضوع با هیئت مدیره و رهبران جامعه مسلمانان همکاری نزدیکی خواهد داشت.»

واکنش دولت و سیاستمداران چه بود؟

گوین ویلیامسون، وزیر آموزش انگلستان، امروز اعتراضات را «کاملا غیرقابل قبول» خواند و آن‌ها را محکوم کرد. او گفت که «تهدید و ارعاب معلمان هرگز قابل قبول نیست.»

وزیر آموزش افزود: «ما در هنگام بروز مشكلات، والدین و مدارس را به گفتگو تشویق می‌كنیم. با این حال، ماهیت اعتراضی که ما دیده‌ایم، از جمله تهدید و نقض محدودیت‌های ویروس کرونا کاملا غیرقابل قبول است و باید پایان یابد.»

بارونس وارسی، رئیس سابق حزب محافظه کار، به برنامه «تودی» گفت که در ۲۴ ساعت گذشته با دانش‌آموزان و والدین صحبت کرده است و «بدیهی است که بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل آنچه اتفاق افتاده مضطرب شده‌اند.»

او افزود: «من فکر می‌کنم این مساله کودکان هستند. موضوع اصلی، حفاظت از کودک و اطمینان از این است که مدرسه دوباره به راه می‌افتد و مانند هر مدرسه دیگر، از آموزش دانش‌آموزان در یک فضای مثبت و منسجم اطمینان حاصل می‌کند.»

این مقام مسئول ادامه داد: «متاسفانه این موضوع توسط افراط‌گرایان هر دو طرف مورد سوءاستفاده قرار گرفته تا به نوعی نزاع فرهنگی ایجاد شود.»

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان