سریال گاندو۲؛ از شبیه‌سازی نزدیکان جواد ظریف تا واکنش تند مشاور حسن روحانی

وزیر امور خارجه و وزیر فرهنگ و مشاور رئیس‌جمهور ایران به فصل دوم سریال گاندو واکنش نشان دادند

دست‌اندرکاران ساخت سریال گاندو مستقیما تحت نظارت و ساماندهی اطلاعات سپاه هستند و شخصیت‌های اصلی داستان، همگی در نهادهای امنیتی سپاه فعال هستند- عکس از شبکه‌های اجتماعی

با شروع سال ۱۴۰۰ پخش دومین فصل یکی از حاشیه‌سازترین سریال‌های چند سال اخیر تلویزیون جمهوری اسلامی یعنی «گاندو» هم آغاز شد؛ فصل دوم سریال گاندو روایتی حول محور نفوذ و حضور افراد دو تابعیتی در وزارت خارجه و تیم مذاکرات هسته‌ای است.

 حاشیه‌های گاندو۲ خیلی زود، نه تنها بین مخاطبان عادی تلویزیون بلکه در میان مقامات دولتی و حکومتی هم سروصدای زیادی به پا کرد. حاشیه‌ها از زمانی بیشتر شد که پای شخصیتی به میان می‌آید به نام  «موسی‌پور». فردی دو تابعیتی با نقش‌آفرینی شهرام قائدی که با سیستم اطلاعاتی انگلیس(MI6) ارتباط دارد.

حالا کانال تلگرامی سایت اصولگرای «۵۹۸» در متنی با عنوان ««محمدعلی موسی‌‌پور» سریال گاندو۲ کیست؟!» مدعی شد «موسی‌پور سریال گاندو۲ همان محمد علی شعبانی، از مشاوران سابق محمدجواد ظریف و یکی از افراد دو تابعیتی تیم مذاکرات هسته‌ای است.»

این کانال تلگرامی درباره محمد علی شعبانی نوشته است که «شعبانی کارآموز سابق شورای ملی ایرانیان آمریکا یا نایاک در سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) است. او همان سال به اسرائیل سفر کرد و با نهادها و افراد بسیاری از جمله مئیر جاودانفر دیدار کرد.» این گزارش کوتاه ادعا کرده است که محمد علی شعبانی در سال ۱۳۹۰ به ایران برگشته و «به‌ رغم سفر به اسرائیل و کار در نایاک» کارمند حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت و سردبیر «نشریه انگلیسی مرکز تحقیقات» شده است. این گزارش مدعی‌ست که «شعبانی در مذاکرات هسته‌ای نقش مسئول رسانه‌ای و اطلاع رسانی تیم مذاکرات را برعهده داشته و در زمان مذاکرات هسته‌ای نیز از برجام در رسانه‌های‌ غربی دفاع می‌کرد.»

 موسی‌پور به شکلی تصویر شده است که با همکاری دستگاه‌ جاسوسی انگلیس، قصد نفوذ در سرویس اطلاعاتی کشور و همچنین جاسوسی در مذاکرات هسته‌ای را دارد. 

پیش‌تر جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی، مدعی شده بود که محمدعلی شعبانی در زمان مذاکرات هسته‌ای «جریان رسانه‌ای داخل و دیگر کشورها» را هماهنگ می‌کرده و برای مدتی « فراری» بوده است. با این‌حال کانال تلگرامی ۵۹۸ نوشته است «طبق گزارشات، شعبانی اکنون ساکن انگلیس است.»

این‌گونه شبیه‌سازی البته به مذاق دولتی‌ها و مسئولان وزارت خارجه هیچ خوش نیامد و جواد ظریف، وزیر امور خارجه‌، در واکنش به این ماجرا در متنی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد با بهره‌گیری از زبان ادبی و الفاظ شاعرانه به تهمت‌زنی‌های صداوسیما پاسخ داد.

ظریف نوشت:‌ «برای رعایت مصالح همین ولی‌نعمتان‌مان، که هر چه داریم از آنان و لطف خدا و دعای پاکان است، همچون مادری که دو نیم کردن فرزند دلبندش را برنتابید و او را به مدعی ناراست سپرد، دم از پاسخ به نارواها فروبسته‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عباس صالحی، وزیر ارشاد دولت حسن روحانی هم در واکنشی تند به ادعاهای مطرح شده در سریال گاندو۲ در صفحه توئیتر خود نوشت «کارنامه کشور در رسانه رسمی در قالب خبر، گزارش، مصاحبه، فیلم مستند، سریال‌های سریالی! چنین است: مسوولان چپاولگر اموال عمومی و جاسوس خارجی هستند! آیا با این سطح از تبلیغات منفی در تدارک مشارکت حداکثری هستند؟!»

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور هم در واکنش به سریال گاندو۲ نوشت ««هزار سریال بسازید و مسخره کنید،‌ همه باد هوا می‌شود. ‌ولی خط لوله‌ای که صادرات نفت ایران را از تنگه هرمز و خلیج فارس بی نیاز می‌کند برای این کشور باقى می‌ماند.»

فصل اول سریال گاندو نیز که به پرونده دستگیری و مبادله جیسون رضائیان، خبرنگار آمریکایی-ایرانی، مربوط بود و در آن البته ادعاهایی درباره برخی مقامات دولتی هم مطرح شده بود، با واکنش زیاد نزدیکان به دولت حسن روحانی همراه بود.

حسام‌الدین آشنا در آن زمان هم به کنایه خطاب به سازندگان این سریال گفته بود «با گاندو گنده نمی‌شوید.»

در آن زمان محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در واکنش به قسمت‌هایی از این سریال که در آن ادعاهایی درباره هیئت دولت و وزارت امور خارجه مطرح شده بود، در مصاحبه با شبکه خبر تلویزیون گفته بود که «دولت حق دارد از این سریال شکایت کند.» واعظی گفته بود «با وزارت خارجه‌ای که امروز در خط مقدم جبهه مقابله با دشمنان است در سریال گاندو برخورد بدی شده ‌است و همچنین این اتفاق دربارهٔ وزارت اطلاعات  نیز افتاده ‌است.»

دست‌اندرکاران ساخت سریال گاندو مستقیما تحت نظارت و ساماندهی اطلاعات سپاه هستند و شخصیت‌های اصلی داستان، همگی در نهادهای امنیتی سپاه فعال هستند. در فصل دوم این سریال و در همان قسمت اول  صحنه‌هایی از دستگیری و یا به تعبیر دقیق‌تر «آدم‌ربایی» روح‌الله‌ زم در کشور عراق و انتقال او به ایران بازسازی شده است. عملیاتی که مستقیما تحت نظارت سازمان اطلاعات سپاه صورت گرفت.

بیشتر از فرهنگ و هنر