آزاده نامداری و کمکی که دیر رسید

آیا «ملامت جمعی» دلیل مرگ مادر جوان بود؟

یک روز از انتشار خبر مرگ ناگهانی آزاده نامداری، چهره تلویزیونی در ایران می‌گذرد. در میان تمام گمانه‌زنی‌ها، با اعلام سرپرست دادسرای جنایی تهران، اکنون احتمال خودکشی پررنگ‌تر شده است. هرچند در حال حاضر کسی نمی‌داند در فاصله بین روز پنجشنبه که همسر و دخترش او را ترک کردند تا عصر روز شنبه که پدر و مادرش با بدن بیجان او در خانه‌اش مواجه شدند واقعاً در خانه آزاده نامداری چه گذشت.

به نظر می‌رسید، زندگی این مجری تلویزیون، در سال‌های اخیر آرامش بیشتری نسبت به گذشته داشته است، لااقل چهره شاد او در کنار دخترش در تبریک نوروز امسال، این‌طور نشان می‌داد. چهره‌ای که حتی برخی را به شک انداخت که شاید او در آستانه مادر شدن دوباره است؛ اما تنها چند روز بعد، نه‌تنها خبرهای خوشی از طرف او به طرفدارانش نرسید، بلکه خبر مرگ ناگهانی او، همه را مبهوت کرد و دوباره بحث‌های گذشته را همچون آتش زیر خاکستر بالا آورد. اکنون با مطرح‌شدن «خودکشی از طریق مصرف داروهای اعصاب و روان» این سؤال در برابر افکار عمومی که زندگی نامداری را سال‌ها دنبال کرده‌اند شکل‌گرفته که در صورت ثابت شدن خودکشی، چه عواملی باعث شدند تا این مادر جوان، در آغاز بهار و نوروز، به زندگی خود پایان دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شایعات در پی مرگ او، ادامه جنجال‌هایی است که در زندگی حرفه‌ای و شخصی او در ده سال گذشته، وجود داشته است.

او که مجری برنامه‌های شبکه استانی کرمانشاه بود، در سال ۱۳۹۰ به شبکه دو صداوسیمای سراسری رفت. گوینده خبرهای ورزش و مجری برنامه‌های اجتماعی بود و در شبکه جهانی «جام جم» نیز حضور داشت.

ازدواج کوتاه‌مدت او با مجری مشهور تلویزیونی، فرزاد حسنی، جنجال دیگری در زندگی او به دنبال داشت.

خطبه عقد آن‌ها در تیرماه ۱۳۹۲ توسط سید حسن خمینی خوانده شد، اما کمتر از یک سال بعد از هم جدا شدند. آزاده نامداری علت این جدائی را عدم کنترل حسنی بر «تکانه‌های روانی‌» و تلویحاً خشونت خانگی اعلام کرد. انتشار تصویری از چشم کبود در اینستاگرام که در آن نامداری درباره علت جدایی‌اش از حسنی توضیح داده بود، واکنش شدید همسر سابقش را در برداشت. حسنی با اشاره به اینکه در هیچ پرونده‌ای در دادگاه محکوم نشده است از کاربران شبکه‌های اجتماعی خواست دو سؤال از خانم نامداری بپرسند: «نظر ایشان درباره گروهک منافقین چیست؟ و نظر ایشان درباره‌ عاطفه مادری و عشق به فرزندشان چیست؟»

دو اتهامی که حسنی به‌صورت تلویحی متوجه خانم نامداری کرد «ارتباط با مجاهدین خلق و سقط‌ جنین» می‌توانست عواقب بسیار شدیدی، ازجمله زندان، برای او در ایران داشته باشد. درصورتی‌که آقای حسنی حتی باوجود ثابت شدن اتهام «کتک زدن همسر» نیز با مجازات حبس مواجه نبود و نهایتاً به پرداخت دیه کبودی چشم محکوم می‌شد؛ اما او ترجیح داد به‌جای پاسخگویی به اتهام خشونت خانگی، همسر سابقش را در مظان اتهامات بسیار سنگینی قرار دهد. بررسی پرونده‌های قضایی چند سال اخیر در قوه قضاییه نشان می‌دهد افرادی با اتهام‌های مشابه، با کیفرخواست‌ها و مجازات سنگینی در ایران روبه‌رو شده‌اند.

به نظر می‌آمد ازدواج با سجاد عبادی پسر رحیم عبادی، مشاور سابق سید محمد خاتمی، چند سالی آرامش برای نامداری به همراه داشت. تا آنکه دوباره در تابستان ۱۳۹۶، انتشار تصاویری از او در کنار همسر و فرزندش «بدون رعایت حجاب اسلامی و احتمال نوشیدن مشروبات الکلی» باعث شد تحت‌فشار و ملامت افکار عمومی مخصوصاً در شبکه‌های اجتماعی قرار گیرد و موقعیت شغلی خود را نیز درخطر ببیند. هرچند او بعداً در ویدئویی اعلام کرد تصاویر گرفته‌شده بدون اطلاع او از یک محیط خانوادگی گرفته‌شده است اما این توضیحات دست‌کم برای افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی باورپذیر نبود.

خانم نامداری بارها در رسانه‌ها و فضای عمومی از حجاب کامل «چادر» دفاع کرده بود و اقدام او در تغییر نوع پوشش در خارج از کشور، «دورویی در جهت کسب منافع مالی» تلقی شد. حضور بدون حجاب او در یک پارک در سوئیس باعث شد تا مدت‌ها به «ریاکاری» از سوی دو بخش مذهبی و غیرمذهبی متهم شود.

گفته می‌شود، خانم نامداری بارها از فشارهای روانی که در جریان این اتفاق برای او پیش‌آمده، نزد دوستانش ابراز ناراحتی کرده بود. ویدئویی نیز از او منتشر شد که باحال منقلب می‌گوید «نیاز به کمک دارد.»

در حال حاضر، با بیشتر شدن احتمال خودکشی، در شبکه‌های اجتماعی درباره اینکه آیا «ملامت جمعی» نقشی در مرگ خانم نامداری داشته است یا خیر بحث‌های زیادی درگرفته است. شاید اگر کمکی که خانم نامداری از آن یادکرده است، به‌موقع به او می‌رسید ممکن بود جلو مرگ ناگهانی او گرفته شود.

 

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به خودکشی فکر می‌کنید؛ با شماره‌ تلفن‌های اورژانس اجتماعی در ایران ۱۲۳، در افغانستان ۱۱۹ و در آمریکا و کانادا ۹۱۱ تماس بگیرید.