پیامدهای خطرناک افزایش خشونت در اردوگاه الهول در سوریه

تلاش‌های بلژیک برای بازگرداندن تمام کودکان بلژیکی زیر ۱۲ سال از اردوگاه الهول به کشور

اردوگاه الهول در استان حسکه در شرق سوریه. عكس از:  AFP.

به دنبال تشدید خشونت در اردوگاه الهول در شرق سوریه که از چندی پیش وضعیت ناگوار معیشتی پناه‌جویان را دشوارتر کرده است، یک کودک ۱۵ سال در این اردوگاه در اثر خشونت جان خود را از دست داد، این در حالی است که دو هفته پیش یک جوان ۱۶ ساله دیگر نیز در اثر اصابت گلوله در اردوگاه الهول جان باخت. سازمان‌های بین‌المللی نسبت به عواقب تشدید خشونت در این اردوگاه هشدار داده اند، به ویژه این‌که شمار قربانیان ناشی از خشونت و تخلفات از آغاز سال ۲۰۲۱، تا کنون به ۴۰ فرد بزرگ‌سال و دو کودک رسیده و ۱۶ تن از ساکنان این اردوگاه تنها در ماه مارس جاری جان باخته اند.

بیانیه دفتر یونیسف در خاورمیانه و آفریقای شمالی که ایندیپندنت عربی یک نسخه از آن را دریافت کرده است، نشان می‎‌دهد که نزدیک به ۴۰ هزار کودک سوری و خارجی در اردوگاه الهول در شرق سوریه زندگی می‌کنند.

در همین حال، بو ویکتور نیلوند، نماینده یونیسف در سوریه در مورد عواقب تشدید نگران‌کننده تنش در این اردوگاه هشدار داده و از مقامات مسئول اردوگاه خواسته است در تلاش برای تأمین امنیت ساکنان اردوگاه، به ویژه کودکان باشند. وی افزود که لازم است کودکان سوری در جامعه این کشور مدغم شوند و کودکان خارجی در یک برنامه منظم و به شیوه آبرومندانه به کشورهایشان بازگردانده شوند.

همچنان، جوآن یوسف، مسئول خارجی سازمان «راصد» برای حقوق بشر، اظهار داشت که دو رخداد اخیر و حوادثی که در نتیجه خشونت‌های مداوم در این اردوگاه اتفاق افتاده است، باعث نگرانی نسبت به آینده این اردوگاه شده است. وی انگیزه این وقایع را ناشی از عوامل مختلفی از جمله بدتر شدن وضعیت زندگی و انعکاس آن بر ساکنان این اردوگاه می‌داند که پیوسته رو به وخامت است. یوسف ضمن اشاره به نبود هیچ چشم‌انداز و برنامه‌ای برای انتقال یا ادغام آن‌ها در جامعه سوریه، تأیید می‌کند که میزان خشونت در این اردوگاه در یک سال گذشته به شدت افزایش یافته است، در حالی‌که خدامات ارائه شده در این اردوگاه در نتیجه بسته شدن گذرگاه «یعربیه» برای کمک‌های بشردوستانه با «وتو» روسیه، پیوسته رو به کاهش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوآن یوسف در مورد علل و عواملی که منجر به تشدید تنش و خشونت در اردوگاه الهول شده است، گفت که عمده‌ترین عامل، انتقال کمک‌ها به این اردوگاه از طریق گذرگاه‌های تحت کنترل دولت سوریه است، مسئله‌ای که حدس و گمان‌ها را در مورد سوءاستفاده یا اخاذی به هدف بدنام کردن اداره خودمختار محلی، افزایش می‌دهد.

ظهور مجدد و فزاینده "داعش" در صحرای سوریه پس از فروپاشی و پایان عملیات آن در حدود دو سال پیش، منجر به افزایش نگرانی‌ها شده و به گفته منابع محلی، از سرگیری فعالیت سلول‌های خوابیده و مسلح داعش که در این منطقه حضور دارند، نگرانی‌ها را بیشتر از پیش افزایش می‌دهد. علاوه بر آن، تحرک افراد وابسته به داعش در نزدیکی اردوگاه الهول که خانواده‌های افراد وابسته این سازمان افراطی در آن به سر می‌برند، می‌تواند عواقب ناگواری در پی داشته باشد، به ویژه این‌که افراد یادشده در مورد طبیعت منطقه، راه‌ها و گذرگاه‌های آن شناخت کافی دارند. البته گزارش‌های اولیه حاکی از تشدید اقدامات خرابکارانه، همچون هدف قراردادن خطوط تأمین انرژی و حمله به اتوبوس‌هایی است که سربازان ارتش را منتقل می‌کنند، این گزارش‌ها در عین حال، نشان‌ می‌دهند که میزان عملیات نظامی علیه گروه‌های تروریستی از هنگام آغاز شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در ماه آوریل سال گذشته در سوریه کاهش یافته است.

همچنین، ناظران بدین باورند که تلاش اعضای داعش برای از سرگیری اقدامات خرابکارانه، نگرانی‌ها را نسبت به احتمال نفوذ این گروه در اردوگاه الهول واقع در شرق استان حسکه سوریه را افزایش می‌دهد، به ویژه این‌که روستای باغوز در حومه دیر الزور تا هنگام سقوط آن در سال ۲۰۱۹، به عنوان بزگترین پایگاه و سنگر داعش در منطقه تلقی می‌شد.

از سوی دیگر، ولادیمیر ورونکوف، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور مبارزه با تروریسم، تلاش‌های داعش برای احیای فعالیت‌های تروریستی را نگران کننده توصیف کرده و افزود که اطلاعاتی که از شورای امنیت سازمان ملل متحد به وی رسیده است، نشان می‌دهند که فعالیت‌های داعش در نیمه دوم سال ۲۰۲۰، در سوریه افزایش یافته است. وی کشورهای عضو شورای امنیت را در مورد این‌که داعش ممکن است توانایی‌هایش را برای راه‌اندازی حملات تروریستی در نقاط مختلف جهان را در جریان سال جاری به دست آورد، هشدار داده و افزود که داعش با استفاده از اینترنت در گستره خارج از مناطق درگیری، در صدد نشر تبلیغات شده و جوانان را برای پیوستن به این سازمان دعوت خواهد کرد. ولادیمیر ورونکوف همچنان، به اوضاع ناخوشایند زندگی زنان و کودکانی اشاره کرد که وابسته به جنگجویان داعش بوده و در وضعیت وخیم انسانی و امنیتی در بازداشتگاه‌های اردوگاه الهول به سر می‌برند.

از سوی دیگر، در بلژیک، فردی که با این پرونده آشنایی دارد، با اشاره خطر گرایش این کودکان به افراط‌گرایی، هشدار داد که باید تلاش برای بازگرداندن کودکان مزبور به اروپا در اسرع وقت آغاز شود. در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه، خانم هایدی دو بائو، مدیرکل "کانون کودک" که طی دو سال گذشته سه بار از اردوگاه الهول بازدید کرده است، تأیید کرد که در آخرین سفر وی به اردوگاه الهول در ماه دسامبر گذشته نیروهای کُرد خاطرنشان کردند که آن‌ها توانایی کنترل اردوگاه را از دست داده اند. وی افزود که وضعیت این اردوگاه در نظر بازدیدکننده چنان می‌نماید که گویی سنگر پیشین داعش در «رقه» است.

همچنان، الكساندر دوكرو، نخست وزیر بلژیك در ۴ ماه مارس جاری با اشاره به خطر روزافزون اردوگاه الهول، گفت كه "تروریست‌های فراد همین اکنون در این اردوگاه‌ها به سر می‌برند." وی در تصمیمی که در اروپا  منحصر به فرد تلقی می‌شود، گفت که آماده است تمام تلاش‌های ممکن را برای بازگرداندن همه کودکان بلژیکی زیر ۱۲ سال انجام دهد و در مورد پرونده‌های مادران آن‌ها به طور جداگانه تصمیم بگیرد.

از سوی دیگر، ژرژ دالمانیه، نماینده پارلمان بلژیک که خانم هایدی دو بائو را در ماه دسامبر گذشته به اردوگاه الهول همراهی کرده بود، گفت که "یک دولت خلافات جدید در این مهد کودک در حال شکل‌گیری است."

با این حال، جوآن یوسف معتقد است که علی‌رغم چالش‌های پیش‌رو، باید تحقیق در مورد تخلفاتی که اتفاق افتاده و آشکار کردن افرادی که از سلاح علیه کودکان در این اردوگاه استفاده کرده اند، انجام شود، به ویژه این‌که اردوگاه الهول یکی از بزرگترین اردوگاه‌های است به صورت مستقل اداره می‌شود و سازمان ملل متحد با وجود تلاش‌های بسیار تا به حال حاضر به پذیرش مسئولیت سرپرستی آن نشده است. وی افزود که عدم دخالت مستقیم سازمان ملل متحد و عدم توزیع کمک‌ها از طریق آژانس‌های رسمی، یکی از عمده‌ترین مشکلات این اردوگاه است، افزون بر این‌که سازمان ملل متحده هنوز هم هیچ دفتری برای ارائه کمک‌های بشردوستانه در این منطقه ندارد.

در حالی‌که مسئول شعبه خارجی سازمان «راصد» برای حقوق بشر بر اهمیت مسئولیت محافظت از ساکنان، اعم از کودک و بزرگ در این اردوگاه که به صورت مستقل اداره می‌شود، تأکید دارد، نگرانی در مورد این‌که در صورت تداوم شرایط کنونی، اوضاع بشردوستانه در این اردوگاه می‌تواند دشوارتر شده و منجر به یک خطر امنیتی بزرگ شود، افزایش می‌یابد.

© IndependentArabia

بیشتر از جهان